wqbit wqbit
1262
BLOG

Przypowieść o nieuczciwym rządcy historyczna i bluźniercza!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

1Powiedział też do uczniów: "Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. 2 Przywołał go do siebie i rzekł mu: "Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządu, bo już nie będziesz mógł być rządcą" (Łk 16,1-2).

Diffamatus est – tutaj w znaczeniu oskarżyć - (w złej intencji, o rzeczy zgodne z prawdą).

3Na to rządca rzekł sam do siebie: Co ja pocznę, skoro mój pan pozbawia mię zarządu? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę.

Żebranina uchodziła u Żydów za rzecz bardzo poniżającą, por. Syr 40, 28

Synu, nie prowadź życia żebraczego,
lepiej umrzeć, niż żebrać.
29 Gdy człowiek musi patrzeć na stół drugiego,
jego istnienia nie uważa się za życie,
zbrudzi duszę swoją potrawami obcych:
człowiek więc rozumny i dobrze wychowany tego się ustrzeże.
30 Żebractwo jest słodkie na ustach człowieka bezwstydnego,
ale we wnętrzu jego płonie [ono jak] ogień.

4Wiem, co uczynię, żeby mię ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę usunięty z zarządu.

Na łaskawy chleb, przynajmniej na czas pewien.

5Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: "Ile jesteś winien mojemu panu?"

Debitor, „hreofeiletes" mógłby oznaczać także dzierżawcę­­'; w tym przypuszczeniu ich wielkie długi w naturze (in naturalibus) byłyby łatwiej zrozumiałe.

6Ten odpowiedział: "Sto beczek oliwy".

Cadus, batus, hebr. Bat – zależnie od systemu = 20-40 litrów, zatem między 2000-4000 litrów oliwy

On mu rzekł: "Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt".

Będąc rządcą, miał u siebie włodarz wszystkie zapisy, weksle itp. Aby więc zaskarbić sobie jego życzliwość, daruje mu połowę długu.Mimo zakazu stosowania lichwy była ona praktykowana i niekiedy dłużnik musiał oddać dług ze stuprocentowym narzutem. Zarządca, rezygnując z narzutu lub obniżając go, nie dał nic zarobić swojemu panu.

 

7Następnie pytał drugiego: "A ty ile jesteś winien?" Ten odrzekł: "Sto korcy pszenicy". Mówi mu: "Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt".

Corus, koros; = hebr. kor, miara żydowska dla rzeczy sypkich obejmowała 10 Bat (efa), a więc między 2000-4000 litrów. Dług wynosił więc albo 20.000 albo 40.000 litrów (kwart) zboża. Rządca opuszcza z tego 1/5 i średnio biorąc około 6000 litrów (kwart) zboża.

8Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości.

Właściciel nie mógł nie uznać, że rządca postąpił przebiegle, chociaż (na niekorzyść właściciela, a więc) niemoralnie; - toteż chwali on tę przebiegłość włodarza, ale bynajmniej nie pochwala samego uczynku złego, samego oszustwa, które go naraziło na znaczną. szkodę.

Grzesznicy, żyjący według zasad ś­wiata, umieją o siebie lepiej dbać i koło swych spraw chodzić we wzajemnych stosunkach z podobnymi sobie.

Synowie światłości = synowie Boży = ludzie, postępujący według wskazówek i przepisów Bożych. Sprawiedliwi, gdy chodzi o dobra duchowe, są zwykle mniej przebiegli, niż ludzie światowi, gdy chodzi o dobra doczesne.

9Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy [wszystko] się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków.

W mieszkańcach nieba: aniołach i świętych.

Mamona (mammona, mamonas;), pieniądz, bogactwo, dobra. Mamona iniquitatis, dosł. Mamona niesprawiedliwości ( mogłaby mieć tę nazwę częściowo dlatego, że ludzie nabywają bogactw w niegodziwy sposób, częściowo zaś, iż bogactwo daje wyborną sposobność do grzechu i nieprawości. Lepiej jednak ze względu na Eccli 5 10 (Syr 5 8  tłumaczyć: zwodniczy. Jezus każe czynić sobie przyjaciół z mamony, tj. zaleca posługiwać się bogactwem do dobrych celów: na wspieranie ubogich, na rozszerzanie wiary chrześcijańskiej, popieranie dzieł religijnych itp., aby przez to zyskać życzliwość­ mieszkańców nieba.

Dosł. "gdy zabraknie (mamony, życia), tj. gdy życie wasze zbliży się do końca swego.

Oto cel, a zarazem znaczenie tej przypowieści: Zwodniczych dóbr tego świata, które często prowadzą do nieprawości, używać należy na dobre cele, by przez to zasłużyć sobie na niebo. Bogaczem jest Bóg (Chrystus); rządcą dóbr każdy człowiek. Rządca w przypowieści postępuje wprawdzie roztropnie, ale nieuczciwie; toteż Chrystus poleca (a Ja wam powiadam), by naśladować samą­, tylko przebiegłość rządcy, nie zaś nieuczciwe jego post­powanie.

10Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny;

In majori, w greckim: tj. wielkiej (en pollo). - Zasługuje więc, by mu powierzyć troskę o rzeczy ważne i wielkie.

a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

in modico, grecki tekst = en elahisto w najdrobniejszej.

11Jeśli więc w zarządzie niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, prawdziwe dobro kto wam powierzy?

In majori, w greckim: znowu tj. wielkiej (en pollo), a przeto nie zasługuje na zaufanie ze strony Boga.

12Jeśli w zarządzie cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, kto wam da wasze?

Quod verum est (mammona),tj. dobra duchowe, przez się wyższe i znamienitsze. Tj. w zawiadywaniu dobrami doczesnymi, nie należącymi ściśle do naszej natury ludzkie­j jako takiej, a które i Bóg uważa, jakby nie za swoje, bo nie mają nic wspólnego z Jego duchową natur­ą.

13Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie".

Gdyż ich zasady, przepi­sy d­ążenia itp. są sobie przeciwne.

Słowa Jezusa pozwalają zauważyć różnicę między dobrami materialnymi a dobrami duchowymi. Te pierwsze mają mniejszą wartość, ponieważ przemijają i ostatecznie, gdy człowiek odchodzi z tej ziemi, stają się dla niego bezwartościowe.

Dobra duchowe przewyższają dobra materialne, bo nie przemijają nigdy i towarzyszą człowiekowi w wieczności. Człowiek na tyle będzie szczęśliwy, na ile rozwinął w sobie takie wartości, jak: miłość, miłosierdzie, prawda, uczciwość, pokora. Mimo różnic między dobrami doczesnymi a wiecznymi, między tym życiem a przyszłym, nie należy tworzyć sztucznej granicy między tymi rzeczywistościami. Życie ziemskie jest drogą do życia wiecznego. Jeśli ktoś mądrze i odpowiedzialnie stara się żyć w strukturach tego świata, tym samym troszczy się też o to, co będzie, gdy skończy się jego ziemskie życie. Kto natomiast bezmyślnie trwoni dobra tego świata, prawdopodobnie nie potrafi również zadbać o swoje dobro wieczne.

Faryzeusze słuchali tego i naśmiewali się. Bo rzeczywiście co to były za tezy? Oddać swoje pieniądze by potem być nagim jak ślimak, którego pozbawiono skorupy. To nie tylko fantazja heretyka ale przede wszystkim bluźnierstwo heretyka. Prawo Mojżeszowe mówiło wyraźnie, że dobrobyt materialny jest oznaką błogosławieństwa Bożego, a równocześnie zapłatą za życie moralne (Ks. Kapł 26,3 -Jeżeli będziecie postępować według moich ustaw i będziecie strzec przykazań moich i wprowadzać je w życie, 4 dam wam deszcz w swoim czasie, ziemia będzie przynosić plony, drzewo polne wyda owoc, 5 młocka przeciągnie się u was aż do winobrania, winobranie aż do siewu, będziecie jedli chleb do sytości, będziecie mieszkać bezpiecznie w swoim kraju.), ubóstwo zaś i nędza wg dawnej opinii hebrajskiej (Hiob 8,8 ns; 20,4 ns) – siecią zarzucona na bezbożników. Jeżeli więc Jezus był ubogi to tym gorzej świadczyło to o Nim, był to znak, że Bóg nie udzielił Mu nagrody sprawiedliwych, gdyż widocznie na nią nie zasługiwał. Ma zaprzestać burzenia Prawa i tradycji – Łukasz nie przytacza takiego rozumowania, ale można je sobie odtworzyć n a podstawie odpowiedzi Jezusa – (Łk 16,14-16 -Słuchali tego wszystkiego chciwi na grosz faryzeusze i podrwiwali sobie z Niego. 15 Powiedział więc do nich: "To wy właśnie wobec ludzi udajecie sprawiedliwych, ale Bóg zna wasze serca. To bowiem, co za wielkie uchodzi między ludźmi, obrzydliwością jest w oczach Bożych. Aż do Jana sięgało Prawo i Prorocy; odtąd głosi się Dobrą Nowinę o królestwie Bożym, i każdy gwałtem wdziera się do niego. 17 Lecz łatwiej niebo i ziemia przeminą, niż żeby jedna kreska miała odpaść z Prawa.

 

 

 

 

 

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura