Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu” to pierwszy w Polsce interdyscyplinarny podręcznik poświęcony zmianie klimatu. Powstał jako odpowiedź naukowców na pilną potrzebę powszechnej edukacji o kryzysie klimatyczno-ekologicznym - poinformował w przesłanym PAP komunikacie Uniwersytet Warszawski.
Podręcznik pod redakcją naukową dr Magdaleny Budziszewskiej z Wydziału Psychologii UW, dr Aleksandry Kardaś z Wydziału Fizyki UW oraz Zbigniewa Bohdanowicza z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW to praca zbiorowa 16 badaczy, którzy reprezentują wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biologii, ekologii, geografii, ekonomii, psychologii, wiedzy o społeczeństwie oraz inżynierii. Książkę przygotowali wspólnie naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Chemii Fizycznej PAN oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
"Wyedukowanie społeczeństwa w zakresie zmian klimatycznych jest nie tylko społecznym obowiązkiem szkół wyższych, ale także koniecznym krokiem w walce o zatrzymanie postępującej szybko degradacji środowiska naturalnego oraz niedopuszczenie do przekroczenia krytycznego punktu, po którym dojdzie do nieodwracalnej zmiany klimatu na Ziemi" – mówi cytowana w komunikacie UW dr Magdalena Budziszewska.
"Od czasów rewolucji przemysłowej, rozwijając przemysł i rolnictwo, zaczęliśmy emitować do atmosfery coraz więcej i więcej gazów cieplarnianych. Zaburzyliśmy naturalny obieg węgla w przyrodzie i doprowadziliśmy do globalnej zmiany klimatu. Zrozumienie przyczyn i konsekwencji tego zjawiska wymaga połączenia wiedzy o zjawiskach fizycznych w atmosferze i oceanie, ale też tych, w których biorą udział organizmy żywe i całe nasze uprzemysłowione społeczeństwo. W naszym podręczniku staraliśmy się pokazać, jak te wątki przeplatają się i łączą na wielu poziomach" – tłumaczy dr Aleksandra Kardaś.
Książkę można pobrać w całości za darmo w formacie pdf ze strony Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie znajdziemy wszystki niezbędne dane, wykresy odnośnie wpływów człowieka od początku istnienia ery przemysłowej na klimat i środowisko wraz z wieloma innymi niezbędnymi faktami na temat środowiska, jego zmian i wpływu tych zmian na naszą dalszą egzystencję.
Każdy kto chce mieć jakieś rzeczowe wyobrażenie na te tematy powinien niezwłocznie zapoznać się z tą pozycją. Można ją sobie pobrać na telefon i w wolnej chwili poczytać, tym bardziej, że jest to rzecz ciekawie i przystępnie napisana i zredagowana, pełna czytelnych wykresów, danych etc.
Fragmenty:
Mity klimatyczne często bazują na podaniu kilku prawdziwych informacji, a następnie wyciągnięciu z prawdziwych przesłanek fałszywych logicznie wniosków. Zgodnie z zasadą, że ziarnko prawdy uprawdopodabnia fałsz. Przykładowo z przesłanki, że w przeszłości klimat zmieniał się z przyczyn naturalnych (prawda), nie wynika, że obecna zmiana jest pochodzenia naturalnego (fałsz).
Dodatkowo te rozumowania omijają kluczowe szczegóły jak skale czasowe lub zasięg geograficzny zjawisk. Przykładowo można spotkać się z opinią, że skoro kiedyś przyroda i świat „radziły sobie” ze zmianą klimatu, to także teraz nie ma co się martwić.
• Po pierwsze, jednak nie we wszystkich przypadkach można powiedzieć, że przyroda wyszła ze zmian klimatu bez szwanku. Przykładowo na przełomie permu i triasu (ok. 252 mln lat temu) zmiana klimatu wywołana trwającą tysiące lat aktywnością wulkaniczną doprowadziła do wyginięcia ponad 90% gatunków morskich i 75% lądowych (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Klimat dawnych epok: wielkie wymierania).
• Po drugie, prehistoryczne zmiany klimatu rozgrywały się w dużo dłuższych skalach czasowych – na przykład wyjście Ziemi z ostatniej epoki lodowej oznaczało wzrost średniej temperatury o 3–3,5 stopnia w ciągu ok. 8 tysięcy lat (Shakun, 2012), co dawało funkcjonującym na Ziemi gatunkom dużo więcej czasu na migrację itp. Obecnie musimy liczyć się z taką zmianą w ciągu 100–200 lat.
• Po trzecie, niektóre zjawiska z przeszłości, które przywoływane są w takich porównaniach, nie miały bynajmniej zasięgu globalnego (na przykład często wspominany wzrost temperatur w średniowieczu dotyczył Północnego Atlantyku, południa Grenlandii, Arktyki Eurazjatyckiej i części Ameryki Północnej, w wielu innych regionach temperatury były obniżone i globalna średnia temperatura była niższa niż dziś (Mann i in., 2009).
Jak widać z powyższego przykładu, w tego typu rozumowaniach występować może nawet kilka różnych błędów logicznych, w tym wnioskowanie z niepełnej informacji, porównywanie zjawisk o różnych rozmiarach i skalach oraz nieuprawnione wnioskowanie przez analogię. Wnioski z takich rozumowań są zatem nieuprawnione logicznie. Niestety są też bardzo perswazyjne, zwłaszcza jeśli służą potwierdzaniu światopoglądu, który ktoś już wcześniej posiadał, czy uspokajaniu.
Komentarze