Punkt szybkiego ładowania w Gdyni. Fot. Energa
Punkt szybkiego ładowania w Gdyni. Fot. Energa

Ekologiczne auta w Gdańsku parkują za darmo

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Właściciele samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowych typu plug-in w Gdańsku nie płacą w strefach płatnego parkowania. Miasto chce wspierać ekologiczne rozwiązania komunikacyjne.

Władze Gdańska wprowadziły bezpłatne parkowanie w strefach płatnego parkowania dla właścicieli samochodów z napędem elektrycznym i hybrydy typu plug-in. - Wsparcie dla samochodów wyposażonych w ekologiczne źródła napędu to jeden ze sposobów na czyste i bardziej przyjazne miasto. Podobnie jak promowanie poruszania się po mieście rowerami, czy tworzenie jak najdogodniejszych rozwiązań zachęcających do korzystania z komunikacji zbiorowej – mówi zastępca prezydenta miasta Piotr Grzelak. Miasto inwestuje w rozbudowę stacji ładowania tego typu pojazdów.

Aby zaparkować za darmo w strefach płatnego parkowania, trzeba wyrobić specjalny identyfikator w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Stacje ładowania pojazdów znajdują się przy siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (ul. Partyzantów 36), Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (Karwieńska 3) i nieopodal stadionu żużlowego (Zawodników 1). Kolejne trzy stacje, we współpracy m.in. z miastem, ufundowała firma Energa (przy Urzędzie Miejskim ul. Nowe Ogrody, stacja paliw ul. Zwycięstwa 13 oraz w pobliżu Olivia Business Centre). Ładowanie samochodu jest bezpłatne. Aby skorzystać z bezpłatnego ładowania, trzeba najpierw wyrobić kartę identyfikacyjną, którą wydają Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Energa.

Samochody z napędem hybrydowym typu plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej. Przez dłuższy czas, na dłuższym dystansie mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej oraz mają dodatkową zaletę, że można przejść na napęd elektryczny wtedy, gdy jest to konieczne. Klasyczna hybryda umożliwia ładowanie baterii tylko i wyłącznie podczas jazdy. 

Liczba pojazdów elektrycznych sprzedawanych obecnie w Polsce nie jest zbyt duża. W zeszłym roku, jak podaje ACEA (European Automobile Manufacturers' Association), w Polsce zarejestrowano 576 "elektryków". Według danych Instytutu Samar w okresie od stycznia do lipca 2017 roku największą popularnością cieszyły się modele BMW i3 i Nissan Leaf, których kupiono odpowiednio 73 i 53 sztuki.

Zobacz: Auta elektryczne i hybrydowe w Polsce - ceny, oferta

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą m.in. rozwój innowacyjnego przemysłu i usług. Zobacz: Za 5 lat Polacy pokochają auta na prąd.

Jak wynika z opublikowanego na początku września raportu ACEA o rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi w Europie, w ciągu ostatniego roku liczba samochodów z alternatywnymi napędami wzrosła w Unii Europejskiej o 38 proc. W II kw. 2017 roku stanowiły 5 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów osobowych. Najwięcej, także w Polsce, było aut hybrydowych.


źródło: PAP

BG

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie