Wielkopostny happening 2009. Spowiedź przed galerią handlową.
Wielkopostny happening 2009. Spowiedź przed galerią handlową.
ks. Jacek WIOSNA Stryczek ks. Jacek WIOSNA Stryczek
316
BLOG

Kocham bogatych

ks. Jacek WIOSNA Stryczek ks. Jacek WIOSNA Stryczek Rozmaitości Obserwuj notkę 4

Spróbuję zacząć Wielki Post religijnie, ale będzie też o biznesie. Zdarza mi się, że jestem oskarżany, że zbyt pozytywnie wypowiadam się o ludziach biznesu. W domyśle: ksiądz raczej powinien współczuć maluczkim!

Ja jednak myślę, że wielu ludzi współczuje maluczkim, a mało kto ludziom bogatym. W tym odkryciu zobaczyłem swoje powołanie. Niedawno usłyszałem takie zdanie od człowieka zamożnego, choć już wyciszonego życiowo: pieniądze mają straszną, niszczycielską moc. Rozumiem, co powiedział. Z pracy można wrócić do domu. Biznes zawsze zabiera się ze sobą. I inna opinia: teraz mam pieniądze, ale nie wiem, kto jest moim przyjacielem.

Ale jeśli prowadzenie biznesu byłoby łatwe, wszyscy by to z pewnością robili. Co więcej, sam Jezus zachęca do robienia biznesu. To może szokujące, ale piszę o tym, co każdy może przeczytać.

„Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości /Łk 16, 8/.”

Jezus chwali nieuczciwego rządcę. Chwali nie za nieuczciwość, ale za roztropność. Innymi słowy, rządca był osobą obrotną i skuteczną biznesowo. Według Jezusa synowie światłości tacy, niestety, nie są. Widocznie Jezus widział nieudolność biznesową osób, które go otaczały i miał potrzebę poszturchania ich.

Przypowieść o machlojkach nie jest poprawna politycznie i nie pasuje do reszty Ewangelii. Ale przeczytajmy ją do końca i wtedy dowiemy się, że synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z ludźmi podobnymi sobie niż synowie światłości. Chodzi o relację z synami tego świata. Oni między sobą robią różne, również nieuczciwe biznesy. A synowie światłości powinni w relacjach z nimi być sprytniejsi. Mają zwyciężać niczym owce między wilkami,  choć nie wilczymi metodami. Można więc robić biznes na innych, dobrych zasadach.

Mam wrażenie, że w swojej działalności zwracam się do ludzi, których mało kto kocha, a wielu chce na nich zarobić. Z tym, że ja ich staram się tak kochać, aby oni zaczynali kochać biednych i maluczkich. Każdy mógł to zobaczyć, choćby w SZLACHETNEJ PACZCE.

Ks. Jacek WIOSNA Stryczek

 

Performer, prezes Stowarzyszenia WIOSNA, twórca nowatorskich programów pomocowych - SZLACHETNEJ PACZKI i AKADEMII PRZYSZŁOŚCI

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości