Solaris Urbino 12 i Solaris Urbino 18. Fot. Solaris Bus & Coach S.A./CC BY-SA 4.0
Solaris Urbino 12 i Solaris Urbino 18. Fot. Solaris Bus & Coach S.A./CC BY-SA 4.0

Nowe Solarisy trafią do Łodzi. Blisko połowa z panelami fotowoltaicznymi

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Do czerwca 2019 r. na ulice Łodzi trafi 46 nowych autobusów Solaris. Nowością będą zamontowane na dachu dwudziestu pojazdów panele fotowoltaiczne.  

Wytwarzana ze słońca energia elektryczna będzie redukować zapotrzebowanie na prąd, który standardowo wytwarzany jest z pracy silnika spalinowego. To rozwiązanie sprawi, że silniki Solarisów, spełniające normę środowiskową Euro VI, będą emitować do atmosfery mniej zanieczyszczeń. Uzyskana ze słońca energia posłuży przede wszystkim do zasilania kasowników i biletomatów. 

Do Łodzi dostarczonych zostanie dwadzieścia sztuk modelu przegubowego Urbino 18 oraz dwadzieścia sześć pojazdów o standardowej długości Urbino 12. Pierwszy z nich będzie miał 135 miejsc, w tym 38 siedzących. Natomiast w autobusie o długości 12 metrów będzie 85 miejsc, w tym 26 siedzących. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i automaty biletowe. Dziesięcioletni najem pojazdów obejmuje także ich serwisowanie.

image
Solaris Urbino 18 na ulicy francuskiego miasta. Fot. Anthony Levrot/CC BY-SA 4.0
– Solaris to nasz ważny partner, prawie 40 proc. taboru MPK to pojazdy tej firmy. Kolejne 46 autobusów pozwoli nam na wymianę wyeksploatowanych pojazdów, abyśmy mogli przewozić pasażerów w klimatyzowanych, nowoczesnych pojazdach – podkreślił prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.

Najnowsze Solarisy jeżdżą obecnie w około dwudziestu miastach Europy, m.in. Hamburgu, Barcelonie, Brukseli i Mediolanie. Firma produkuje rocznie 1,5 tys. autobusów, które do tej pory trafiły do trzydziestu dwóch krajów.

Jeden autobus przegubowy Urbino 18 może zastąpić w ruchu miejskim około sześćdziesięciu samochodów. – Autobusy czwartej generacji są lżejsze, wykonane z materiałów przyjaznych środowisku, w 80 proc. poddających się recyklingowi. Wszystkie elementy niezbędne do codziennej eksploatacji są dostępne w Polsce, dlatego wszelkie usterki można usuwać bardzo szybko – zaznaczył wiceprezes zarządu ds. sprzedaży Solaris Zbigniew Palenica.

Firma Solaris pierwsze dostawy autobusów miejskich do Łodzi zrealizowała w 2000 r. Od tego czasu dostarczyła łódzkiemu MPK 154 sztuk. Obecnie po Łodzi kursuje 149 pojazdów tej marki, przy czym cały tabor MPK liczy 408 autobusów.

Umowę 10-letniego najmu pojazdów podpisały łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Solaris Bus & Coach oraz PEKAO Leasing. Wartość kontraktu to 125 mln zł. 


Źródło: PAP 

KW 

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka