Piotr Huzarewicz Piotr Huzarewicz
143
BLOG

Wieści z Żorskiego Samorządu

Piotr Huzarewicz Piotr Huzarewicz Polityka Obserwuj notkę 0

Podsumowanie marcowego „tygodnia sesyjnego”. Z powodu świąt mieliśmy do dyspozycji na posiedzenia komisji o jeden dzień mniej. Dlatego we wtorek odbyło się połączone posiedzenie Komisji Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Gospodarki Komunalnej. Podczas posiedzenia analizowaliśmy projekty uchwał na marcową sesję. Przy okazji omawiania Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi wywiązała się dyskusja z przedstawicielami Żorskiego Stowarzyszenia dla Zwierząt, którzy podnosili szereg zarzutów do funkcjonowania punktu zatrzymań dla zwierząt bezdomnych. Przywoływali wystąpienie pokontrolne NIK w zakresie funkcjonowania azylu. Komisja zdecydowała, że szczegółowo owym dokumentem zajmie się na osobnym posiedzeniu, które zostało zwołane na 12 kwietnia br.  Ponadto obie Komisje przyjęły sprawozdania z działalności w 2015 r.

Posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu prowadziłem w zwyczajowym terminie, czyli w środę. Na posiedzeniu obecny był prezes spółki Nowe Miasto, który wraz z prezydentem odpowiadali na szereg pytań dotyczących zakupu karuzeli na rynek. Nieco szerzej na ten temat napiszę w dalszej części.

Sesja Rady Miasta Żory odbyła się zwyczajowo w ostatni czwartek miesiąca. Była to pierwsza sesja, na której głosowania odbywały się przy wykorzystaniu elektronicznego systemu głosowania. Przypomnę, że o wprowadzenie takiego systemu radni PiS wnioskowali na jednej w pierwszych sesji obecnej kadencji, już 9 grudnia 2014 r. Po drodze musieliśmy zmienić Statut Miasta, by wprowadzić taką możliwość. Trochę to wszystko z różnych powodów trwało, ale najważniejszy jest efekt końcowy. Mamy możliwość głosowania elektronicznego, które w znaczącym stopniu usprawni przebieg sesji, oraz ułatwi prezentację wyników głosowania nad poszczególnymi uchwałami opinii publicznej. Tym samym nasz cel większej transparentności podejmowanych decyzji oraz możliwość łatwego sprawdzenia w jaki sposób głosował dany radny został osiągnięty. Można powiedzieć, że możemy sobie „odhaczyć” realizację kolejnego punktu z naszego programu wyborczego.  

Przechodząc do procedowanych uchwał, wprowadziliśmy zmiany w porządku obrad. Wycofaliśmy z porządku projekt uchwały w sprawie nowej taryfy za wodę i ścieki. Zgodnie z obowiązującym prawem po weryfikacji przez prezydenta pod kątem poprawności jej sporządzenia, taryfa po określonym ustawą terminie wchodzi w życie niezależnie od decyzji Rady Miasta. Także zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków Rada Miasta ma jedynie możliwość przyjęcia – uchwalenia taryfy lub odstąpienia od jej przyjęcia. Nie ma możliwości nieprzyjęcia taryfy. W związku z tym od trzech lat przyjęliśmy praktykę, że odstępujemy od jej przyjęcia. W takim przypadku PWiK nie będzie mogło niejako „przerzucić” odpowiedzialności za nową taryfę na Radę Miasta. Krótko co do samej taryfy. Wprowadza ona minimalną obniżkę ceny za m3 wody oraz pozostawia na poprzednim poziomie cenę m3 ścieków. Wprowadza za to drastyczne podwyżki opłaty stałej za tzw. gotowość do świadczenia usług. Czy jest to słuszne rozwiązanie? Tutaj zdania są podzielone.

Uchwała w sprawie zmian w budżecie miasta przede wszystkim wynika z potrzeby uporządkowania zaistniałych zmian w instytucjach oświaty, bezpieczeństwie publicznym i ochronie przeciwpożarowej, gospodarce komunalnej i ochronie środowiska oraz kulturze. Szerszą dyskusję wywołała sygnalizowana już wcześniej sprawa zakupu karuzeli na rynek. Jest to jeden z elementów szerszego planu przedsięwzięć mających na celu „ożywienie starówki”, czyli przyciągnięcia ponownie na nią większej ilości mieszkańców. Będzie to niewątpliwie główna atrakcja rynku, a może i Żor. Emocje wywołuje cena, która będzie wynosić około 400 tys. euro. Rada Dzielnicy Śródmieście zbierała na ten cel środki już od trzech lat. Ponadto zdecydowała o przeznaczaniu na karuzelę środków, które ma do swojej dyspozycji corocznie w wysokości  80 tys. zł przez okres kolejnych czterech lat. W sumie przeznaczy na ten cel kwotę 500 tys. zł, którea zostanie wniesiona do Spółki Nowe Miasto w postaci podwyższenia kapitału zakładowego (podjęto w tym celu stosowną uchwałę).  Resztę Spółka pozyska w formie leasingu i będzie także obsługiwać karuzelę. W założeniu koszty leasingu mają się zwrócić z odpłatności za bilety, których cena ma wynosić 2 zł za przejazd. Czy to się uda zobaczymy. Jeśli owa karuzela będzie jednym z wielu elementów zarówno „twardych”-inwestycyjnych, jak też „miękkich” np. jarmarki, koncerty itp., które w efekcie przyciągną ludzi na rynek w mojej ocenie będzie tego warta. Nawet jeśli okaże się, że same bilety nie wystarczą i trzeba będzie spółce dołożyć pieniędzy na spłatę rat leasingowych. Na Komisji poprosiłem prezydenta o przedstawienie na następnym posiedzeniu koncepcji planowanych działań na rzecz „ożywienia starówki”. Myślę, że to zmusi go do kompleksowego przemyślenia całego przedsięwzięcia. Z niecierpliwością będę czekał na ten dokument. Zaplanowano także środki na budowę automatycznych szaletów w Śródmieściu (parking przy ul. Bramkowej) oraz przy parku Cegielnia. Do konieczności realizacji tego zadania chyba nie trzeba nikogo przekonywać.

Ważna moim zdaniem była także przyjęta uchwała w sprawie zasad udzielania dotacji na inwestycje związane z ochroną środowiska. Wprowadza ona dwie istotne zmiany. Po pierwsze umożliwia przyznanie dotacji w wysokości do 80% kosztów kwalifikowanych na przyłączenie się do ciepłociągu. Co ważne nie wprowadza się limitu kwotowego, jak w przypadku dofinansowania wymiany kotłów. Myślę, że to realnie zachęci mieszkańców do podłączania się do wspomnianego ciepłociągu. Druga zmiana dotyczy zmiany sposobu dofinansowania kosztów usuwania azbestu. Od teraz nie będzie dofinansowania w postaci określonej do pewnej wysokości kwoty, równej dla wszystkich. Zamiast tego wprowadzamy dofinansowanie do każdego kilograma usuniętego azbestu. Realnie będzie można uzyskać dofinansowanie w postaci dotacji do około 75% kosztów związanych z usuwaniem azbestu. Moim zdaniem to bardzo dobre zmiany w sposobie finansowania zadań proekologicznych w Żorach, co realnie będzie skutkować poprawą stanu środowiska.

Pozostałe uchwały dotyczyły:

- przyjęcia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli (zasady te określa się każdorazowo na okres jednego roku),

- zawarcia porozumienia z innymi gminami na naukę religii innych kościołów i związków  wyznaniowych (takie porozumienia są wymagane prawem),

- zmiany statutu MDPS (dostosowanie do faktycznie prowadzonego zakresu działalności),

- zasad odpłatności za pobyt w schronisku dla bezdomnych (wymagane prawem),

- określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych (określane co roku),

- przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt ( także określane na okres jednego roku).

W przypadku wszystkich uchwał głosowałem „za”.

Pewnym zaskoczeniem dla wszystkich, był brak chęci złożenia interpelacji przez jakiegokolwiek radnego.

Sama sesja przebiegła spokojnie, bez niepotrzebnych „incydentów”. Może to jeszcze kwestia utrzymującego się świątecznego nastroju? Oby taki nastrój utrzymał się jak najdłużej …

Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, wiceprzewodniczący Komisji Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, członek Komisji Gospodarki Komunalnej, przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka