Rowery MEVO czekają na start, fot. facebook.com/MetropoliaGGS
Rowery MEVO czekają na start, fot. facebook.com/MetropoliaGGS

Największy system roweru elektrycznego na świecie jest w Polsce, na Pomorzu

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Na Pomorzu trwają ostatnie testy przed uruchomieniem największego na świecie publicznego systemu rowerowego - Mevo, składającego się w całości z pojazdów elektrycznych.

Na razie całość testują przedstawiciele gmin zaangażowanych w przedsięwzięcie oraz stowarzyszeń rowerowych. Próby przechodzą wszystkie elementy systemu: stacje postojowe, aplikacja służąca do wypożyczania pojazdów, strona internetowa projektu oraz centra kontaktu i nadzoru. Jeśli testy pójdą pomyślnie, to w najbliższych tygodniach system, składający się na tym etapie z 1224 rowerów i 660 stacji, zostanie oddany do użytku.

System ma zostać jeszcze powiększony do 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Pojazdy będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to: Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.

Miesięczny abonament na korzystanie z systemu ma kosztować nie więcej niż 10 zł (roczny abonament - 100 zł). W tej cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy, a po przekroczeniu tego limitu opłata za każdą minutę jazdy ma wynieść 5 groszy.

Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takim pojazdem 5-6 km ma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowym jednośladzie. Elektryczne rowery mają być też pomocne w podróżach po pagórkowatych obszarach, częstych na terenie Trójmiasta i w jego okolicach.

Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzie ub.r. Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury (m.in. z aplikacją mobilną i naliczaniem opłat) inauguracja opóźniła się.

image
Wykonawca projektu Mevo, spółka NB Tricity, zgłosiła gotowość do uruchomienia I etapu systemu roweru metropolitalnego, fot. Facebook/Mevo

Na realizację Systemu OMG-G-S (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) zabezpieczył kwotę 56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9 mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji Systemu przez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.


Źródło: PAP

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka