2 obserwujących
2 notki
9992 odsłony
8824 odsłony

A. Świtalska – kogo wspiera PiS ? (aktualizacja)

Wykop Skomentuj

Musiało być więc coś na rzeczy w powtarzanych swego czasu „na mieście” plotkach, że „ferajna” nie ma wstępu na Ukrainę. Jeśli to prawda, to czas ten dawna minął - B. Babuśka był już bowiem gościem programu Roberta Makłowicza, realizowanego w Kijowie (sam Makłowicz również gościł w konsulacie) – no i ten tytuł: honorowego konsula... Tytułem uzupełnienia warto w tym miejscu zauważyć, że na uroczystym otwarciu ukraińskiego konsulatu w Tarnowie bawili zgodnie zarówno prominentni działacze PO (nie tylko lokalni, jak obecny prezydent Roman Ciepiela), poseł Stefan Niesiołowski - jak i parlamentarzyści PiS oraz ambasador Ukrainy w Polsce Andrij Deszczycia. Na zdjęciach z tego wydarzenia można znaleźć również nieznaną wówczas opinii publicznej Angelikę Świtalską, w towarzystwie prezesa MPK w Tarnowie Jerzego Wiatra. Podczas otwarcia B. Babuśka, mówił o „ożywianiu relacji gospodarczych między dwoma krajami”. Poza tym corocznie odbywa się tu Charytatywna Gala Karnawałowa organizowana wraz z Polsko-Ukraińskim Instytutem Pomocy i Rozwoju, Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą i Stowarzyszeniem Siemacha. W roku 2020 partnerem strategicznym był Rafał Sonik – Gemini Park Tarnów. Konsulat mieści się przy ul Słowackiego 12; mapy google wciąż pokazują, że w tym samym okazałym budynku mieści się kancelaria adwokacka Macieja Morawskiego...)


Jak zrobić coś z niczego

image

Upłynęło kilka lat. W styczniu 2010 roku zarejestrowana zostaje w łódzkim sądzie spółka z o.o. „Gran”. Większość udziałów posiada Angelika Świtalska, zarazem prezes Zarządu. Firma szybko zostaje jedynym przedstawicielem tureckiej firmy Otokar na Polskę (Otokar jest częścią koncernu zbrojeniowego). Kilka miesięcy po powstaniu, „Gran”, posiadając kapitał zakładowy w wysokości... 5 tys. zł, wygrywa przetarg na dostawę 12 autobusów dla Przemyśla. To debiut na polskim rynku. Jak pisał portal infobus.pl, mimo iż testowano pojazdy różnych marek, do postępowania dopuszczono niewielu producentów, a ofertę przetargową ostatecznie zdecydował się złożyć tylko jeden z oferentów – właśnie „Gran”. Przywołany portal wyrażał wówczas zdziwienie kwotą, która „nie wydaje się być najbardziej atrakcyjną ceną, jak za turecką myśl techniczną” oraz odstąpieniem przez zamawiającego od kar za opóźnienie w dostawach pierwszych autobusów. Wyrażano także wątpliwość co do nie istniejących w Polsce służb serwisowych dla Otokarów oraz czasu dostawy części.

Rok później (2011), zatrudniający jedną osobę Gran wygrywa kolejny przetarg. Istniejąca od kilkunastu miesięcy spółka z kapitałem zakładowym 5 tys. zł wygrywa z Autosanem - tym razem w Tarnowie, dostarczając do MPK zarządzanego przez prezesa Jerzego Wiatra 8 Otokarów. Jest to model „Kent”, pierwszy tego rodzaju dostarczony do Polski. Przynajmniej w początkowym okresie eksploatacji ładnie wyglądające autobusy okazują się mało odporne na nasze warunki atmosferyczne, bywa też że po awarii muszą stać tygodniami i czekać na części.

Dziś „Gazeta Wyborcza” pisze, że poza tą transakcją, w kolejnych latach spółka przynosiła już tylko straty, a od 2014 roku jest w likwidacji. Powołujący się na „GW” „money.pl” zwraca w tym miejscu uwagę na fakt, że „interesy Świtalskiej przypadały na czas, gdy prezydentem miasta był Ryszard Ścigała (PO), który został skazany za przyjęcie łapówki od jednej z firm budowlanych”. Ja osobiście natomiast pamiętam medialną wypowiedź R. Ścigały sprzed lat, który stwierdził, że kto chce debaty na temat MPK, ten chce zguby tej spółki. Ale to już inna historia.

W każdym razie istotnie, w styczniu 2014 roku Angelika Świtalska znów zostaje likwidatorem spółki – jednak miesiąc później łódzki Sąd Rejonowy oddala wniosek o ogłoszenie upadłości, kierując się art. 13 Prawa upadłościowego, które stanowi, iż oddalenie wniosku o ogłoszenie upadłości następuje wówczas, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania. Innymi słowy: spółki Angeliki Świtalskiej, która to spółka nagle, z maleńkim kapitałem zakładowym wdarła się na firmament przedsiębiorczości, przebojem sprzedając w Polsce nikomu nie znane tureckie autobusy – zwyczajnie nie stać nawet na ogłoszenie upadłości.

Co ciekawe – udziałów w tej spółce, według stanu Krajowego Rejestru Sądowego na dzień 31 stycznia 2019 – Angelika Świtalska nie wykazała w swoim oświadczeniu majątkowym. Podobnie jak innych pozycji, co stało się przedmiotem medialnego sporu między A. Świtalską, a Tygodnikiem „TEMI”. W skrócie rzecz ujmując: radna PiS utrzymuje, że zbyła udziały w tej i jeszcze jednej spółce, ale winne temu, że nie została wykreślona z KRS, są „przewlekłe procedury sądowe”. „TEMI” wskazuje z kolei, że to radna, w ocenie sądu, nie dopełniła określonych wymogów formalnych i „prawdziwą przyczyną są zaniedbania aktualnej przedstawicielki spółki”. Zainteresowanych tym wątkiem odsyłam na strony „TEMI”, gdybym chciał go rozwinąć, artykuł stałby się zbyt obszerny.

Wykop Skomentuj
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale