Wykładanie asfaltu na drodze.fot. Flickr/Jeroen van Lieshout
Wykładanie asfaltu na drodze.fot. Flickr/Jeroen van Lieshout

PKN ORLEN pracuje nad ekologicznym asfaltem

Redakcja Redakcja Ekologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 23

Ekologiczny asfalt od PKN ORLEN będzie charakteryzował się zmniejszonym śladem węglowym.

ORLEN Asfalt w 2020 roku zainicjował program badawczy pn. „Asfalty przyjazne środowisku”. Prowadzone przez spółkę prace związane są ze stworzeniem specjalnego rodzaju produktów, które będą charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym.To jeden z elementów strategii ORLEN2030, zakładającej rozwój rozwiązań przyjaznych środowisku.



- Jesteśmy współodpowiedzialni za rozwój drogownictwa w Polsce. Naszym priorytetem jest to, by drogi były bezpieczne i trwałe, a materiały, z których powstają, jak najbardziej ekologiczne. Dlatego nieustannie podejmujemy prace nad nowymi typami asfaltów, które spełniają te kryteria – mówi Marek Pietrzak, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt.

-  Sieć drogowa to kluczowy element krajowej gospodarki, dlatego ORLEN Asfalt konsekwentnie angażuje się w prace nad nowymi produktami, które pozytywnie wpłyną na jakość dróg w Polsce, a jednocześnie ograniczą oddziaływanie budownictwa drogowego na środowisko – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Obecnie popyt na asfalty w Polsce determinują przede wszystkim realizacje inwestycji ujętych w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023” oraz w mniejszych programach, takich jak „Rządowy Fundusz Dróg Samorządowych” czy „Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”. To właśnie te programy wyznaczają kierunki rozwoju krajowej infrastruktury drogowej.

Ekologiczny asfalt

Ekologiczny asfalt PKN ORLEN wprowadził już w 2014 roku. Na polskim rynku pojawiły się wówczas asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA. Badania tej technologii potwierdziły pozytywny wpływ na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zastosowanie asfaltów typu HiMA znacząco zwiększa trwałość budowanej drogi, a to pozwala zmniejszyć liczbę niezbędnych remontów tych nawierzchni asfaltowych. W konsekwencji rzadziej występują utrudnienia w ruchu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Efektem tego jest niższa emisja gazów emitowanych do atmosfery przez silniki spalinowe.

Prace nad ekologicznymi materiałami do budowy dróg są odpowiedzią na Europejski Zielony Ład. To nowa ścieżka rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej, której głównym celem jest neutralność klimatyczna UE do 2050 roku, co oznacza wyeliminowanie emisyjnych technologii z unijnej gospodarki.

KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości