Wyprzedaże przyciągają klientów do sklepów online.
Wyprzedaże przyciągają klientów do sklepów online.

Black Friday i Cyber Monday. Czekamy z zakupami na wyprzedaże

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Sezonowe wyprzedaże na dobre zadomowiły się w naszych kalendarzach. Według badań, aż 88 proc. Polaków korzysta z tego typu promocji.

Jak wynika z raportu KPMG, niemal połowa Polaków wstrzymuje się z decyzją o zakupie danego produktu do czasu wyprzedaży. Połowa z nas decyduje się także kupić wtedy dodatkową, nieplanowaną rzecz. Najchętniej kupujemy odzież, obuwie, kosmetyki i elektronikę. Coraz więcej osób korzysta z e-commerce, robiąc zakupy przez internet. 

Black Friday i Cyber Monday

Black Friday przypada w Polsce w ostatni piątek listopada, w tym roku będzie to 29 listopada. Z kolei Cyber Monday to poniedziałek po Black Friday, w tym roku 2 grudnia.

kupowanie przez internet
Pamiętajmy o bezpieczeństwie w płatnościach przez Internet.

Black Friday przyciąga do sklepów

Specjaliści przyznają, że z roku na rok obserwują coraz wyższą sprzedaż w czasie trwania Black Friday. W zeszłym roku zanotowano ok. 5 proc. wzrost– mówi prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz  Najczęściej kupujemy ubrania, odzież, buty, sprzęt gospodarstwa domowego i radiowo–telewizyjny.

Z danych zebranych na platformie Shoper wynika, że w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej sklepy z platformy zanotowały wzrost ruchu w Black Friday o 32 proc. Liczba zamówień skoczyła o 142 proc., a wartość – o 190 proc. 

Black Friday, centrum handlowe
Podczas Black Friday w galeriach handlowych panuje tłok.

Jak sklepy oszukują w Black Friday 

Sklepy stosują stałe sposoby, dzięki którym zwiększają zarobek kosztem klientów. Przed czarnym piątkiem podnoszą ceny, aby potem rabat wyglądał bardziej imponująco, wprowadzają też nowe linie z od razu atrakcyjnymi cenami, które jednak z rzeczywistością nie mają za wiele wspólnego – na przykład opakowanie jest mniejsze niż standardowo, albo produkt pozbawiony jest wielu funkcjonalności w stosunku do pierwotnej wersji.

- Super okazje oznaczają zazwyczaj dla konsumentów wiele haczyków i pułapek, bo to nie konsument łowi okazje, ale raczej wpada w sidła tych co je organizują - mówi Małgorzata Cieloch z UOKiK.

Najwięcej oszustw według UOKiK dotyczy zatajania informacji lub celowego wprowadzania w błąd. Średnio podczas promocji, różnego rodzaju wyprzedaży czy super okazji UOKiK odnotowuje około 10 proc. nieprawidłowości. 


Zastrzeżenie, że kupując coś taniej, mamy ograniczone prawo do reklamacji, jest niezgodne z prawem.


Klient nie do końca wie, jaki asortyment jest sprzedawany okazyjnie, problemem często bywa również termin obowiązywania super oferty. - Najdotkliwszą uciążliwością dla kupujących są oczywiście błędnie podane ceny, czyli brak jasnej informacji, o ile taniej kupujemy. Sporadycznie zdarzają się informacje wprowadzające w błąd co do naszych praw. Na przykład wiele lat temu królowały informacje, że kupując coś taniej mamy np. ograniczone prawo do reklamacji. Stwierdzenie jest nieprawdą, na szczęście spotykamy się z takimi przypadkami sporadycznie. - mówi Małgorzata Cieloch.

Sklepy zazwyczaj dają nam 30 dni na zwrot towaru – na tzw. „rozmyślenie się”. Podczas specjalnych okazji ta dobra praktyka może zostać ograniczona i to jest działanie zgodne z prawem, o ilenie zostaliśmy poinformowani o tym fakcie.

- Przed tegorocznymi wyprzedażami z okazji Black Friday sugerujemy zwracanie uwagi na informacje dotyczące obniżek, w szczególności warunków promocji - apeluje UOKiK. Radzi też, aby porównywać oferty, a jeśli wystąpią nieprawidłowości zgłaszać je do inspekcji handlowej. 

dziewczyna, sklep z ubraniami
Nie dajmy się oszukać sklepom, czytajmy dokładnie wszystkie informacje.

Bezpieczne zakupy

Chociaż wiele produktów bardzo kusi niższymi cenami, to nie warto szaleć, żeby nie popaść w długi. Dobrze jest wcześniej przemyśleć, czego konkretnie potrzebujemy. Z tą wiedzą możemy od razu kierować się po konkretny towar lub czekać na jego przecenę w sklepie internetowym. Warto wcześniej zrobić plan zakupów, bo liczba przedmiotów w promocyjnych cenach jest ograniczona.

Gdy płacimy kartą, usługa chargeback umożliwia dokonanie reklamacji, gdy mamy do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą. Chargeback to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wydawcę karty (bank) w imieniu swojego klienta. Posiadacz karty zapoczątkowuje całą procedurę, zgłaszając reklamację w banku. Jeśli reklamacja zostanie przyjęta, odzyskamy pieniądze od nierzetelnego sprzedawcy.


KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka