michael abakus michael abakus
414
BLOG

Anatolij Golicyn. Rozdział 1: Główne problemy, z którymi borykaj

michael abakus michael abakus Polityka Obserwuj notkę 3

Świat Zachodu poświęca dużo uwagi studiom nad reżimami komunistycznymi. To dobrze, biorąc pod uwagę, że polityka krajów, które same nigdy nie doświadczyły istoty komunizmu, opiera się na ocenie sytuacji w krajach socjalistycznych, widzianej właśnie z perspektywy zachodniej. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i wielu innych państwach powstały liczne instytucje zajmujące się studiami nad ustrojem komunistycznym. Oprócz tradycyjnych studiów historycznych nad Rosją przedrewolucyjną i Chinami, w ramach prowadzonych badań zostały wyodrębnione nowe specjalizacje, takie jak sowietologia" lub nieco bardziej zawężona kremlinologia", zajmująca się zakresem kształtowania polityki w Związku Sowieckim. Analogiczne specjalizacje powstały także w ramach studiów nad Chinami oraz studiów wschodnioeuropejskich.

Rezultaty zachodnich badań można uznać za poprawne i wiarygodne przy założeniu, że przy ich przeprowadzaniu uwzględniono dwa zasadnicze typy trudności. Pierwsze wynikają z faktu, że władze reżimów komunistycznych od zawsze utrzymywały swoje działania w ścisłej tajemnicy. Drugi rodzaj utrudnień w analizowaniu polityki ustrojów komunistycznych stanowią ich praktyki dezinformacyjne. Fiasko poniesione przez zachodnie studia nad komunizmem w dużej mierze wynika z niedostatecznej świadomości wagi tej drugiej grupy przeszkód.

Trudności ogólne
Ogólne trudności i przeszkody w sposobie prowadzenia badań na Zachodzie wynikają z natury reżimów komunistycznych i są szeroko znane. Najważniejsze z nich to:
 Stworzenie zespołu specjalnych środków, mających na celu zapobieganie przeciekom tajnych informacji związanych z problemami polityki i jej realizacji, takie jak wypłacanie 15% dodatku do pensji oficerów KGB za utrzymywanie dyskrecji;
● Istnienie potężnych zasobów materiałowych i kadrowych służb bezpieczeństwa przeznaczonych do ochrony tajemnic państwowych i tłumienia prawdziwej wolności słowa;
● Partyjny i państwowy monopol na działalność wydawniczą, funkcjonowanie mediów i rozpowszechnianie informacji, zarówno na użytek wewnętrzny, jak i zewnętrzny;
● Skuteczna kontrola i obserwacja zagranicznych ambasad, dziennikarzy i turystów przebywających w krajach komunistycznych, jak również ich kontaktów na obszarze władzy komunistycznej.

Co do zasady, te środki nie są niczym nowym. Są bowiem właściwe wszystkim systemom totalitarnym, które co prawda z różną skutecznością, ale stosują je od lat.

Mimo, że powyższe utrudnienia w znacznym stopniu komplikują zachodnie badania nad reżimami komunistycznymi i ich polityką, to na szczęście ich nie uniemożliwiają. Zachodni uczeni zdobyli już bowiem doświadczenie w radzeniu sobie z nimi. Ponadto, w studiach nad reżimami i ich problemami w przeszłości bardzo pomocne okazały się zeznania naocznych świadków - wielu byłych mieszkańców świata komunistycznego, którzy obecnie mieszkają na Zachodzie.1 Gdyby wspomniane wyżej ogromne trudności były jedynymi, zachodnie oceny sytuacji w świecie komunistycznym byłyby w dużym stopniu odbiciem rzeczywistości. Niestety, istnieją jeszcze inna grupa problemów, które należy uwzględnić analizując reżimy komunistyczne. Są to tzw. trudności szczególne.

Trudności szczególne: Dezinformacja
Trudności szczególne wynikają ze świadomych działań rządów komunistycznych, mających na celu wprowadzenie w błąd i kierowanie w złą stronę zachodnich studiów i analiz. Te świadome działania są nazywane dezinformacją. Wielka Encyklopedia Sowiecka (GSE) wyjaśnia, że to pojęcie stanowi połączenie francuskiego przedrostka, dé(s), oznaczającego usunięcie lub eliminację, oraz słowa information, oznaczającego wiedzę.2 Encyklopedia definiuje dezinformację jako rozprowadzanie przez prasę i radio fałszywych danych w celu wprowadzenia w błąd opinii publicznej. Dalej twierdzi, że kapitalistyczna prasa i radio nagminnie korzystają z praktyk dezinformacji, aby zwodzić ludność świata i informować o nowej wojnie, którą szykuje anglo-amerykański blok imperialistyczny przedstawiając ją jako defensywną, a pokojową politykę Związku Sowieckiego i państw demokracji ludowych pokazując jako agresywną.

Byłaby to bardzo dokładna definicja dezinformacji, gdyby zamienić role przypisywane blokom „imperialistycznemu" i sowieckiemu. W rzeczy samej, dezinformacja była w różnym stopniu stosowana na przestrzeni całej historii Związku Sowieckiego.

Niniejsza książka w pierwszej kolejności zajmuje się wykorzystaniem przez komunistów strategicznej dezinformacji. Termin ten oznacza systematyczne wysiłki zmierzające do rozprzestrzeniania nieprawdziwych informacji i do zafałszowania lub zablokowania informacji dotyczących rzeczywistej sytuacji i polityki świata komunistycznego.

W konsekwencji praktyki dezinformacyjne miały doprowadzić do zmylenia, wprowadzenia w błąd i wpływania tendencyjnie na świat niekomunistyczny, do podważania jego polityki oraz do skłonienia przeciwnika z Zachodu do nieświadomego przyczyniania się do realizacji celów komunizmu. Program takiej strategicznej Dezinformacji był wcielany w życie od 1958 roku. Jego głównym celem było stworzenie warunków do realizacji długoterminowej, dalekosiężnej polityki Bloku Komunistycznego, uniemożliwienie podjęcia skutecznych przeciwdziałań przez świat niekomunistyczny i zabezpieczenie strategicznych zdobyczy światowego komunizmu. Choć zrozumienie programu dezinformacji jest kluczowe dla prawidłowej analizy sytuacji w świecie komunistycznym, to jego istnienie było albo ignorowane, albo dezawuowane przez Zachód. Na kartach tej książki podjęto próbę wyjaśnienia roli tego programu i zastosowanych w jego ramach technik, w oparciu o własne informacje autora i nową metodologię.

Dezinformacja w reżimach komunistycznych
Należy pamiętać, że dezinformacja nie jest praktykowana wyłącznie przez reżimy komunistyczne. Jednak właśnie tam odgrywa największą rolę. Jest to spowodowane szczególnością metod, przy pomocy, których rządy komunistyczne odpowiadają na kryzysy wewnątrzsystemowe, jak również nieograniczonymi celami zewnętrznymi, które komunizm sobie stawia, oraz zdolnością realizowania światowej, dalekosiężnej i ofensywnej strategii politycznej.

Rolę dezinformacji w reżimach komunistycznych najlepiej wyjaśnia porównanie systemów komunistycznych i demokratycznych w aspekcie ich reakcji na kryzysy wewnętrzne i naturę ich polityki zewnętrznej.

W społeczeństwach demokratycznych kryzysy wewnętrzne są z reguły otwarte i ograniczone w swoim zasięgu. System demokratyczny pozwala bowiem na absorpcję społecznych resentymentów poprzez wybory, procesy sądowe i elastyczne reakcje w postaci mediacji i negocjacji. Z tej przyczyny protesty polityczne i społeczne nie prowadzą zwykle do rewolt całej populacji przeciw reżimowi. Kryzysy z reguły kończą się pewnymi zmianami przystosowawczymi w systemie i choć mogą przypieczętować los pojedynczych polityków, grup czy partii, to podstawowa stabilność systemu pozostaje nienaruszona. Tego typu demokratyczne reakcje można było zaobserwować w Stanach Zjednoczonych podczas kampanii przeciw wojnie w Wietnamie i podczas kryzysu Watergate, a we Francji podczas wydarzeń z „Maja 1968 roku".

W reżimach komunistycznych kryzysy są z reguły ukryte przed światem zewnętrznym. Ponieważ brakuje procesów demokratycznych i prześladuje się wewnętrzną opozycję, niezadowolenia społeczne, polityczne i ekonomiczne akumulują się i grożą przerodzeniem się w poważne wstrząsy lub rewolty całej ludności przeciw systemowi w ogóle. Tak zdarzyło się np. na Węgrzech w 1956 roku. Sposób rozwiązywania podobnego kryzysu w systemie komunistycznym jest zwykle arbitralny i autorytarny.

Jeśli chodzi o politykę zewnętrzną, w krajach niekomunistycznych jest ona zwykle z reguły dyktowana interesem narodowym i ma ograniczone cele krótkoterminowe. Z wyjątkiem okresu wojny, są one z reguły defensywne. Demokratyczne rządy współpracują bezpośrednio z rządami innych państw i są ograniczone w swoich działaniach przeciw opozycji, z wyjątkiem sytuacji wojny domowej. Rządy demokratyczne są z reguły słabiej przygotowane do wykorzystywania kryzysów w innych państwach, których nie uważają za swoich przeciwników.

Z drugiej strony, komunistyczna polityka zewnętrzna jest globalna, ideologiczna i długofalowa - dalekosiężna - a jej celem końcowym jest dominacja nad światem. Ma skłonności do przejmowania inicjatywy, chyba, że jest zmuszona do defensywy przez niezwykłą kombinację okoliczności zewnętrznych. Choć może to dziwić, komunistyczna polityka zagraniczna ma także tendencję do silnego akcentowania swoich działań wobec skrajnie lewicowej opozycji do istniejących rządów oraz stosunku do samych władz. Komunizm niemal zawsze stara się wykorzystać potencjalne kryzysy w państwie niekomunistycznym i jest do tego dobrze przygotowany, gdyż takiego podejścia wymagają jego długoterminowe, nieograniczone cele.

Różnice między stosunkiem systemów komunistycznych i niekomunistycznych do kryzysów wewnętrznych i polityki zewnętrznej determinują różne role dezinformacji. Systemy demokratyczne, jako bardziej otwarte i przez to stabilniejsze politycznie, nie potrzebują dezinformacji, aby ukryć wewnętrzne kryzysy, które od czasu do czasu mają miejsce, jak również specjalnych środków, przy pomocy, których są rozwiązywane. Kryzysy stają się sprawą oczywistą i nie można ich ukryć. Wspomniana amerykańska afera Watergate jest tu dobrym przykładem. Głównym warunkiem udanego rozwiązania takiego kryzysu jest jego upublicznienie, co nie pozostawia miejsca na dezinformację. Mimo że rządy demokratyczne do pewnego stopnia zarządzają informacją w celu promowania lepszego wizerunku ich działań, stosowanie specjalnych, tajnych metod na wewnętrzne potrzeby jest łatwe do odkrycia i wykorzystania przez opozycję w następnej kampanii wyborczej. W polityce zewnętrznej rządy demokratyczne stosują dezinformację na niewielką skalę w celu osiągnięcia ograniczonych celów narodowych, zwykle defensywnych i ograniczonych do pola wojskowości i kontrwywiadu.

W reżimach komunistycznych rola dezinformacji jest całkowicie odmienna. Częściowo jest to warunkowane wewnętrzną niestabilnością systemów komunistycznych. Ich polityczna wrażliwość, obawy o stabilność i niedemokratyczne metody rozwiązywania konfliktów wewnętrznych, zmuszają do stosowania dezinformacji na dużą skalę, w celu ukrycia i rozwiania zagrożeń dla ich istnienia oraz prezentowania się w korzystnym świetle jako stabilne formy społeczne. Wewnętrzna rola dezinformacji polega z jednej strony na ukrywaniu niedemokratycznych, antynarodowych, bezprawnych i nawet kryminalnych metod rozwiązywania konfliktów wewnętrznych, z drugiej zaś na minimalizowaniu i neutralizowaniu wewnętrznych działań wymierzonych w reżim. Tym samym zapobiega się jakimkolwiek próbom wykorzystania tych ruchów z zewnątrz.

Szczególna rola dezinformacji jest dodatkowo wzmocniona agresywnym i ambitnym charakterem komunistycznej polityki zewnętrznej. Jej celem jest promowanie i ustanowienie reżimów komunistycznych na całym świecie, poprzez wspieranie skrajnie lewicowej opozycji, pozyskiwanie tymczasowych sojuszników politycznych, wykorzystywanie i pogłębianie wszelkich możliwych kryzysów wewnętrznych i nawet tworzenie sztucznych. Aby być skuteczną, taka polityka potrzebuje odpowiedniego przykrycia albo maski, która ukryje lub rozmyje jej konkretne cele, taktykę i manewry, a jednocześnie stworzy korzystne warunki działania w krajach, w których cele te mają być osiągnięte. Dezinformacja zapewnia to przykrycie, a także środki rozszerzania wpływów. To właśnie kombinacja agresji i dezinformacji nadaje polityce komunistycznej jej spiskowy charakter. Kombinacja ta nie jest obiektem spekulacji, tylko codzienną rzeczywistością działalności komunistów i nie może być arbitralnie ignorowana przez zachodnie rządy i uczonych, bez negatywnego wpływu na dokładność i realność ich ocen świata komunistycznego.

Zakres i skala działalności dezinformacyjnej w reżimach komunistycznych jest właściwie nieograniczona. Nie ma żadnych prawnych czy politycznych przeszkód dla działań dezinformujących. W porównaniu z systemami demokratycznymi, państwo polityczne ze scentralizowaną władzą, całkowitą kontrolą zasobów, nieograniczoną zdolnością do prowadzenia działań i nagłych zmian polityki i odpornością na nacisk zorganizowanej opinii publicznej stwarza ogromne możliwości prowadzenia operacji dezinformacyjnych.

Mając totalną kontrolę nad środkami komunikacji, rządy komunistyczne nie muszą się obawiać niekorzystnych reakcji mediów; mogą głosić publicznie jedne rzeczy, zupełnie bezkarnie robiąc coś dokładnie odwrotnego. Do celów dezinformacji mogą także korzystać z potencjału ich służb wywiadowczych i bezpieczeństwa, działających zupełnie bezkarnie na skalę nieporównywalną z Zachodem.

Nic dziwnego, że dysponując taką przewagą, reżimy komunistyczne angażują dużą część swoich środków w działalność dezinformacyjną na poziomie państwowym. Mają nieograniczone możliwości uprawiania dezinformacji totalnej, co oznacza wykorzystywanie wszystkich możliwych środków i kanałów dezinformacji.

Operacje dezinformacyjne komunistów są kontrolowane przez najwyższe szczeble rządu. Wspierają one interesy dalekosiężnej polityki, tak więc ich formy, wzorce i cele są determinowane przez naturę polityki w danym okresie.

Oceniając potencjał komunistycznej strategii dezinformacyjnej, musimy pamiętać, że podczas drugiej wojny światowej zachodni alianci okazali się zdolni do opracowywania przemyślnych i skutecznych wojskowych i strategicznych operacji mylących przeciwnika. Trzema głównymi warunkami powodzenia tych operacji były:
● istnienie jasno zdefiniowanych i uzgodnionych alianckich celów wojennych;
● wojenny system cenzury prasy i radia;
● wgląd w niemiecką działalność wywiadowczą, szczególnie dzięki możliwości deszyfrowania niemieckiej łączności [Enigma].
W latach 1958-1960 reżimy komunistyczne cieszyły się podobnie sprzyjającymi warunkami działania i podobną przewagą w swoich stosunkach z Zachodem.

Przypisy do Rozdziału 1
1 Spostrzega to Leonard Schapiro, [w:] The Communist Party of the Soviet Union, New York 1960, Random House, na stronie 542: „...Atmosfera tajemnicy, jaką otacza się Związek Sowiecki, została przeniknięta w dużej mierze dzięki świadectwom tysięcy sowieckich obywateli, którzy znaleźli się poza terytorium ZSRR podczas II wojny [światowej] i do kraju nie po-wrócili. Po raz pierwszy można było prowadzić poważne studia akademickie nad sowiecką historią, polityką i ekonomią, zdobyto też podstawy do zaprzeczenia sowieckiej propagandzie”.
2 Wielka Encyklopedia Sowiecka” (GSE), tom 13, 1952, str. 566 (dalej: Encyklopedia, GSE), opublikowana przez Państwową Agencję Naukową i wyd. Wielka Encyklopedia Sowiecka w Moskwie. Wydanie drugie ukazało się na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Od roku 1957 publikowano coroczne suplementy. W dalszym tekście kolejne tomy będą cytowane jako Encyklopedia, z rokiem wydania, jako ze suplementy nie były numerowane. 

Biblioteka Służby Kontrwywiadu Wojskowego Tom Pierwszy Warszawa 2007 Tłumaczenia dokonano według pierwszego wydania: Anatoliy Golitsyn, New Lies for Old, New York 1984, Dodd, Mead & Company za zezwoleniem na publikację w języku polskim dla celów edukacyjnych otrzymaną od: GSG & Associates, Publishers, USA Jakakolwiek część tej pracy lub jej całość może być publikowana w j. polskim z podaniem źródła amerykańskiego (jak wyżej) oraz polskiego: Służby Kontrwywiadu Wojskowego RP, Warszawa
ISBN 0-396-08194-0

Od michael abakus.
Kolejne rozdziały "Nowych kłamstw, w miejscce starych" Anatolija Golicyna będą publikowane tutaj, na mojej stronie, w następnych postach, w miarę postępującej korekty i koniecznych prac redakcyjnych.
Źródłem tej publikacji jest http://www.abcnet.com.pl/?q=node/3486 w formacie pdf, skonwertowane do rtf i po koniecznych pracach redakcyjnych i reedycji typograficznej jest opublikowane na tej stronie.
Publikacja ta jest skutkiem dyskusji w okolicach komentarza:
http://maryla.salon24.pl/60768,index.html#comment_893214 
Tamże spis treści tej książki.

__________________________________________________________________________________________
Linki do rozdziałów książki Anatolija Golicyna,
"Nowe kłamstwa w miejsce starych",
po kolei: Przedmowa  i rozdziały:
[1], 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16,  17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 

Najnowszy wpis blogu [michael abakus]
Najnowszy wpis blogu [michael] 

______________________________________________________________________________________  
5.980

niezłomny WSPÓŁCZESNA DEFINICJA KOMUNIZMU Komunizm jest grupą wpływu, złożoną z ludzi interesu, świadomie i celowo realizujących plan zniszczenia syste- mów etycznych i społeczno-politycznych w państwach, aż do wrogiego przejęcia władzy politycznej, w stopniu umożliwiającym trwałą degenerację prawa państwowe- go - w sposób zapewniający tej grupie przejęcie kont- roli nad gospodarką, w celu długotrwałej pasożytniczej eksploatacji jej zasobów materialnych i ludzkich, pod ochroną prawa państwowego i międzynarodowego. Cel w niej opisany może być osiągany wszelkimi, dostępnymi środkami. [michael](-) Uzupełnienie: Aleksander Ścios. Ptak nielot, zwany limitem Anatolij Golicyn "Nowe kłamstwa w miejsce starych" 00.Przedmowa. 01. Rozdział 1. Główne problemy zachodnich analityków 02. Rozdział 2. Wzorce dezinformacji: "Słabość i Ewolucja" 03. Rozdział 3. Wzorce Dezinformacji:„Fasada i Siła" 04. Rozdział 4. Wzorce Dezinformacji: „Przemiany" 05. Rozdział 5. Nowa doktryna polityczna i strategia Dezinformacji 06. Rozdział 6. Raport Szelepina i zmiany w organizacji. 07. Rozdział 7. Nowa rola służb wywiadowczych. 08. Rozdział 8. Źródła informacji 09. Rozdział 9. Wady zachodnich ocen wywiadowczych 10. Rozdział 10. "... kryzys w studiach nad komunizmem" 11. Rozdział 11. "Błędy Zachodu" 12. Rozdział 12. "Nowa metodologia" CZĘŚĆ II Program Dezinformacji i jego wpływ na świat zachodni. 13. Rozdział 13. "Pierwsza Operacja Dezinformacyjna" 14. Rozdział 14. "Druga Operacja Dezinformacyjna" 14. Rozdział 14. "Druga Operacja Dezinformacyjna" (dokończenie) 15. Rozdział 15. "Trzecia Operacja Dezinformacyjna" 16. Rozdział 16. "Czwarta Operacja Dezinformacyjna" 16. Rozdział 16. "Czwarta Operacja Dezinformacyjna (cd)" 17. Rozdział 17. "Piąta Operacja Dezinformacyjna" 18. Rozdział 18. "Szósta Operacja Dezinformacyjna" 19. Rozdział 19. "Siódma Operacja Dezinformacyjna" 19. Przypisy do rozdziału 19. 20. Rozdział 20. Ewolucja reżimu sowieckiego 21. Rozdział 21. "Ósma Operacja Dezinformacyjna" (Cz. 1) 21. Rozdział 21. Wnioski i przypisy 22. Rozdział 22. Potencjał wywiadu i rola dezinformacji (Część 1) 22. Rozdział 22. Potencjał wywiadu i rola dezinformacji (Część 2) 23. Rozdział 23.Dowody kompleksowej koordynacji działań 24. Rozdział 24. Oddziaływanie programu Dezinformacji 25. Rozdział 25. Faza finałowa i kontrstrategia Zachodu (Cz 1) 25. Rozdział 25. Faza finałowa i kontrstrategia Zachodu (Cz 2) 26. Rozdział 26. Dokąd teraz? Linki do innych tekstów na mojej stronie: 01. J. R. Thompson: "Antysemityzm w Polsce po Oświęcimiu" 02. Przypominania o bohaterskiej rodzinie Rypp nigdy dość 03. Ciąg wydarzeń, w którym marzec 1968 znajduje swoje właściwe miejsce w historii dnia dzisiejszego 04. Nowa totalitarna mentalność poprawności politycznej. Agnieszka Kołakowska - cytat

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka