Wieńczysław Nieszczególny Wieńczysław Nieszczególny
55
BLOG

Kasperczak zamiast Skorży - analiza

Wieńczysław Nieszczególny Wieńczysław Nieszczególny Rozmaitości Obserwuj notkę 0

"Henryk Kasperczak będzie następcą zwolnionego w poniedziałek trenera Macieja Skorży - poinformował klub na konferencji prasowej.

- Najważniejsze dla mnie, aby zdobyć z tym zespołem mistrzostwo Polski -powiedział tuż po wyborze Kasperczak. Umowę z Kasperczakiem podpisano na ponad dwa lata (dokończenie obecnego sezonu oraz sezony 2010/2011, 2011/2012). Nominacja Kasperczaka to spora niespodzianka. Wcześniej mówiło się, że faworytem do objęcia zespołu po Skorży będzie Niemiec Winfried Schaefer. Kasperczak już raz prowadził Wisłę Kraków. W latach 2002-2004 poprowadził ją do trzech tytułów mistrzowskich i awansował do 1/8 Pucharu UEFA. W 2004 roku po kłótni z władzami klubu został zawieszony. Po rozstaniu z Wisłą prowadził reprezentację Senegalu. W poprzednim sezonie prowadził Górnika Zabrze, którego nie uratował przed spadkiem do I ligi. 3 sierpnia 2009 roku rozstał się z klubem. Kasperczak przez wiele lat pracował we Francji.Prowadził m.in. FC Metz, AS Saint-Étienne, RC Strasbourg, Racing Club de France, Montpellier HSC, OSC Lille.Był też trenerem reprezentacji narodowej Wybrzeża Kości Słoniowej i Tunezji."

za: sport.pl

1.Osiągnięcia Henryka Kasperczaka w Wiśle Kraków

A więc wilka ciągnęło do lasu i Henryk Kasperczak do swego lasu powrócił. Ja osobiście jestem z tego zadowolony. Nie będę się tu rozwodził nad jego życiorysem i karierą piłkarską. Jako trener Wisły w latach 2002-04 osiągnął największy sukces w historii klubu: dojście do 1/8 finału Pucharu UEFA (pomijając oczywiście mistrzostwo Polski):

  • PUEFA: Runda wstępna: Glentoran Belfast (2:0, 4:0); awans: Wisła Kraków
  • PUEFA: I runda: NK Primorje Ajdovščina (2:0, 6:1); awans: Wisła Kraków
  • PUEFA: II runda: AC Parma (1:2, 4:1); awans: Wisła Kraków
  • PUEFA: III runda: Schalke 04 Gelsenkirchen (1:1, 4:1); awans: Wisła Kraków
  • PUEFA: 1/8 finału: Lazio Rzym (3:3, 1:2); awans: Lazio Rzym 

Wisła nigdy nie zaszła tak daleko w europejskich pucharach. Zawsze miło jest powspominać mecze z Parmą i Schalke. I jeszcze ten skład w ataku: Uche, Kosowski, Żurawski, Frankowski. Za czasów Kasperczaka Wisła grała ładny, ofensywny futbol i strzelała dużo bramek. Jednak sam Kasperczak mówi, że nie od razu stanie się cud: -„Jak byłem w Wiśle, zawodnicy strzelali na zawołanie. Jak byłem w Górniku, płakałem, bo tyle było okazji, a nikt nie mógł strzelić. Z tym trzeba więc poczekać. Na pewno będę pracował długo nad kombinacjami ofensywnymi, konstrukcją gry i wykańczaniem akcji. To na pewno spowoduje, że drużyna dostanie impuls wróci skuteczność, która jest potrzebna” 

2. Podsumowanie kadencji Macieja Skorży

Skorża otrzymał posadę po kilku latach burzliwych czasów na ławce trenerskiej: 

  • 2005: Werner Liczka
  • 2005: Jerzy Engel
  • 2005: Tomasz Kulawik
  • 2006: Dan Petrescu
  • 2006: Dragomir Okuka
  • 2007: Adam Nawałka
  • 2007: Kazimierz Moskal

Nie miał zbyt wiele gwiazd w swojej drużynie, a jednak zdobył mistrzostwo Polski w 2008 i 2009 roku. Jego największy sukces to pokonanie Barcelony 1:0 w eliminacjach do Ligi Mistrzów. Największą porażką był remis i porażka z Levadią Tallin (również w eliminacjach LM). Ostatnio coś zaczęło się psuć w drużynie: Wisła przegrała wszystkie najważniejsze mecze w rundzie jesiennej: z Lechem, Legią i derby z Cracovią. W ciągu trzech meczów rundy wiosennej Wisła zdobyła tylko jeden punkt i nie strzeliła żadnej bramki. Gdyby Lech i Legia nie traciły frajersko punktów, to zepchnęłyby Wisłę na trzecie miejsce w tabeli. Nie jest więc dziwnym, że Skorża pożegnał się z posadą trenera Wisły Kraków. 

3. Nadzieje na przyszłość

Od jakiegoś czasu mówiło się nieoficjalnie o zwolnieniu Maciej Skorży, ale nikt nie wiedział, kto mógłby go zastąpić. Kiedy dziś powiadomiono o zmianie trenera, sądzono, że następcą Skorży będzie Winfried Schaefer (ktoś cokolwiek o nim słyszał?). Gdy tylko usłyszałem o tym, od razu pomyślałem o Kasperczaku - przecież obecnie nigdzie nie pracuje, a kiedyś z powodzeniem prowadził drużynę Wisły. Jednak odszedł on skonfliktowany z władzami klubu. Dziś Kasperczak stwierdził, że wszystkie problemy zostały wyjaśnione: - „Chciałbym wyjaśnić kilka okoliczności, które dotychczas były przedmiotem plotek i spekulacji. Jeżeli chodzi o moje relacje z panem Cupiałem – dzisiaj chcę potwierdzić, że właściciel klubu miał wszelkie prawa dobierać sobie swoich współpracowników. W przeszłości miał także prawo mnie zwolnić. Jeżeli między nami powstały jakieś nieporozumienia, chciałbym tutaj właściciela za to przeprosić. Oczywiście nie jestem człowiekiem idealnym i doskonałym. Każdy z nas ma jakieś słabości. Jestem po rozmowie z właścicielem klubu i wszystkie nieporozumienia, jakie mogły zaistnieć między nami zostały wyjaśnione, w sposób zdecydowany. Wyczułem w głosie dużą determinację w tym, co chce osiągnąć”.

Nie spodziewam się rewelacyjnej gry już w następnym meczu. Nowego trenera można oceniać po minimum trzech rozegranych meczach. Jednak zmiana trenera Wisły to dobra decyzja - Wisła Kraków powinna bez większych problemów zdobyć mistrza.

 

 

 

Jestem mieszkańcem Krakowa, konkretnie Nowej Huty. Interesuję się ekonomią, polityką, sportem, kinematografią. Mam prawicowe, liberalne poglądy polityczne. Jestem kibicem Wisły Kraków.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości