Aż 41 proc. Polaków myśli o założeniu własnej firmy - podaje Amway Global Entrepreneurship Report (AGER).
Ponad 70 proc. badanych pozytywnie wypowiada się na temat przedsiębiorczości. Obecnie aż 980 tys. Polek i Polaków zaangażowanych jest w sprzedaż bezpośrednią. Według ekspertów wzrost zainteresowania sprzedażą bezpośrednią wiąże się z coraz większą potrzebą zawodowej i osobistej niezależności. Motywuje nas do tego chęć uniezależnienia się od pracodawcy i możliwość realizacji własnych pomysłów (odpowiednio 50 i 47 proc.). Większość pracownic i pracowników tej branży stanowią osoby między 25. a 44. rokiem życia. Sprzedaż bezpośrednia to nierzadko próba powrotu na rynek pracy choćby w przypadku młodych matek.
Zobacz również: 3 lata preferencyjnej składki ZUS dla przedsiębiorców
Z danych AGER z 2016 r. wynika ponadto, że w Polsce odsetek osób chętnych do założenia własnej działalności gospodarczej jest wyższy niż na zachodzie Europy.
Zdaniem dr Anny Czarczyńskiej z Akademii im. Leona Koźmińskiego sprzedaż bezpośrednia to przedszkole przedsiębiorczości. Jak podkreśla badaczka, bardzo niskie bariery wejścia na rynek ułatwiają start i sprawdzenie własnych możliwości i potencjału rozwojowego.
O charakterystyce branży wiele mówią liczby: najczęściej sprzedaje się kosmetyki (60 proc.), suplementy diety, sprzęt AGD (ok. 11 proc.). Zdecydowanie wzrasta sprzedaż bezpośrednia usług telekomunikacyjnych i energii: skoczyła z 2 proc. w 2015 r. do 9 proc. w 2016 r.
Nie wszyscy eksperci są zadowoleni ze wzrastającej popularności sprzedaży bezpośredniej i mikroprzedsiębiorczości. Dziennikarz gospodarczy Piotr Wójcik zwraca uwagę, że krajobraz gospodarczy zdominowany przez wielka liczbę firm typowy jest dla krajów biednych i zacofanych. Silne gospodarki opierają się na dużych firmach. Mikroprzedsiębiorczość może wynikać, np. z niskich świadczeń emerytalnych: "fakt, że starsi ludzie zamiast zasłużenie odpoczywać na emeryturze, muszą dorabiać, nie wynika z tego, że mają smykałkę do interesów. To raczej konieczność – muszą dorobić do wypłat z ZUS, by związać koniec z końcem".
Najwyraźniej mikroprzedsiębiorczość ma swoje jasne i ciemne strony.
Źródło: forbes.pl, biznes.gazetaprawna.pl, magazynkontakt.pl
KW
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.