Smart City 3.0 to świaidoma wspólnota epoki cyfrowej.
Smart City 3.0 to świaidoma wspólnota epoki cyfrowej.

Smart City 3.0. Inteligentne miasto ludzi z potencjałem

Redakcja Redakcja Cyfryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Smart City 3.0 opiera się na mieszkańcach używających technologii IT by zwiększyć kreatywność i szybciej odnaleźć usługi.

Gwałtowna urbanizacji, czyli globalne rozrastanie się miast, wiąże się z nowymi wyzwaniami. Rozwijające się miasta potrzebują energii, wody i nowych sposobów radzenia sobie z zanieczyszczeniami, łącznie ze smogiem. Im rozleglejsze aglomeracje – tym większe problemy z transportem, dostępem do opieki zdrowotnej, slumsami i przestępczością. Społeczeństwo epoki cyfrowej ma jednak nowe metody przeciwdziałania problemom i nowe sposoby na komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.  

Nowoczesne miasta to rosnąca liczba wyzwań
Nowoczesne miasta to rosnąca liczba wyzwań.

Smart City to miasto cyfrowo zaawansowane, w którym najnowsze technologie IT służą choćby usprawnieniu transportu masowego, zarówno prywatnego jak i publicznego. Choćby najnowszej generacji sygnalizacja świetlna optymalizuje ruch samochodowy. 

Smart City 1.0: hardware i gadżety 

W przypadku Smart City 1.0 i 2.0 wszelkie działania innowacyjne były podejmowane przez władze centralne i lokalne. Wymagało to wdrożenia dużych projektów infrastrukturalnych, czyli miejskiego hardware, materialnego szkieletu, która stanowi podstawę do rozwoju wszelkich form ludzkiej kreatywności i oddziaływań społecznych, kulturalnych, rozrywkowych.

Smart City 1.0 wymagało zbudowania cyfrowej infrastruktury
Smart City 1.0 wymagało zbudowania cyfrowej infrastruktury.

Poza tym przedsiębiorstwa IT szukały klientów i rynków zbytu – wielkie miasta były dla nich idealnym terenem ekspansji. Zdaniem ekspertów, szczególnie w przypadku fazy 1.0, włodarze miast kupowali nowe cyfrowe technologie, choć brakowało im kadr zdolnych do ich pełnego wykorzystania. Skutkowało to projektami w rodzaju Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i południowokoreańskiego Songdo: miast przyszłości stworzonych nie tyle dla ich mieszkańców, co dla zademonstrowania potęgi nowych technologii.  

Smart City 2.0: Internet w służbie władz miasta

Smart City 2.0, czyli inteligentne miasto drugiego poziomu opiera się na inicjatywie władz lokalnych. Na tym poziomie lokalni włodarze nie bawią się już super-zaawansowanymi gadżetami. Przeciwnie - szukają dla cyfrowych technologii pożytecznych, punktowych rozwiązań, z reguły związanych z dużymi wyzwaniami dla miasta i szerokimi projektami infrastrukturalnymi.

Smart City 2.0 to bardziej sprawna komunikacja masowa
Smart City 2.0 to bardziej sprawna komunikacja masowa.

Smart City 2.00 to darmowe WIFI dla mieszkańców, szczególnie w miejscach turystycznie atrakcyjnych, na dworcach kolejowych i autobusowych, bibliotekach i czytelniach, inteligentne sterowanie ruchem ulicznym. Ważne jest także wdrażanie internetu rzeczy (Internet Things) choćby w przypadku infrastruktury energetycznej czy oczyszczania miast (śmieciarki z chipami) i rozpowszechnienie monitoringu jako istotnego elementu sieci bezpieczeństwa miast.

Tego rodzaju działania, choć nieodzowne, nie dają miastu duszy, stanowią raczej współczesną formę technokratycznej pracy na wielkich liczbach, w tym przypadku: na masach anonimowych mieszkańców. Tymczasem współcześnie socjologowie coraz częściej podkreślają, że rozwój i bezpieczeństwo gwarantuje miastom żywa tkanka obywatelska, czyli powrót do starego, dobrego dobrosąsiedztwa, tylko w rzeczywistości cyfrowej i o wiele bardziej skomplikowanej społecznie.  

Smart City 3.0: ekonomia współdzielenia i partycypacja

Cziś w wielkim mieście nie musimy znać się z najbliższym sąsiadem, żeby nie dać się zadusić osamotnieniu i atomizacji. Miasto 3.0 może pomóc nam odnaleźć współobywateli, przyjaciół, „nowych sąsiadów”, klientów, usługodawców; pomoże nam też skorzystać z możliwości, jakie daje ekonomia współdzielenia, bazująca choćby na carsharingu.

Polecamy: Auto na minuty – kiedy opłaca się skorzystać z wypożyczalni?

Miasto 3.0 stawia na komunikację międzyludzką i wzmocnienie wzajemnych kontaktów między mieszkańcami na gruncie prywatnym, społecznym. gospodarczym.

Carsharing to część filozofii Smart City 3.0
Carsharing to część filozofii Smart City 3.0.

O ile Smart City 1.0 i 2.0 to przede wszystkim strony internetowe ładujące się na monitorach komputerów i laptopów, o tyle Smart City 3.0 to szereg dedykowanych aplikacji, które pozwalają zarówno mieszkańcom, jak i turystom błyskawicznie odnaleźć potrzebne informacje o mieście, zlokalizować urzędy i wszelkie możliwe usługi. 

Ogrody na dachach i fotowoltaika   

Najbardziej zaawansowane miasta Smart City 3.0, takie jak Wiedeń czy Paryż, oferują swoim mieszkańcom choćby podłączenie do lokalnej sieci fotowoltaicznej, rozwój tanich mieszkań, troskę o miejską zieleń. Wiedeński dostawca energii, Wien Energie, zainwestował 100 milionów euro w t ofensywę solarną, a 15 milionów euro w budowę tysiąca stacji ładowania samochodów elektrycznych. Paryski projekt „miejski ogrodnik”, który ma pomóc w stworzeniu w stolicy Francji stu hektarów ogrodów wertykalnych i dachowych do końca 2020 roku – jedna trzecia tych gruntów ma służyć uprawie warzyw.

Czytaj: Czy fotowoltaika się opłaca?

Smart City 3.0 to rosnące możliwości poszukiwania wszelkich możliwych nisz międzyludzkiej komunikacji. Interaktywne miasta pozwalają szybciej odnaleźć i grupę ludzi o podobnych poglądach, i dobrą, a wcześniej nie znaną nam knajpkę w innej dzielnicy. Inteligentne miasto trzeciej generacji stawia także na partycypację i konsultację obywatelską – wykorzystując i rozwijając znane już projekty w rodzaju budżetu obywatelskiego i konsultacji społecznych na różnych poziomach samorządu. 

Smart City 3.0 poszerza możliwości międzyludzkiej komunikacji
Smart City 3.0 poszerza możliwości międzyludzkiej komunikacji.
We współczesnych miastach najbardziej deficytowym towarem coraz częściej okazuje się czas. Interaktywne miasto 3.0, z pomocą inwestycji w swój hardware i software, pomaga nam go oszczędzać i odnaleźć na nowo balans między życiem prywatnym, pracą zarobkową i odkrywaną na nowo aktywnością obywatelską.  

KW

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie