Empereur Empereur
1172
BLOG

Czy wolno wywieszać flagę z godłem?

Empereur Empereur Święta, rocznice Obserwuj temat Obserwuj notkę 16

Dziesiątki tysięcy Polaków przy okazji świąt narodowych, w patriotycznej tradycji, wywiesza przed swymi oknami biało-czerwoną flagę państwową. Od lat również w mediach Polacy są z różnych źródeł pouczani w jaki sposób powinni to robić, nierzadko przypominają o tym media. I regularnie powtarza się przy tym pouczanie i wymądrzanie przeróżnych specjalistów, że zwykłemu obywatelowi nie wolno używać flagi z godłem Polski umieszczonej na białym pasie materiału, która rzekomo jest zarezerwowana wyłącznie dla określonych podmiotów państwowych. Nie jestem pewny skąd ten mit się wziął. Informację taką można znaleźć w niektórych zbiorach zaleceń wydawanych przez organy państwowe, np. w pochodzącym z 2005 roku raporcie Najwyższej Izby Kontroli o używaniu symboli państwowych przez organy administracji publicznej: "Flaga z godłem nie powinna być używana przez obywateli, ponieważ jest zastrzeżona wyłącznie dla grupy podmiotów określonych w ustawie". Podobną tezę można znaleźć w publikacji "Duma i Szacunek. Zasady i dobre praktyki postępowania wobec polskich symboli państwowych" wydanej w 2015 r. przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, czy w broszurce MSWiA "Biało-Czerwona" z 2017 r. Żaden z tych dokumentów nie stanowi jednak aktu prawnego. Tymczasem obowiązujące przepisy prawa zupełnie takiej tezy nie uzasadniają. 

Zasady używania flagi państwowej Rzeczypospolitej Polskiej reguluje ustawa z dnia 31 stycznia 1980 r. o o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Zgodnie z obecnie obowiązującym tekstem tej ustawy, flagą państwową Rzeczypospolitej Polskiej jest  jest prostokątny płat tkaniny o barwach Rzeczypospolitej Polskiej, a także taki sam płat tkaniny, z umieszczonym pośrodku białego pasa godłem Rzeczypospolitej Polskie (art. 6 ust. 1 i 2 ustawy). Już przy samej definicji widać jasno, że flaga bez godła i flaga z godłem są sobie w zasadzie równoważne - obie stanowią w takim samym stopniu "flagę państwową Rzeczypospolitej Polskiej". 

Kwestią podnoszenia (wywieszania) flagi państwowej reguluje art. 7 ustawy. W szczególności istotny jest tu ust. 3, który stanowi właśnie o wywieszaniu flagi przez obywateli z okazji świąt państwowych. Zgodnie z tym przepisem, flagę państwową Rzeczypospolitej Polskiej zaleca się podnosić lub umieszczać na budynkach mieszkalnych oraz na budynkach, w których prowadzi się działalność gospodarczą z okazji świąt i rocznic państwowych oraz innych uroczystości. Przepis ten używa pojęcia "flaga państwowa Rzeczypospolitej Polskiej", które, jak jasno stanowi wspomniany wcześniej art. 6, oznacza zarówno flagę bez godła jak i flagę z godłem. 

Źródłem nieporozumienia mogą być dwa kolejne przepisy ustawy o symbolach państwowych. Art. 8 ust. 1 stanowi: "Flagę państwową z godłem Rzeczypospolitej Polskiej podnoszą..." - i tu następuje krótka lista podmiotów obowiązanych do używania takiej flagi, w szczególności są to placówki dyplomatyczne i lotniska. Artykuł 9 z kolei nakazuje podnoszenie flagi z godłem także polskim statkom morskim. Wydaje się, że niektórzy interpretują te przepisy jako katalog zamknięty podmiotów uprawnionych do używania flagi z godłem, jednak wykładania taka jest po prostu nieuzasadniona. Przepisy owe stanowią bowiem o obowiązku używania flagi z godłem ("podnoszą") przez określone podmioty, natomiast w nie ograniczają uprawnienia obywateli do używania takiej flagi. 

Innymi słowy, jeżeli ktoś chce wywiesić na balkonie flagę z godłem, to ma do tego prawo - przepisy prawa tego nie zabraniają. 

Empereur
O mnie Empereur

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura