Andrzej.Madej Andrzej.Madej
102
BLOG

Rewolucja gospodarcza (5)

Andrzej.Madej Andrzej.Madej Gospodarka Obserwuj notkę 4
Wolność gospodarowania w Cywilizacji Łacińskiej wymagać teraz będzie nie tylko własności i solidarności ale i progresywnej redystrybucji dochodów.

Pięć sektorów gospodarowania

Minimalne koszty wprowadzania narzędzi sztucznej inteligencji wykorzystujących metodę uczenia głębokiego do rozpoznawania i stymulowania potrzeb, pozwalają na osiąganie przez korporacje technologiczne globalnych efektów skali. Postępująca w efekcie tej czwartej rewolucji technologicznej oligopolizacja, osłabiać będzie dynamikę rozwoju gospodarczego, co w powiązaniu z robotyzacją prowadzić będzie do radykalnego zmniejszania potrzeb pracy komercyjnej (strukturalne bezrobocie) oraz do gigantycznych zróżnicowań majątkowych (polaryzacja dochodowa).

image

Rysunek 1.Wymiary skutków rewolucji gospodarczej. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Należy się spodziewać, że reakcją na ten proces będzie wprowadzanie nowych innowacji określonych na rysunku 1 jako piąta rewolucja technologiczna, które w zależności od strategicznych wyborów politycznych albo wykorzystają metod uczenia wspólnotowego dla solidarności (scenariusz postulowany, strategia pracodzielności, gospodarka solidarności), albo wykorzystają metody ingerencji genetycznych dla eugeniki (scenariusz zagrażający, strategia depopulacji, gospodarka eutanazji). Skutki tych dwóch faz rewolucji technologicznych określonych łącznie jako rewolucja gospodarcza (zamykająca epokę gospodarki rynku), obejmować będą również politykę oraz najważniejszy z obszarów kulturę.

Rozważając warunki realizacji postulowanego scenariusza zmian (strategii pracodzielności dla piątej rewolucji technologicznej), jako pierwszą reakcję korygującą dysproporcje wynikające z oligopolizacji gospodarki i polaryzacji dochodowej, trzeba przewidzieć wprowadzenie globalnego systemu redystrybucji dochodowej. Czy nam się to podoba czy nie, konsekwencją korygującą spodziewane nierównowagi majątkowe powinien być wzrost fiskalizmu w redystrybucyjnych funkcjach państwa.

Druga reakcja korygująca ustrojem politycznym w warunkach postulowanego scenariusza, tym razem w reakcji na strukturalne bezrobocie, również dotyczyć powinna zagadnień redystrybucji a wprowadzać powinna zabezpieczenie finansowe (rozważane nazwy: dochód podstawowy, dochód gwarantowany, renta obywatelska) dla osób które z własnej woli lub ze słabości rynku pracy, skoncentrują swoją aktywność gospodarczą na pracy dobroczynnej. Podnosząc w ten nie komercyjny sposób dobrostan gospodarstw domowych lub innych instytucji kultury narodowej.

Uważam, że publiczne rozważanie, tych dwóch oczekiwanych w kontekście głębokości przemian gospodarczych reakcji politycznych, wymaga zintegrowania przedmiotu, języka i miar refleksji ekonomicznej, tak by obejmowała ona nie tylko trzy sektory gospodarowania konfrontujące racjonalność przedsiębiorczości poprzez wartościowanie rynku, ale by objęła również zarówno historycznie pierwszy z sektorów gospodarowania (sektor dobroczynności, główna instytucja gospodarstwo domowe, zasada rozwoju: równowaga solidarności), jak i piąty sektor gospodarowania (sektor redystrybucji, instytucje finansów publicznych, zasada rozwoju: równowaga polityczna). Takie poszerzenie przestrzeni refleksji pozwalać będzie na modelowanie nowych instytucji ułatwiających racjonalność rozwoju gospodarczego odpowiednio do zasad rozwoju (rynek, solidarność, polityka) właściwych dla każdego z sektorów.

image

Rysunek 2. Zasady rozwoju pięciu sektorów społecznej gospodarki rynkowej. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Konieczność takiego poszerzenia przedmiotu refleksji wynika z przewidywanego wzrostu znaczenia zarówno pierwszego sektora wykorzystującego pracę dobroczynną jak i wzrostu znaczenia piątego sektora pokrywającego się z obszarem finansów publicznych (rys. 2). W tym z wynikających z wprowadzanych przez czwartą rewolucję technologiczną epokowych zmian zasad gospodarowania (porównaj rysunek 1, lewy kwadrat), zmniejszających znaczenie racjonalizowania poprzez mechanizmy rywalizacji na rzecz wzrostu znaczenia racjonalizowania poprzez mechanizmy równowagi.

image

Rysunek 3. Układy sektorów rywalizacji i równowagi. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Co podkreśla układ znaczenia sektorów rywalizacji (rolnictwo, przemysł, usługi) wobec sektorów równowagi (dobroczynność, redystrybucja) przedstawiony na rysunku 3. Prowadzący do podjęcia rozważań nad ilościowymi proporcjami (wskaźnikami) dla poszczególnych obszarów postulowanego modelu.

image

Rysunek 4. Cele polityczne sektora redystrybucji. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Opierając się na tych prognozach warto sformułować wizję i cele polityczne dwóch przeciwstawnych zestawów wartości polityk redystrybucji (polityk publicznych), odpowiednio dla wyjściowo przedstawionych alternatywnych strategii zmian w piątej rewolucji technologicznej (depopulacja albo pracodzielność). Zestawiając w ten sposób kryteria oceny modernizacji ustroju finansów publicznych (rysunek 4).


Demokracja po Gutenbergu

Zarysowana na rysunku 1 tonacjami szarości kolejność ujawniania się skutków oddziaływania rewolucji gospodarczej, wskazuje jako pierwszą na gospodarkę, drugą na politykę, trzecią na obyczaje. Gdzie przez obyczaje rozumiem kulturę narodową, której podstawą jest system edukacji, obejmujący odpowiednio do potrzeb gospodarki opartej na wiedzy aktywność wszystkich trzech pokoleń.

Tym niemniej nie sądzę by realną była poważna modernizacja systemu edukacji bez wcześniejszego rozpoczęcia modernizacji ustroju politycznego. Bowiem to dopiero poprzez aktywne wspólnotowe obywatelstwo tworzyć będziemy warunki dla samodzielności, solidarności i samorządności nie tylko w systemie edukacji, ale we wszystkich systemach usług publicznych.

image

Rysunek 5. Możliwości cyfrowego wsparcia ustrojów politycznego wartościowania. Opracowanie własne Andrzej Madej.

Jak pisałem we wcześniejszych tekstach, aby cyfrowe wsparcie politycznego wartościowania zwiększyło obszary demokratycznych decyzji wspólnot (rys.5, prawa kolumna) koniecznym będzie zorganizowanie systemu społecznej autoryzacji obywatelskich tożsamości oraz systemu społecznej kontroli wiarygodności demokratycznego głosowania. Dopiero takie wzmocnienie infrastruktury życia publicznego stworzy podstawę rozwoju dla referendów lokalnych, budżetów obywatelskich, przedsiębiorstw społecznych czy innych form politycznego racjonalizowania działalności wspólnot.

Powstawanie takich instytucji a w konsekwencji powiększanie zakresu społecznej aktywności, stanowić będzie nowy wymiar rozwoju dobrostanu społecznego. Rozwoju zależnego od narodowych potencjałów pracy dobroczynnej.


Praca czyni wolnym

Niestety obecnie ani w Polsce ani innych krajach wywodzących się z kręgu Cywilizacji Łacińskiej, nie tylko nie widać społecznych strategii modernizacji ustrojów demokratycznych mających ułatwiać rządzonym regulowanie administracji oraz kontrolowanie rządzących, ale odwrotnie widać publiczne programy zmierzające do zwiększania centralnego sterowania. Tak oceniam polityczne zamierzenia elit rządzących w Polsce (Nowy Ład) w Europie (program niemieckiego rządu) i w USA .

Wbrew deklaracjom autorów tych programów obawiam się, że nie dość że ich celem jest wykorzystanie dynamiki cyfrowej komunikacji dla ułatwienia zarządzania sprawami publicznymi przez kierownictwa ugrupowań politycznych, ale co gorsze że faktyczną konsekwencją będzie ułatwianie przejęcia zarządzania politycznego przez globalne centra zarządzania gospodarczego. I że do przejęcia takiego zarządzania światowe elity finansowe przygotowują się już od lat.

Łatwy do rozczytania strategiczny sojusz kierownictw globalnych centrów zarządzania gospodarczego, ideologów i bojowników neo-markstowskiej rewolucji obyczajowej oraz elit uformowanych w logice „centralizmu demokratycznego” ugrupowań politycznych, wydaje się obecnie skoncentrowany na niszczeniu duchowych źródeł i prawnej ochrony tożsamości rodzin i narodów. Należy się przy tym spodziewać, że ewentualny sukces tego współdziałania, szybko zamieni się w dominację kierownictw centrów zarządzania gospodarczego i zlikwidowanie doraźnie przydatnych sojuszników.

Wobec plątaniny zagrożeń wynikających z synergii konfliktów wspólnot interesów, nakładających się na kaskadę katastrof demograficznych, epidemicznych, klimatycznych, terrorystycznych oraz finansowych, warunkiem koniecznym dla społecznego podjęcia rzecznictwa powszechnego i sprawiedliwego wykorzystania nowoczesnych technologii, wydaje mi się obecnie zapewnienie ekonomicznej przejrzystości diagnozy wykorzystania cyfrowego poszerzenia kultury dla wolności gospodarowania.

Dlatego przedstawiona propozycja zintegrowania wszystkich przestrzeni naszej pracy w ekonomii potrzeb, jako roztropnej i dobroczynnej refleksji nad wykorzystaniem zasobów materialnych, wydaje mi się przydatnym uzupełnieniem dla wcześniejszej (Rewolucja gospodarcza 4) propozycji uzupełnienia systematyki rewolucji technologicznych o zmiany znaczenia ludzkiej pracy w Cywilizacji Łacińskiej.


{1}   Trzy określone w ekonomii funkcje finansów publicznych to poza redystrybucją, alokacja (dostarczanie dóbr publicznych) i stabilizacja (korygowanie okresowych odchyleń).

{2}  Porównaj program niemieckiej koalicji rządowej https://www.youtube.com/watch?v=iqzLgZQELdo) czy w USA ustawa o inwestycjach w infrastrukturę https://www.youtube.com/watch?v=ycbja8V4eUQ

Posiwiały szatyn, 182 / 82.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka