13 obserwujących
250 notek
294k odsłony
  625   0

Błędne mapy? - CVR - Tu154m

katastrofa smoleńska

Kontynuuję odczyt zapisów z CVR od wypowiedzi odczytanej przez biegłych PW "Areczku 7 mil od osi".

Fragment ma 18.697s czyli niecałe 19s.

Najpierw krótko o mapach na dzień 10.04.2010 -  FYM.

Tu link do jego opracowania

https://docplayer.pl/12483996-Problem-kursu-podchodzenia-plf-101-na-xubs-dn-10-04-dwie-karty-dwa-km.html

I cytat dotyczący map dla Siewiernego:

cyt." Komisja płk. Latkowskiego, pochylając się nad końcóweczką zapisaną pośród danych FMS-a, nie mogła wyjść ze zdumienia, iż nie tylko współrzędne tych ostatnich punktów nawigacyjnych (trasy na Siewiernyj) były błędnie wyliczone, ale i sam prezydencki tupolew, w dużej mierze przecież elektronicznie sterowany przez nawigacyjny komputer, nie trzymał się tychże punktów (OL-2, s. 136, 202): Informacje odczytane z komputera pokładowego wskazują, że załoga tupolewa nie miała pojęcia, iż rosyjskie karty podejścia różnią się od tych stosowanych na Zachodzie. Okazuje się, że na przykład punkt XUBS wprowadzony do pamięci komputera był przesunięty względem prawdziwego środka pasa startowego o 146 metrów na wschód i 50 metrów na północ. Stało się tak z dwóch powodów. Po pierwsze wszystkie znajdujące się na karcie współrzędne geograficzne były podane w innym układzie  współrzędnych niż ten używany przez system GPS, a komputer nawigacyjny samolotu uznał je, oczywiście za standardowe [tu przypis 4: Rosjanie od 1943 roku używali na mapach wojskowych systemu SK-42, a GPS korzysta z układu WGS-84. Ta sama para liczb, opisująca szerokość i długość geograficzną, w każdym z układów odpowiada innemu punktowi na kuli ziemskiej. Na karcie podejścia nie było informacji, w jakim systemie określono współrzędne, a załoga nie wiedziała, że może być on inny niż ten używany na Zachodzie, bo nikt jej tego nie nauczył 30 ]. Drugim powodem odchylenia było zaokrąglenie przez Rosjan współrzędnych na jednym dokumencie do jednej dziesiątej minuty kątowej. Trudno jednak mieć o to do nich pretensje, zanim bowiem nastała epoka GPS-ów, podawanie współrzędnych środka pasa z większą dokładnością nie miało sensu. Zresztą podczas lotu nie da się precyzyjniej określić położenia samolotu. Załoga powinna jednak zdawać sobie sprawę, że punkt, który wprowadziła i ku któremu leciała, nie musi wcale leżeć na pasie startowym, a już na pewno nie w jego geometrycznym środku. Czy wiedziała o tym, czy nie tego się nie dowiemy."

Czy załoga zorientowała się podczas zbliżania do Smoleńska, że jest coś nie halo z mapami podejścia?

Moim zdaniem tak.

Najpierw trzeba przypomnieć moje ostatnie notki:

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1241078,fragment-od-8-35-39-294-8-35-49-013-cvr-tu154m

.

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1247081,fragment-2-do-areczku-7-mil-od-osi-cvr-tu154m

.

https://www.salon24.pl/u/kameleon/1247256,caly-fragment-od-8-35-39-294-do-8-35-59-600-cvr-tu154m

.

Gdy( z GPSa?komputera?) otrzymali inofrmację o odległości 10 mil od osi (10 miles away), ustawienie ARK w 3, jest wypowiedż -"Błędny odczyt" i wypowiedż "7 mil od osi". Tak więc różnica wynosiła 3 mile, w przeliczeniu mile morskie to 5.56 km.


 Co odczytali biegli PW po "Areczku 7 mil od osi"?

W skrócie... prawie nic nie odczytali:/Dlaczego? Nie wiem, ale jest to zastanawiające.

Sami zobaczcie 19sekund ....tylko dropouty?I jedna wypowiedż od czapy, której nie ma w zapisie "Wyłącz ten głośnik".

8:36:00.535 - 8:36:03.099 -" Wyłącz ten głośnik"

8:36:12.848 - 8:36:12.870 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy] 

8:36:18.214 - 8:36:18.230 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy] 

8:36:18.552 - 8:36:18.595 - [AZS]

8:36:19.728 - 8:36:19.755 - [AZS]

8:36:21.663  - 8:36:21.682 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy] 

8:36:22.388 - 8:36:22.415 - [dropout, złe przyleganie taśmy do głowicy] 

Załoga nabrała wody w usta i milczała?Te wstrętne dropouty pewnie przeszkadzały i nijak nie szło odczytać co było mówione:(


Tutaj odszumiony fragment od "Areczku 7 mil od osi":

https://uploadfile.pl/pokaz/2214881---sdqn.html


I bardziej wzmocniony dżwięk- fragment po wypowiedzi "Areczku 7 mil od osi":

https://uploadfile.pl/pokaz/2214884---jm3f.html

.


I mój odczyt tego fragmentu(drzwi do kabiny pilotów są w tym momencie otwarte- dżwięki z tła):

-"Zapasowe?"

-"Ile mamy czekać?"- na tę wypowiedż nakłada się wcześniejsza"Zapasowe?"

-" Czekajcie na COP"

-(niezrozumiała wypowiedż)

-"Kto tak ułożył mapy?"

- /w tle słychać modulowany dżwięk-telefon?/

-("Dzwoni Polska!"- podniesiony głos kobiety z tła)

-"W MON nie wiedzieli?"

-"Kurwa, ja go nie słyszę"-/na tę i kolejną wypowiedż nakłada się jakiś głos(?)/

- "Sto jeden na kursie"

-" Zwrot na Mińsk"

-"Zamieniać"-( głosy nakładają się)

-/moves on track/-głos z jakiegoś urządzenia

-"UMMS"

-/swapping/-(zamiana)głos z jakiegoś urządzenia


Dołączę do notki wypowiedzi w plikach.

1."Zapasowe?"-"Ile mamy czekać?"-/dwie wypowiedzi nakładają się/

https://uploadfile.pl/pokaz/2215003---jbc7.html


2."Czekajcie na COP"

https://uploadfile.pl/pokaz/2215004---rtqj.html


3."Kto tak ułożył mapy?"- "W MON nie wiedzieli?"

https://uploadfile.pl/pokaz/2215005---hxvc.html


4."Kurwa ja go nie słyszę"-"Sto jeden na kursie"-"Zwrot na Mińsk"

https://uploadfile.pl/pokaz/2215011---1mn2.html


5."Zamieniać"-/moves on track/-UMMS-/swapping/-(głosy nakładają się)

https://uploadfile.pl/pokaz/2215024---bnem.html


.Czyli  załoga zorientowała się, że z mapami coś jest nie tak:

-"Kto tak ułożył mapy?"

-"W  MON nie wiedzieli?"

Tu te wypowiedzi:

https://uploadfile.pl/pokaz/2214886---pns8.html

.

Czy z tymi mapami chodzi o to o czym pisał FYM?

System SK-42 i GPS układ WGS-84?Różnice w mapach?

Pewnie zacne cfitowe grono mędrców smoleńskich będzie coś więcej wiedziało ?


Ps. Proszę Adminów o umieszczenie notki w temacie "Katastrofa smoleńska".

https://www.youtube.com/watch?v=umoFgKVqGtM

.

Lubię to! Skomentuj73 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka