Ładowanie pojazdu elektrycznego, fot. PAP wideo
Ładowanie pojazdu elektrycznego, fot. PAP wideo

Na MOP-ach doładujesz samochód elektryczny. Rusza pilotażowy projekt GDDKiA

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 16

Rusza pilotażowy projekt budowy punktów ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ładowarek przy dwóch trasach szybkiego ruchu. Punkty mają powstać na autostradzie A4 między Wrocławiem a Katowicami oraz na S8 między Wrocławiem a Łodzią.


 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na pilotażowy odcinek "zielonej drogi", na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.. Punkty ładowania powstaną na 13 miejscach obsługi podróżnych (MOP), gdzie nie ma stacji paliw.

Ekspert: Polski samochód elektryczny to zły pomysł

Na potencjalnych dzierżawców czekają miejsca na ośmiu MOP-ach na A4 (Krajków Pd., Krajków Pn., Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięciu na S8 (Gózew Pn., Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Pn. i Jonas Pd.). - W celu zachowania konkurencyjności pomiędzy dzierżawcami poszczególnych lokalizacji będą oni mogli składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi - dodał Krynicki.

image
Punkty mają powstać na autostradzie A4 oraz na S8, grafika GDDKiA.

Rewolucja w transporcie staje się faktem - ustawa o elektromobilności podpisana

W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie średniego rocznego przychodu za ostatni pełny rok obrotowy w wysokości nie mniejszej niż milion zł.

Dzierżawca, z którym umowa zostanie podpisana na 10 lat (z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat), będzie musiał wykonać następujące zadani: wybudować dwa ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych, pełnić rolę operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosować miejsca przeznaczonych na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez ich odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome. - Dzierżawca będzie płacił GDDKiA czynsz określony w złożonej ofercie - podał Krynicki.

Harmonogram zakłada podpisanie umów z wykonawcami jeszcze w okolicach połowy 2019 roku. Przewiduje się, że wykonawcy sukcesywnie będą otwierać nowe punktu ładowania w ciągu 12 miesięcy od podpisania umów.

image
Koszt jednej ładowarki to 270 tys. zł.

Jak podaje "Rzeczpospolita", jeśli pilotaż się powiedzie, GDDKiA w 2021 roku ogłosi kolejne postępowanie. Obejmie ono budowę systemu ładowania na pozostałych autostradach i drogach ekspresowych z terminem pełnej funkcjonalności w roku 2023. Łączne nakłady na stacje na 159 rozpatrywanych MOP mogłyby, według dzisiejszych cen, sięgnąć 86 mln zł.

GDDKiA już prowadzi rozmowy z krajowymi i zagranicznymi koncernami w sprawie ich inwestycji na MOP-ach,  m.in. w sprawie instalowania ładowarek na stacjach Orlenu i Lotosu. Obydwa koncerny zaczęły montować urządzenia pod koniec ubiegłego roku. Lotos w październiku uruchomił 12 punktów ładowania na autostradach A1 i A2 między Trójmiastem a Warszawą. To na razie test, ale w planach jest kolejnych 38 lokalizacji.

Z kolei w grudniu Orlen uruchomił pierwszą ładowarkę na swojej stacji w Siewierzu na trasie Katowice–Warszawa. Do końca pierwszego kwartału 2019 roku planuje oddać do użytku ok. 20 stacji szybkiego ładowania o mocy 50 i 100 kW - czytamy.

ORLEN rozwija elektromobilność. Kolejne 150 stacji z ładowarkami aut elektrycznych

- W naszej zaktualizowanej strategii stawiamy m.in. na wdrażanie rozwiązań zeroemisyjnych. Jednym z nich jest program uruchomienia 150 stacji ładowania w miastach i przy trasach tranzytowych – mówi w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy Orlenu ds. energetyki.

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) dotychczasowa liczba ogólnodostępnych i zweryfikowanych miejsc ładowania w Polsce to ok. 350 stacji, z czego połowa ma szybkie ładowarki prądem stałym.

źródło: PAP, rp.pl

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka