Solaris Urbino, fot. Wikimedia Commons
Solaris Urbino, fot. Wikimedia Commons

Hiszpański gigant kolejowy kupił polskiego Solarisa

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 117

Hiszpańska firma CAF ma być nowym inwestorem spółki Solaris Bus & Coach. Polski producent autobusów i tramwajów od kilku miesięcy szukał strategicznego inwestora.

2 lipca została podpisana umowa z hiszpańską grupą CAF a polską spółką z podpoznańskiego Bolechowa. Pozwala ona firmie CAF na dalsze negocjowanie szczegółów transakcji z Solarisem. "Połączenie potencjałów obu firm, to ważny krok w realizacji planu, który zakłada wypracowanie wiodącej pozycji w Europie w zakresie zrównoważonych miejskich systemów mobilności" – podała polska spółka w komunikacie.

image

CAF to duży producent notowany na hiszpańskiej giełdzie. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem, produkcją, utrzymaniem i dostawą taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego w tym e-mobilność. Produkty grupy CAF operują na całym świecie m.in.: w Europie, USA, Ameryce Południowej, Azji oraz w krajach Afryki Północnej.

Włosi kochają polskie autobusy. Po Mediolanie jeździ już 150 Solarisów

- W procesie rozmów z potencjalnymi inwestorami, rozpatrywałam oferty zarówno z rynku polskiego, jak i innych krajów. Jestem przekonana, że wybierając CAF jako inwestora dla Solarisa, zapewniona zostanie obiecująca przyszłość dla marki, jej klientów i pracowników - powiedziała Solange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

image

- Uważam, że CAF ma właściwą wizję rozwoju dla spółki i będzie w stanie rozwinąć potencjał Solarisa na skalę globalną. Umowa podpisana z inwestorem jest w pełni zgodna ze wszystkim, co osiągnęliśmy od momentu założenia firmy 22 lata temu i pozwoli Solarisowi wejść na wyższy poziom rozwoju – dodała.

Andres Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF powiedział, że inwestycja w Solarisa "jest potwierdzeniem realizacji naszej wizji wzrostu i otwiera nowe, strategiczne rynki dla CAF". - Razem z Solarisem stworzymy lidera w zakresie rozwiązań miejskiej mobilności wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności. Chcemy nadal wykorzystywać i rozwijać markę Solaris, a także zachować jej polski charakter - zapowiedział.

image

- Połączenie know-how obu firm w zakresie produkcji, projektowania, technologii i usług, jak również innowacyjność i doświadczenie Solarisa w produkcji autobusów, pozwolą nam lepiej zaspokajać potrzeby naszych klientów, jednocześnie tworząc wartość dla akcjonariuszy – dodał Arizkorreta.

Polski autobus elektryczny szansą dla gospodarki

Solaris Bus & Coach to czołowy w Europie, polski producent pojazdów komunikacji miejskiej: autobusów, trolejbusów i tramwajów. Firma została założona w 1996 roku, przez Solange i Krzysztofa Olszewskich. Do tej pory producent dostarczył do 32 państw na świecie ponad 16 tys. pojazdów. Są to zarówno autobusy miejskie z tradycyjnym napędem spalinowym, jak również pojazdy z napędem alternatywnym w tym: autobusy hybrydowe, elektryczne, z wodorowym ogniwem paliwowym i na CNG.

image

Solaris jest także największym w Europie producentem trolejbusów. W 2017 r. firma dostarczyła do swoich klientów rekordową liczbę 1397 autobusów, zajmując w tym segmencie czwarte miejsce na europejskim rynku producentów autobusów miejskich. W ub. roku zajęła także pozycję europejskiego lidera na rynku autobusów elektrycznych. W bieżącym roku portfel zamówień przekracza już 1400 egzemplarzy.

Solaris dostarczy autobusy elektryczne do Brukseli. Historyczne zamówienie

Produkcja firmy prowadzona jest w czterech fabrykach w Wielkopolsce. W Środzie Wielkopolskiej znajdują się dwie spawalnie, gdzie wytwarzane są nadwozia autobusów i tramwajów. Montaż pojazdów szynowych odbywa się w Poznaniu, a autobusy produkowane są w Bolechowie, gdzie mieści się centrala firmy.

image

Spółka zatrudnia ponad 2,3 tys. osób w Polsce i blisko 300 pracowników w swoich zagranicznych oddziałach. Od 1996 roku z wielkopolskich fabryk Solarisa wyjechało już ponad 16 000 pojazdów, które jeżdżą w 32 państwach na całym świecie.

źródło: PAP, antyweb.pl. Fot. Wikimedia Commons

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła. 

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka