Szybowiec Zdj. ilustracyjne. Fot. Pixabay
Szybowiec Zdj. ilustracyjne. Fot. Pixabay

W Polsce powstaje samolot na wodór. Eksperci: To szansa dla naszej nauki i biznesu

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

Naukowcy z Rzeszowa pracują nad alternatywnymi napędami lotniczymi. W niedalekiej przyszłości powinny one znaleźć zastosowanie w samolotach ultralekkich, motoszybowcach turystycznych i klasy biznes. To nowa perspektywa dla krajowego przemysłu lotniczego.

Motoszybowiec z napędem wodorowym powstaje na Politechnice Rzeszowskiej. To kolejny etap prowadzonych od kilku lat badań nad alternatywnymi źródłami energii dla lotnictwa. Do pierwszego samodzielnego lotu motoszybowiec ma być gotowy do końca 2018 roku.

Prace nad maszyną prowadzi konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Rzeszowska. Ponadto nad projektem pracują krakowska AGH, Politechnika Warszawska i Zakład Szybowcowy w Jeżowie. W badania zaangażowanych jest ponad dwudziestu naukowców.

Zespół od 2015 roku prowadził badania źródeł zasilania silnika elektrycznego z wykorzystaniem ogniw paliwowych, głównie takich, które mają wysoką sprawność i są bezpieczne w eksploatacji w czasie lotu. 

W kadłubie motoszybowca AOS-H2 znajdą się butle z wodorem i ogniwo paliwowe wodorowe, które wytworzy prąd do zasilania elektrycznego silnika. Ten rodzaj napędu zapewni około 30 proc. potrzebnej mocy i będzie na razie uzupełnieniem akumulatorów.

– Napęd będzie testowany w locie, aby ocenić jego ograniczenia w zastosowaniu wodoru jako paliwa. Cieszyć nas będzie, jeśli motoszybowiec wykona lot z włączonym napędem trwający 20 minut – stwierdził prof. Marek Orkisz z Politechniki Rzeszowskiej, który szefuje projektowi. – To otworzy drogę naukowcom do udoskonalania statku powietrznego i poszukiwania rozwiązań, które wpłyną m.in. na wydłużenie czasu lotu motoszybowca – dodał.

Samolot na wodór szansą dla krajowego przemysłu lotniczego

Projekt motoszybowca z napędem wodorowym AOS-H2 jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach trzeciego konkursu Programu Badań Stosowanych, którego celem jest budowa ekologicznego, wolnego od zanieczyszczeń elektrycznego napędu lotniczego z wykorzystaniem jako źródła energii ogniw paliwowych.

Chodzi przede wszystkim o poszukiwanie alternatywnych napędów lotniczych możliwych do wykorzystania w lekkich statkach powietrznych klasy General Aviation takich jak: samoloty ultralekkie, motoszybowce turystyczne i klasy biznes oraz certyfikowane samoloty lekkie jedno i dwusilnikowe o szerokim spektrum wykorzystania. Rezultaty będą mogły zostać wykorzystane przez krajowy przemysł lotniczy.

Obecnie niewiele ośrodków naukowych przemysłu lotniczego w Europie i na świecie prowadzi zaawansowane badania w tym zakresie.

– Małe elektryczne napędy wykorzystujące ogniwa paliwowe do mocy 150kW są niszą rynkową. Budowa typoszeregu takich napędów do samolotów lekkich jedno i dwusilnikowych oraz motoszybowców dałaby możliwości rozwoju rodzimych drobnych przedsiębiorstw lotniczych i zdynamizowałoby tę dziedzinę gospodarki – ocenił prof. Orkisz. 


Źródło: PAP

KW

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka