21 obserwujących
927 notek
1295k odsłon
  1701   0

Zgłoś gminie, jak ogrzewasz swój dom

Od stycznia 2021 gminy zbierają informacje o rodzajach ogrzewania budynków.
Od stycznia 2021 gminy zbierają informacje o rodzajach ogrzewania budynków.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) ma pomóc w walce ze smogiem. Informacje są zbierane przez gminy od początku 2021.

Właściciele domów muszą zgłaszać gminom, czym ogrzewają swoje budynki. Informacje są gromadzone w krajowym systemie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB). W ewidencji znajdą się informacje na temat źródeł spalania paliw w budynkach wielolokalowych oraz domów jednorodzinnych do 1 MW. Uwzględnione w niej zostaną również lokale usługowe i budynki publiczne, w których znajduje się tego rodzaju ogrzewanie, czyli głównie kotłownie. 

W ewidencji, oprócz danych o źródłach ciepła, docelowo znajdą się też informacje na temat otrzymanej pomocy finansowej na wymianę kotła grzewczego czy termomodernizację budynku. Spis będzie na bieżąco uzupełniany również przez kominiarzy, którzy przeprowadzają okresowe przeglądy w budynkach. 

Na postawie informacji gromadzonych w CEEB samorządy będą mogły dobierać odpowiednie polityki i programy do walki ze smogiem w swoich gminach. Nasz kraj jest wciąż numerem jeden w Unii Europejskiej w spalaniu węgla w piecach domowych.

Projekt CEEB dostał w listopadzie 2020 r. dofinansowanie z Unii Europejskiej na ok. 30 mln zł. Zielone światło do uruchomienia ewidencji dała też nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Ewidencja będzie tworzona etapami, a cały projekt jest zaplanowany na lata 2021-2023. W sierpniu 2023 r. ma on być ostatecznie rozliczony. Pierwszym elementem są obecnie zbierane deklaracje o źródłach spalania.


budowa, folotowoltaika, CEEB, Salon24

Właściciele domów mają 12 miesięcy na przesłanie elektronicznego formularza z informacją, czym ogrzewany jest ich dom.  Formularze są dostępne na stronach gmin. W przypadku nowych budynków trzeba poinformować o użytkowanym źródle ogrzewania w ciągu 14 dni od daty jego uruchomienia. Przesłanie takich informacji jest obowiązkowe. 

Kolejne funkcjonalności, dotyczące np. sprawozdawczości nt. otrzymanych środków pomocowych na walkę ze smogiem, pojawią się w systemie w II-III kwartale 2022 r. 

Od października 2018 do końca 2020 roku prowadzono  pilotaż oraz projekt badawczo-rozwojowy dotyczący ewidencji. Wzięło w nim udział siedemnaście gmin - m.in. Zabrze, Ustroń, Opoczno, Podkowa Leśna, Katowice, Warszawa (Targówek), Skawina, Karczew, Sucha Beskidzka, Mińsk Mazowiecki. Wyniki pilotażu będą wykorzystane w ramach prac nad docelowym systemem CEEB. 

Ewidencja będzie miała połączenie z innymi ewidencjami i rejestrami, np. z Centralnym Rejestrem Charakterystyki Energetycznej Budynków. To właśnie z niej będą pobierane najbardziej podstawowe dane, niezbędne do oceny domów. 

Docelowo w ewidencji mają się znaleźć informacje dotyczące ok. 5 mln budynków w całym kraju.  

KW


Lubię to! Skomentuj30 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka