Andrzej.Madej Andrzej.Madej
78
BLOG

Rewolucja gospodarcza (4)

Andrzej.Madej Andrzej.Madej Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

I dał wspólnotom dobry Bóg cyfrowe wsparcie pamięci i tożsamości.

Idzie nowe

Cyfrowe poszerzenie zasobów, przestrzeni i czasu kultury wprowadza innowacje technologiczne zmieniające relacje pomiędzy podmiotami gospodarującymi a instytucjami wspólnoty. Przełomowe znaczenie dla końca trwającej przez kilka wieków epoki gospodarki liberalnej ma opisana w moich trzech wcześniejszych tekstach rewolucja sztucznej inteligencji [1].

image

Rys. 1. Alternatywne strategie rozpoczętej rewolucji gospodarczej. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Na rysunku 1 zestawiam przewidywane dla Polski skutki trwającego procesu robotyzacji pracy na zmniejszanie zatrudnienia z prognozami innowacji dla kolejnego okresu przemian technologicznych. Okresu opartego w zależności od rodzaju przyjętej przez Polskę strategii politycznej albo do uznania pracodzielności za najważniejszą z cnót kardynalnych, albo do uznania depopulacji za wiodącą metodę rozwiązywania napięć społecznych.

image

Rys. 2. Alternatywne konsekwencje rewolucji gospodarczej. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Na rysunku 2 przedstawiam spodziewane konsekwencje tych alternatywnych scenariuszy piątej rewolucji technologicznych dla priorytetu ustroju gospodarczego. Podkreślam znaczenie tej alternatywy, choć niestety napięcie pomiędzy konsekwencjami wprowadzenia różnych strategii nie jest przedmiotem publicznych debat, choć ich skutki prowadzą do fundamentalnie różnych przekształceń gospodarczych i politycznych.

Uważam przy tym, że różnica pomiędzy scenariuszem prowadzącym do gospodarki solidarności oraz scenariuszem prowadzącym do gospodarki depopulacji, jest już dobrze dostrzegana przez świadomych swoich interesów i przewag rzeczników strategii depopulacji, ale jest starannie ukrywana za sztucznie rozbudzanymi emocjami ideologii zróżnicowania seksualnego, rasowego czy klimatycznego. Ideologii których wspólnych celem jest niszczenie wspólnot, cały czas jeszcze zdolnych do politycznego oporu przed wprowadzeniem ustroju regulującego rozwarstwienie społeczne.

image

Rys. 3. Zmiany charakteru pracy w pięciu okresach rewolucji technologicznych. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Sądzę, że skonsolidowanie merytorycznej refleksji i politycznego rzecznictwa dla wprowadzenia solidarnościowej strategii piątej rewolucji technologicznej, wymaga przyjęcia spójnej periodyzacji wszystkich pięciu okresów kluczowych przemian technologicznych epoki gospodarki rynku. Proponuję by periodyzację ta eksponowała zmiany znaczenia ludzkiej pracy, jako kluczowego do rozwoju gospodarczego wyrazu godności współistnienia (rys. 3).

image

Rys. 4. Stulecie przemian rozwoju wiedzy. Opracowanie własne Andrzej Madej.

W trwającym stuleciu cyfrowych przemian rozwoju wiedzy, czwarta i piąta rewolucje technologiczne zmieniają udział: (i) powszechnego szkolnictwa, (ii) solidarnego rozwoju wiedzy i najbardziej charakterystycznego dla współczesności (iii) maszynowego rozwojowi wiedzy w bieżącej strukturze całości rozwoju wiedzy. Przedstawiony na rysunku 4 procentowy udział poszczególnych pasm rozwoju wiedzy szacowany jest przy założeniu realizacji postulowanego scenariusza solidarnościowego.


Edukacja solidarności

Naturalną konsekwencją cyfrowego poszerzenia kultury gospodarowania, jest zmiana zasad, metod i praktyk edukacji przez całe życie. Odpowiednio do właściwego dla polskiej kultury znaczenia solidarności międzypokoleniowej w integracji wychowania i wykształcenia, efektywność systemu zindywidualizowanej edukacji powinna się oprzeć na samokształceniu w rodzinie.

image

Rys. 5. Pięć zasad systemu Edukacja solidarności. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Z punktu widzenia postawionych w tym tekście zagadnień kompetencji dla pracy dobroczynnej, wśród przedstawionych w tekście Edukacja solidarności [2] pięciu zasad systemu, kluczowe znaczenie ma piąta zasada integracji dziedzin edukacji. Postulująca budowę infrastruktury Sektora Dobroczynności odpowiednio dla: kultury zdrowia pamięci, kultury zdrowia i kultury dobrostanu.

image

Rys. 6. Sześć pasm pamięci integratorem edukacji tematyką historyczną. Opracowanie własne Andrzej Madej.

