15 obserwujących
43 notki
71k odsłon
  762   0

Sztuka skutecznej polityki.

PIS jest od 18 lat w polskiej polityce w średnioterminowym trendzie wzrostowym. Od 15 lat poparcie społeczne PISu nie spadało poniżej progu 30%. Od 5 lat poparcie społeczne PISu oscyluje w okolicach 40%. W ostatnich sondażach poparcie dla PIS deklaruje 45% wyborców.


image


Co głównie do tej pory decydowało o skali poparcia dla PIS? Wg sondaży w pierwszej kolejności ludzie wybierali PIS oczekując poprawy sytuacji materialnej swojej rodziny. W drugiej kolejności wyborca PIS utożsamiał się z ideami partii, w trzeciej twierdził, że nie ma lepszego wyboru. Sprawdźmy profil wiekowy suwerena w 2020r. i realizowany do tej pory program PISu uwzględniający ten profil.


image

Przez ostatnie 10 lat największą grupą wyborców był powojenny wyż demograficzny. Ale to w najbliższych latach będzie się zmieniać. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że to będzie zupełnie inne pokolenie ludzi z zupełnie innymi preferencjami światopoglądowymi i nawykami życiowymi.

W Polsce nie jest to zwyczajne pokolenie. Po pierwsze są to ludzie, którzy wchodzili na rynek pracy w momencie kiedy wchodziliśmy do UE a kraj i gospodarka otworzyły się na świat. To ludzie, którzy wchodzili na rynek pracy w momencie kiedy wdrażana była pierwsza fala nowoczesnych technologii informatycznych. To ludzie, którzy więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych niż ich dzieci i z tych mediów czerpią informacje o świecie. To ludzie, którzy w dużej mierze identyfikują się z umiarkowanymi ruchami ekologicznymi i zmianami mającymi na celu poprawić jakość środowiska. To w końcu ludzie, którzy są płatnikami transferów społecznych a nie beneficjentami. Czyli to oni głównie płacą największe podatki, wspierają finansowo rodziców i dzieci a w znikomym stopniu są beneficjentami tych transferów od państwa (emerytura, zasiłki) i rodziny (pomoc dzieci, rodziców). Poniżej wykres, który to obrazuje z podziałem na mężczyzn i kobiety
image

image

Co to wszystko oznacza dla PIS? Ano to, że efekt transferów społecznych, które motywują wyborczo emerytów - na tę grupę wiekową (szczególnie mężczyzn) nie będzie już działał. Tradycyjne wartości, które są wyborczym motorem napędowym głównie ludzi starszych też dla tej grupy nie będzie najważniejszym z kryteriów. Te dwa elementy będą działać dopiero wtedy jak wyż 40 latków będzie wchodził w etap późnej dorosłości czyli kiedy będą wchodzić w przedział wiekowy 50+ a więc za 10 lat. Otwartość na świat poprzez podróże zagraniczne i portale społecznościowe sprawia również, że ludzie tego pokolenia nie są zwolennikami monopolu władzy i kto by nie rządził będą szukać jakiegoś "balansu" i "równowagi".

Zatem skuteczna partia polityczna, która chce wygrywać wybory lub posiadać zdolności koalicyjne - musi tę zmianę trendu w preferencjach wyborców uwzględnić również w swoim programie wyborczym i przede wszystkim zapewnić środki na jego skuteczną realizację.


Poniżej powtórzę kilka z postawionych tez w jednej z moich notek i dam poniżej linki do najnowszych medialnych informacji, żeby pokazać jak robi się skuteczną politykę:

Jeszcze przed wyborami parlamentarnymi w 2019r. pisałem, że środowiska liberalne w Polsce planują rebranding oparty na samorządach oraz ruchach obywatelskich i ekologicznych.

https://polska2050.pl/trzeci-filar-czyli-rejestracja-partii-politycznej-konferencja-prasowa


Zielony ład promowany przez zachodnich sąsiadów poprzez sowite dotacje z UE miał być obok samorządów jednym z motorów napędowych nowej liberalno-lewicowo-ekologicznej koalicji.

https://polska2050.pl/


W tym planie kluczową rolę odegrają też spółki SP. Zazieleni się Orlen z Lotosem, PGNiG, PGE, Tauron. Pójdą na to duże pieniądze wsparte dotacjami z UE.

https://stooq.pl/n/?f=1378428

https://businessinsider.com.pl/rzad-ratuje-pge-z-tarapatow-wszyscy-na-tym-skorzystamy/l7rh37k


Tanie kredytowanie wkładu własnego będzie wspierał NBP.

https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/dispatches/hardt-bez-modyfikacji-mandatu-bezposr-dzialania-nbp-dot-klimatu-b-trudne/


Kolejnym etapem powinno być pokazanie zdolności koalicyjnych. Po pierwsze odpuszczą kilka najbardziej kontrowersyjnych zapisów w ustawie futrzarskiej (vacatio legis, ochrona własności prywatnej).


https://www.salon24.pl/newsroom/1081956,beda-poprawki-w-piatce-dla-zwierzat-pis-zmienia-zdanie


Absolutnie dwie partie czyli PIS i inicjatywa Szymona Hołowni walczą o głosy pokolenia 40 latków, które zdominuje w najbliższych latach rynek wyborczy. W tej walce polem bitwy jest też rynek medialny. Kampania prezydencka Szymona Hołowni w social mediach uwielbianych przez 40-latków była bardzo profesjonalna i przede wszystkim skuteczna. Sam Szymon Hołownia i nowy lider jego partii też wywodzą się z rynku medialnego. Na tym polu warte pokreślenia są dwa ostatnie ruchy, które nie będą bez znaczenia przed łączonymi wyborami parlamentarnymi i samorządowymi w 2023r.:

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/orlen-kupi-polska-press-grupa-za-ile

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-kupil-interia-pl-za-rozsadna-cene-wzbogaci-ja-tresciami-wideo-osiagnie-synergie-reklamowe-opinie


A poniżej kilka moich wcześniejszych notek dotyczących poruszonego tematu:


PIS:

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1065728,wplyw-transferow-miedzypokoleniowych-na-preferencje-wyborcze

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1065121,czy-porozumienie-ze-szczytu-ue-da-trzecia-kadencje-pis

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1077270,w-zielone-gramy

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1077754,stratedzy-pisu-w-koncu-przejzeli-na-oczy


OPOZYCJA:

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1045535,prezydencka-trampolina-liberalow

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1046787,twoj-ruch-platformo

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1074512,dlaczego-szymon-holownia-milczy-w-sprawie-czajki

https://www.salon24.pl/u/jakodi/1074882,opozycja-ma-szanse-wykorzystac-kryzys-zwiazany-z-czajka-do-rebrandingu-po





 

Lubię to! Skomentuj31 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka