Ponad 90% firm z UE i G7 jest nadal aktywnych w Rosji pomimo sankcji
Od Amazon po Samsunga, znane marki wycofują się z Rosji, ale większość firm nadal jest aktywna.
Nowy raport wykazał, że tylko 8,5% firm z UE i G7 podjęło kroki w celu wyjścia z Rosji lub zawiesiło swoją działalność w tym kraju.
Według raportu opublikowanego w czwartek przez szwajcarski Uniwersytet St. Gallen, pomimo decyzji o sankcjach wobec Rosji, firmy kontynuują swoje relacje z tym krajem jak zwykle.
Po tym, jak Rosja rozpoczęła 24 lutego 2022 roku to, co nazwała "specjalną operacją wojskową" wobec swojego sąsiada, wiele sektorów i krajów ogłosiło sankcje lub zawieszenia za próbę wywarcia presji na rosyjską gospodarkę.
Niektóre firmy wstrzymały swoje operacje i dostawy w Rosji, a inne zakończyły inwestycje lub wycofały się z partnerstwa w Rosji, nawet na Białorusi.
Raport podał, że w kwietniu 2022 roku istniało 2 405 filii należących do 1 404 firm z UE i G7, a tylko mniej niż 9 proc. z nich zostało zamkniętych lub sprzedanych.
"Potwierdzone wyjścia firm z UE i G7, które miały udziały kapitałowe w Rosji, stanowią 6,5% całkowitego zysku przed opodatkowaniem wszystkich firm z UE i G7 prowadzących aktywną działalność komercyjną w Rosji, dla których informacje są dostępne w bazie danych ORBIS, 8,6% rzeczowych aktywów trwałych, 8,6% aktywów ogółem, 10,4% przychodów operacyjnych i 15,3% pracowników ogółem" - stwierdzono w raporcie.
Raport wykazał również, że więcej jest wyjść firm zagranicznych z siedzibą w USA niż tych z siedzibą w UE i Japonii; pozbyto się mniej niż 18% amerykańskich spółek zależnych.
"Spośród tych firm z UE i G7, które pozostają w Rosji, 19,5% to firmy niemieckie, 12,4% to firmy amerykańskie, a 7% to japońskie firmy wielonarodowe" - dodano.
Największe marki
Inne dane opublikowane w tym tygodniu przez Brand Finance pokazały, że zachodnie firmy zdominowały światową listę najlepszych marek, a także zauważono, że kilka globalnych marek zawiesiło swoją działalność w Rosji, głównie w marcu.
Najlepsze światowe marki, z wyłączeniem niektórych chińskich firm, nie są aktywne na rynku rosyjskim z powodu trwającej od lutego ubiegłego roku wojny z Ukrainą.
Wśród 25 najlepszych marek było 12 marek amerykańskich, następnie Chiny z siedmioma, Niemcy z trzema, Korea Południowa, Japonia i Wielka Brytania z jedną.
Najlepsza marka świata, Amazon, zawiesiła swoją rosyjską działalność 9 marca 2022 roku, ogłaszając, że nie będzie przyjmować żadnych nowych klientów w Rosji i na Białorusi.
Apple, zajmujący drugie miejsce w zestawieniu najlepszych marek, również zawiesił z dniem 2 marca 2022 roku całą oficjalną sprzedaż w Rosji i wyłączył wybrane aplikacje i usługi w tym kraju.
Google, jako trzecia najcenniejsza marka, w marcu 2022 roku zawiesiła w tym kraju niektóre usługi, takie jak rynek reklamowy i aplikacji. Następnie rosyjski urząd komunikacji zablokował usługi informacyjne Google w kraju, oskarżając serwis o rozpowszechnianie fałszywych informacji o wojnie.
Czwarta najbardziej wartościowa marka Microsoft zawiesiła nową sprzedaż w kraju 4 marca 2022 roku, ale według badań Uniwersytetu Yale nadal umożliwia istniejący dostęp w kraju.
Piąta marka na liście, Walmart, nie prowadzi już żadnych operacji w Rosji od 2022 roku; wcześniej miała pewne plany inwestycyjne, ale zamknęła swoje moskiewskie biuro w 2010 roku.
Od Samsunga po Starbucksa, Mercedesa po Disneya i Shell, inne czołowe marki również ogłosiły zawieszenie działalności.
Podczas gdy niektóre marki nie były aktywne w Rosji jeszcze przed wojną, firmy GSM Verizon i AT&T świadczyły darmowe usługi dla Ukrainy.
----------------------------------------
https://www.aa.com.tr/en/economy/over-90-of-eu-g7-firms-are-still-active-in-russia-although-sanctions/2793277
Gökhan Ergöçün
20.01.2023
wybór, tłumaczenie i opracowanie:bezmetki
Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych
materiałów: zezwalam - bez zmian w treści i formie -
wyłącznie na darmowych platformach elektronicznych,
ze wskazaniem adresu tekstu źródłowego
i pseudonimu autora tłumaczenia
Komentarze