W zakresie potrzeb kultury pamięci model systemu Edukacja solidarności proponuje integrację edukacji domowej i szkolnej poprzez powiązanie tematyki historycznej w domowej edukacji historycznej i w szkolnej edukacji etycznej. Proponuje skupienie obu programów na sześciu pasmach pamięci.

image

Rys. 7. Cztery przeglądy zdrowia integratorem edukacji tematyką medyczną. Opracowanie własne Andrzej Madej.

W zakresie potrzeb kultury zdrowia model proponuje integrację edukacji domowej i szkolnej poprzez powiązanie tematyki medycznej w domowej edukacji medycznej i w szkolnej edukacji etycznej. Proponuje skupienie obu programów w czterech okresowych przeglądach zdrowia.

Relacje pomiędzy elementami systemu Edukacja solidarności respektować powinny pięć zasad przedstawionych na rysunku 4. Ich wprowadzenie do procesu modernizacji systemu usług społecznych opierać się powinno na wcześniejszym politycznym przyjęciu zasady solidarnego rozwoju wiedzy jako paradygmatu dla wszystkich usług społecznych.


Pamięć i tożsamość

Dla uczczenia pamięci 25 lecia Pierwszej Pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, w czerwcu 2004 roku grupa kilkudziesięciu krakowskich długodystansowców zorganizowała gwiaździsty zlot sztafet biegowych z tych miejscowości Małopolski, które odwiedził Papież. Finałowy bieg ok stu osób rozpoczął się na wałach wiślanych w podkrakowskim Tyńcu a zakończył pod Papieską Skałą na krakowskich błoniach.

Formułę organizacji tego biegu można określić w zależności od stosowanych definicji jako prywatną, społeczną, obywatelską lub samorządową, w każdym przypadku bez udziału władz naszego państwa. Podobnie sportowo – samorządowy charakter miała organizacja sztafety w roku 2005, tym razem jako 15 dni biegania 1000 razy wokół krakowskich błoń razem 3.530 kilometrów.

W 2006 roku dopowiedzieliśmy tożsamość czasu i miejsca wspólnoty pamięci Polskiej drogi do Trzeciej Niepodległości, organizując równocześnie sztafety 1000 razy wokół Krakowskich Błoń i wokół Polski. Bo splotem okoliczności obie długości są równe (z dokładnością do 0,5%).

Taką formułę wykorzystania kultury fizycznej dla kultury pamięci powtarzaliśmy jeszcze przez pięć lat, korzystając z patronatów Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich oraz wsparcia organizacyjnego wielu administracji powiatowych i gminnych. W 2010 roku dodaliśmy do organizacji sztafet organizację mistrzostw Polski młodzieży nadgranicznych powiatów, co faktycznie przekroczyło naszą potencję samorządności sportowej.

Wiedziałem, że wprowadzenie nowego obyczaju kultury fizycznej dla kultury pamięci, może być wartością zarówno dla oparcia modernizacji systemu edukacji na paradygmacie samokształcenia w rodzinie jak i na oparciu modernizacji systemu ochrony zdrowia na paradygmacie samopomocy zdrowia. Mówiłem i pisałem o tym na prawo i lewo, ze skutecznością dziada gadającego do obrazu.


Samorządność sportowa

Coś przebudziło się w roku 2015 roku, tym razem dzięki powadze kultury pamięci władz Związku Powiatów Polskich i Związku Miast Polskich. Przekonały one Ministra Sportu do upamiętnienia rocznicy 25-lecia samorządu terytorialnego organizacją symultanicznych biegowych mistrzostw polski młodzieży połączonych z testem wydolności fizycznej, jako nowego standardu profilaktyki medycznej młodzieży.

Pierwszego z czterech proponowanych standardów okresowych przeglądów zdrowia jako ram rozwoju kompetencji uspołecznionej (otwartej) profilaktyki medycznej. Pozwalającej na przyjęcie paradygmatu samopomoc zdrowia dla cyfrowej modernizacji systemu ochrony zdrowia.

Parafrazując obecny język cyfrowej ewolucji, określający internetową sieć dostarczania lokalnych usług instytucją typu „o2o” (czyli „online tu offline”), próbowaliśmy intuicyjnie zorganizować sieć lokalnych wydarzeń instytucją typu „o2o2c” (online to offline to common). Potwierdzając praktyką użyteczność cyfrowego poszerzenia kultury dla pamięci i tożsamości wspólnot.

Niestety w roku 2015 udało nam się zorganizować zaledwie kilka elementów z wizji wykorzystania relacji sieciowych dla wydarzeń lokalnych. Po zmianie rządu w 2016 roku nie udało nam się niestety podtrzymać jego organizacji.

Dziś w gronie niegdysiejszych inicjatorów angażowania pracy dobroczynnej do „samorządności sportowej” sądzimy, że prezentacja przyczyn nie skuteczności tej próby samorządowej organizacji wprowadzenia zdarzenia istotnego dla kultury zdrowia, może być intersującym tematem dla rodzinnych zajęć domowej edukacji pracy solidarnej. Choć złośliwie można by ująć, że szukaliśmy ziaren metodą ślepej kury.


Repozytorium biegowe

Przedstawione praktyki wykorzystania cyfrowych możliwości nowych wydarzeń kultury pamięci i kultury zdrowia podejmowaliśmy bez określania strategii czy rozpisywania ról. W podobnym gronie pasjonatów biegania współorganizowałem kilkadziesiąt innych imprez sportowych.

Sądzę, że pomimo rozmaitych wstydliwych słabości, warto byłoby wykorzystać pamięć tej intuicyjności, spontaniczność i pracodzielności naszych samorządowych działań dla potwierdzania sensu obywatelskiej aktywności w przygotowanych spotkaniach domowej edukacji historycznej i domowej edukacji medycznej. A potem by te czy inne świadectwa pracy dobroczynnej były podejmowane dla głębszej refleksji na szkolnych lekcjach etyki.

image

Rys. 8. Edukacyjna formacja pracy dobroczynnej w domu i w szkole. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Takie powiązanie pomiędzy zaciekawianiem właściwym dla domowego otwierania dzieciaków na prawdę wspólnotowego dziedzictwa a szkolnym sprawdzaniem efektów dostarczanej wiedzy, wydaje się właściwe dla skuteczności obu pedagogii. Powiązanie realne do wprowadzenia choćby poprzez programy szkolnych lekcji etyki.

Uważam że przygotowanie do takich możliwości zintegrowania zgodnie z postulowanej w piątej zasadzie modelu Edukacji solidarności określania tematyki edukacji domowej i szkolnej, warto rozpocząć od zebrania dobrych praktyk do Biegowego Repozytorium Pamięci. Jako zaczynu tematycznego dla przygotowania konspektów domowej edukacji.

image

Rys. 9. Sportowa inspiracja tematyki dla edukacji pracy dobroczynnej. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Na rysunku 9 przedstawiam idee portalu ułatwiającego powiązanie (1) prezentacji zdarzeń (Biegowe Repozytorium Pamięci) i (2) prezentacji praktyk domowej edukacji (Biblioteka Wirtualnych Podręczników). Powiązania dla którego dynamiki warto też przewidywać muzealne miejsce dla fizycznego kontaktu z materialnymi świadectwami prawdy.


[1] Wprowadzającą jest Rewolucja gospodarcza (1) tekst z 26 września 2021 https://www.salon24.pl/u/madej/1168691,tsunami-sztucznej-inteligencji

Drugim merytorycznie Rewolucja gospodarcza (2) z 5 listopada 2021 https://www.salon24.pl/u/madej/1178497,rewolucja-gospodarcza-1

Trzecim Rewolucja gospodarcza (3) z 7 października 2021 https://www.salon24.pl/u/madej/1171339,cyfrowe-rewolucje

[2]   Model systemu Edukacja solidarności przedstawiłem 27 sierpnia 2021 https://www.salon24.pl/u/madej/1161154,edukacja-solidarnosci 

Posiwiały szatyn, 182 / 82.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka