Pupilla Libertatis
Myślę, politykuję, rozważam, polemizuję, szukam, prowokuję, dyskutuję, dociekam, analizuję, filozofuję.
122 obserwujących
1526 notek
1946k odsłon
193 odsłony

Betel. Część 1. Terminologia.

Wykop Skomentuj7
  • Betel to gra karciana polegających na braniu lew, którą sam wymyśliłem. Jest to luźna mieszanina brydża i kierek - albo można ją nazwać odmianą preferansa. Główną ideą gry jest to, by dało się wygrać z każdą kartą jaką można dostać w rozdaniu. W brydżu towarzyskim (nie sportowym, czyli porównawczym) by wygrać, trzeba dostać dobrą kartę - z figurami czy długim kolorem. Z kolei w kierkach do wygrania potrzebna jest słaba karta, najlepiej same blotki. Połączyłem obie te koncepcje. Dodatkowo wprowadziłem ciągłą wymianę kart, co powoduje, że można jeszcze bardziej polepszyć układ kart, które się dostało przy rozdaniu, dzięki czemu wygrana w minimalnym stopniu zależy od szczęścia wylosowania dobrej karty. W betla można wygrać z każdą kartą - w dużym stopniu zależy to od umiejętności.

    Terminologia

    • Kolor – Kolory starsze: ♠ - "piki", - "kiery". Kolory młodsze: - "kara", ♣ - "trefle".
    • Atut – Kolor, który został wybrany w trakcie licytacji jako kolor przebijający kolory boczne.
    • Kolor boczny – Kolor, który nie jest atutem.
    • Figura – Figury wyższe: A - "As", K - "Król". Figury niższe: Q - "Królowa", J - "Walet".
    • Blotka – Starsze blotki: "10", "9". Młodsze blotki: "8", "7".
    • Talia – 32 karty używane w betlu. Cztery figury i cztery blotki w czterech kolorach: (4 + 4) * 4 = 32.
    • Rozdanie –Rozdzielenie kart talii pomiędzy graczy obejmujące licytację, rozgrywkę i podliczenie punktów.
    • Ręka – 10 kart trzymanych przez każdego z trzech graczy podczas rozdania.
    • Lewa – Zestaw trzech kart zagranych przez każdego z trzech graczy w trakcie rozgrywki.
    • Nadróbka – Każda lewa ponad liczbę lew wymaganych przez rozgrywany kontrakt.
    • Dubel – Dwie zakryte karty leżące na stole, które są wymieniane w trakcie licytacji.
    • Licytacja – Pierwsza faza rozdania, w której gracze dążą do ustalenia rozgrywanego kontraktu. W trakcie licytacji gracze w kółko opcjonalnie oglądają karty z dubla i albo pasują, albo wymieniają te karty i deklarują rodzaj, poziom i jednostkę kontraktu, co się nazywa odzywką.
    • Rodzaj gry – Są dwa rodzaje gier: normalna i betelkowata. Normalna, to taka, w której bierze się jak najwięcej lew, a betelkowata to taka, w której należy brać jak najmniej lew.
    • Poziom – Liczba lew, którą należy wziąć, lub nie wziąć, zgodnie z zadeklarowanym kontraktem. Jest sześć poziomów gry, a na każdym, oprócz ostatniego, są dwa rodzaje gier:
    P0 "Trzy pasy" - brak rozgrywającego i zadeklarowanego kontraktu "Betelek" - 3 lub mniej lew
    P1 "Jeden" - 6 lub więcej lew "Mały Betel" - 2 lub mniej lew
    P2 "Dwa" - 7 lub więcej lew "Średni Betel" - 1 lub mniej lew
    P3 "Trzy"- 8 lub więcej lew "Duży Betel" - żadnej lewy
    P4 "Szlemik" - 9 lub więcej lew "Wielki Betel" - żadnej lewy i brak obowiązku przebijania dla obrońców
    P5 "Szlem" - wszystkie lewy -
    • Szlemik - Kontrakt, w którym można oddać tylko jedną lewę.
    • Szlem - Kontrakt, w którym należy wziąć wszystkie lewy.
    • Betelkowate – rodzaj kontraktu, w którym nie należy brać lew.
    • Jednostka odzywki – Odzywka ma sześć poziomów w dwóch rodzajach oraz jedną z pięciu jednostek: 1. "bez atu", 2. "piki", 3. "kiery", 4. "kara", 5. "trefle".
    • Kontrakt – Poziom, rodzaj oraz jednostka gry wylicytowanej przez gracza, który wygrał licytację. Ostatnia deklaracja przed dwoma pasami.
    • Odzywka - Obejrzenie, lub nie, kart z dubla a następnie pas, albo wymiana kart z dubla i deklaracja kontraktu.
    • Pas – Odzywka informująca, że gracz nie zmienia zadeklarowanego kontraktu przez poprzedniego gracza.
    • Wymiana – Pierwsza część odzywki. Można pominąć wymianę i spasować albo zadeklarować kontrakt. Można obejrzeć jedną lub obie karty z dubla i też spasować, ale wtedy dostaje się ujemne punkty. Jeśli wymienimy jedną lub obie karty z dubla, to musimy zalicytować jakiś kontrakt.
    • Deklaracja – Druga część odzywki. Określa rodzaj, poziom i jednostkę licytowanego kontraktu – na przykład: „Trzy bez atu”, „Szlemik w kiery” lub „Duży betel”. Deklaracja definiuje potencjalny kontrakt.
    • Rozgrywka – Druga faza rozdania, w której gracze biorą lewy. Rozgrywający próbuje wziąć, lub nie wziąć, zadeklarowaną liczbę lew określoną w kontrakcie, który wygrał, a obrońcy próbują do tego nie dopuścić.
    • Rozgrywający – Gracz, który wygrał licytację i zadeklarował rozgrywany kontrakt odzywką, po której nastąpiły dwa pasy.
    • Obrońcy – Dwaj gracze, którzy próbują nie dopuścić do ugrania kontraktu zadeklarowanego przez rozgrywającego.
    • Przebitka – Dołożenie atutu do lewy zagranej w kolorze bocznym, gdy się nie ma kart w tym kolorze. Najstarszy atut bierze lewę.
    • Kolor wyjścia – Kolor karty zagranej jako pierwszej w lewie - do tego koloru należy dokładać, gdy się go ma.

    Podstawy

           W Betla gramy 32 kartami – talia kart brydżowych od siódemek. Gra trzech graczy. Są też opcjonalnie dodatkowe reguły pozwalające grać w cztery osoby. W talii jest osiem kart w każdym z czterech kolorów (8 * 4 = 32) oraz 10 lew (10 * 3 = 30 plus dwie karty w dublu). Rozdający rozdziela dziesięć kart dla każdego z trzech graczy i dwie do dubla po kolei w kółko zaczynając od swojej lewej. W pierwszych dwóch obrotach rozkłada karty na cztery kupki: dla gracza po lewej, do dubla naprzeciwko, dla gracza po prawej i dla siebie, a w następnych ośmiu obrotach kładzie na trzy kupki pomijając dubla naprzeciwko.

           Gdy mamy opcjonalnie czwartego gracza, to on może w trakcie licytacji oglądać kolejno wymienianie karty w dublu i po skończonej licytacji może zadeklarować, czy wylicytowany kontrakt zostanie wygrany lub może odmówić takiej deklaracji. Gdy zadeklaruje i się to sprawdzi, to dostaje dodatkowe 10 punktów, a gdy nie, to dostanie -10 punktów.

          Kolejność kolorów jest taka jak w brydżu: piki (najstarsze), kiery, kara, trefle - i taka sama jak w brydżu jest kolejność figur i blotek: as (najstarszy), król, dama, walet, 10, 9, 8, 7. Gra jest podzielona na dwie fazy: licytacja i rozgrywka. Gracze tak samo jak w brydżu najpierw licytują, a potem rozgrywają wylicytowany kontrakt.

    następna część -> Rozgrywka

    Grzegorz GPS Świderski 

    PS. Wersja angielska (english version):


    PS2. Inne znaczenia słowa "Betel"

    • Betel - po hebrajsku Dom Boży.
    • Betel - miasto biblijne w starożytnej Palestynie.
    • Betel - rodzaj używki popularnej w krajach Dalekiego Wschodu.
    • Betel - pieprz betelowy, roślina, której liście wykorzystywane są jako zewnętrzny składnik betelu.
    • Betel - palma betelowa, areka, roślina, której nasiona wykorzystywane są jako wewnętrzny składnik betelu.
    • Betel - ośrodek koordynujący działalność Świadków Jehowy w danym kraju.
    • Betel - katolicki ruch dobroczynny zajmujący się osobami niepełnosprawnymi.


    The Betel. Part 5. Strategy. <- poprzednia notka

    następna notka -> Betel. Część 2.

    Tags: gps65, Betelek, Betel, Brydż, Kierki, gry karciane.

Wykop Skomentuj7
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości