Mateusz Morawiecki na Forum Wizja Rozwoju. Fot. Flickr/premierrp
Mateusz Morawiecki na Forum Wizja Rozwoju. Fot. Flickr/premierrp

Forum Wizja Rozwoju. „Polska eksporterem wysoko zaawansowanych technologii”

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 75

Przechodzimy od Polski, która importowała wysoko zaawansowane technologie, do Polski, która jest ich eksporterem – stwierdził podczas dwudniowego Forum Wizja Rozwoju premier Mateusz Morawiecki. Podczas Forum podpisano list intencyjny ws. budowy e-Vana – bezemisyjnego auta dostawczego. 

Nowy pojazd dostawczy ma być dostosowany do potrzeb sygnatariuszy listu intencyjnego, tak aby mógł być wykorzystywany m.in. we flotach spółek do realizacji codziennych zadań. W ramach współpracy ma zostać powołany zespół projektowy, który koordynować będzie działania, w tym także prace badawczo-rozwojowe. Zakończenie działań w ramach programu „e-Van” przewidziane jest na 2022 r.

Polecamy: Impact'18: Rozwój sztucznej inteligencji, miliony dla startupów, pociąg polsko-izraelski 

Polska jest obecnie w czasie zmiany paradygmatu gospodarczego. – Przechodzimy od Polski, która goni innych – do Polski, która jest goniona. Od Polski, która importowała wysoko zaawansowane technologie, do Polski, która jest takich technologii eksporterem – mówił Mateusz Morawiecki.  

Wizja polskiego rozwoju powinna opierać się również o nasze przewagi konkurencyjne, talenty, innowacje czy technologie. – Polska nie boi się innowacyjności, wizji rozwoju, która powinna inspirować – zaznaczył premier.

image
Forum Wizja Rozwoju. Fot. Flickr/premierrp
Zapewnił, że wizja Polski silnej i innowacyjnej będzie przez rząd realizowana. Wyraził przy tym nadzieję, że ta wizja przełoży się nie tylko na dyskusje, ale też na rekomendacje i na konkretne rozwiązania. Podkreślił też, że wizja bez implementacji to tylko halucynacja, dlatego celem obecnego rządu jest przekucie aspiracji i wizji na praktykę poprzez Plan na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. 

Według Morawieckiego rząd stara się, aby polskie małe i średnie przedsiębiorstwa – poprzez Konstytucję Biznesu, dostępność kapitału, innowacyjność – mogły wychodzić na świat. 

– Naszą strategię nazywamy internacjonalizacją. Niech nasze małe i średnie firmy wychodzą na świat, niech się internacjonalizują. Bo nie będzie wielkiej Polski bez wielkiego polskiego biznesu – stwierdził premier. Za trzy, za siedem lat możemy mieć przedsiębiorstwa polskie, które będą technologicznie zaawansowane, które będą podbijać świat w swoich niszach tak jak np. w sektorze gier – ocenił.

Zobacz: Ofensywa gospodarcza rządu. Będą ułatwienia dla przedsiębiorców i niższe podatki 

Szef rządu zwrócił uwagę, że do budowania przewagi konkurencyjnej nasi przedsiębiorcy potrzebują też współpracy z samorządami, z administracją centralną. – Jeżeli miałbym powiedzieć, co nas różni od tych najwyżej zaawansowanych krajów technologicznych, od tych, które potrafią budować przewagi konkurencyjne na całym świecie, od Korei, Niemiec, Chin, po Stany Zjednoczone, to jest umiejętne współpracowanie między państwem, administracją centralną, administracją samorządową i przedsiębiorcami – mówił. 

Rząd PiS – zdaniem premiera – stawia na nowy kontrakt społeczny. – Na zrównoważony rozwój, żeby Chojnice, Człuchów, Kwidzyń, Lębork, inne miejscowości miały równe albo chociaż porównywalne szanse startu, jak wielkie metropolie – podał. 

– Do tego potrzebna jest infrastruktura, do budowy infrastruktury potrzebne jest państwo, najlepiej we współpracy z samorządami. Tam, gdzie samorządy mają swój wkład, to jest większa szansa na efektywną realizację przedsięwzięcia – mówił.

image
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz podczas organizowanego po raz pierwszy Forum Wizja Rozwoju. Fot. PAP/Adam Warżawa
Według premiera, przedsiębiorstwa na świecie z jednej strony konkurują, z „drugiej strony współpracują na zupełnie innym poziomie, niż to dzieje się u nas”. – Jedną z platform takiego rozwoju jest samorząd gospodarczy. My podjęliśmy się żmudnego procesu edukowania przedsiębiorców, że prędzej czy później naprawdę lepiej jest się zintegrować – powiedział. – Wtedy głos przedsiębiorców, nie tylko w Warszawie, ale także w Brukseli, będzie dużo lepiej słyszalny, będzie dużo lepiej odczytywalny – powiedział. Dodał, że „wasze interesy będą tam dużo lepiej reprezentowane”.

Czytaj: Urząd dowiezie bezrobotnych do pracy? Takie są pomysły Ministerstwa Rodziny

Morawiecki mówił też o roli państwa we wspieraniu gospodarki. Podał przykład pomocy dla sektora stoczniowego. – I to jest to, co robimy tutaj z mozołem. Bo niełatwo jest sektor, który został rozebrany na części i to dosłownie odbudować z powrotem – zaznaczył szef rządu. Dodał, że takiego wsparcia udziela nie tylko rząd, ale i przedsiębiorcy. 

– Cieszę się w związku z tym, że Gdańsk, w który zainwestował Polski Fundusz Rozwoju, ten terminal DCT staje się największym terminalem przeładunkowym, terminalem kontenerowym na Bałtyku – powiedział premier Morawiecki. Dodał, że Gdańsk i Gdynia razem są już dzisiaj największym portem przeładunkowym na Bałtyku. 

Szef rządu przypomniał podczas swojego wystąpienia, że w tym roku obchodzimy 100. rocznicę odzyskania niepodległości, a ona nierozerwalnie wiąże się z sukcesem w gospodarce. – To właśnie niepodległość warunkuje w dużym stopniu i gwarantuje rozwój gospodarczy, a z kolei dobry rozwój gospodarczy, solidny rozwój gospodarczy jest elementem, który umacnia niepodległość, suwerenność każdego kraju – podkreślił. 

Nagrody na Forum

Podczas Forum Wizja Rozwoju przyznano także nagrody gospodarcze w siedmiu kategoriach. Główną nagrodę w kategorii społeczna odpowiedzialność biznesu otrzymała firma Energa S.A. Nagroda w kategorii e-gospodarka trafiła do spółki Fibrain sp. z o.o., w kategorii start-up przyznano dwie równorzędne nagrody, które otrzymały firmy Findair sp. z o.o. oraz Sky Tronic sp. z o.o., natomiast w kategorii zarządzanie nagrodę dostała spółka Euro-Eko sp. z o.o. Nagrodę główną za innowacyjność zdobyła firma DGT sp. z o.o. 

Podczas Forum zawarto także umowę między spółką Przewozy Regionalne, a Klastrem Luxtorpeda 2.0. Klaster skupia największe przedsiębiorstwa branży transportu kolejowego w Polsce. Jego członkowie będą sobie wzajemnie pomagać – udzielać sobie pomocy legislacyjnej i organizacyjnej, tworzyć wspólne rozwiązania biznesowe. Zadaniami klastra są: wsparcie innowacji przy zamówieniach publicznych, budowa i modernizacja taboru czy prace nad wspólnym biletem. 

Na drugi dzień Forum Wizja Rozwoju w Gdyni zaplanowano obszerny blok poświęcony tematowi srebrnej gospodarki, w czasie którego omówione zostaną zagadnienia związane z polityką senioralną oraz bloki elektromobilność, energetyka, start-up, gospodarka morska, automatyzacja i robotyzacja, transport i logistyka oraz społeczna odpowiedzialność biznesu.

 

Źródło: PAP

KW 

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka