ZdrovveLove
ZdrovveLove
BMJ BMJ
240
BLOG

Zdrovve Love-Kontrowersje i obawy

BMJ BMJ Socjologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Ten artykuł będzie dość nietypowy, albowiem nie tylko poruszę temat bardzo wrażliwy, ale też postaram  się przedstawić samą istotę problematyki edukacji seksualnej. Z tego też powodu źródło będzie tylko jedno. Jeden konkretny tekst będzie źródłem tego materiału. Nie mam zamiaru tu zamieszczać źródeł ani z lewej, ani z prawej strony sceny politycznej.


Sam początek tekstu wyjaśnia prosto i przystępnie czym jest miłość. Wymienia jej składniki, rodzaje i fazy, przytaczając koncepcje Profesora Wojciszke. Następnie porusza temat seksualności jako sfery życia każdego człowieka i sprawę praw seksualnych ludzi. "Prawa seksualne są prawami człowieka. Każdy i każda z nas ma prawo do zaspokajania swoich potrzeb, pod warunkiem, że nie narusza to granic innych osób."  prawa seksualne oznaczają: "Prawo do prywatności: Twoje życie seksualne jest Twoje; nie musisz się z niego tłumaczyć. Zawieraj związki jakie chcesz, oparte na zgodzie każdej ze stron.  Prawo do korzystania z dobrodziejstw postępu naukowego i jego zastosowań: masz prawo do rzetelnej wiedzy na temat seksualności i antykoncepcji oraz korzystania z tej wiedzy w zgodzie ze swoim sumieniem.  Prawo do równości i wolności od dyskryminacji: masz prawo do korzystania ze wszystkich swoich praw seksualnych niezależnie od Twojej płci, rasy, wieku, orientacji seksualnej itp.  Prawo do podejmowania decyzji o posiadaniu lub nieposiadaniu dzieci, o ich liczbie oraz odstępach czasowych między dziećmi oraz prawo do informacji i środków niezbędnych do podejmowania tych decyzji: masz prawo planować, czy i kiedy chcesz założyć rodzinę i jaki ma ona mieć kształt.  Prawo do wolności od wszelkich form przemocy lub przymusu: to Ty wiesz, kiedy i jakiej seksualności pragniesz; nikt nie ma prawa przymuszać Cię do niczego. Prawo do zawierania, życia w i rozwiązywania małżeństw, związków partnerskich i innych relacji opierających się na pełnej i niewymuszonej zgodzie Twojej i partnera: nikt nie może Ci nakazać ani zakazać z kim się zwiążesz; to Ty decydujesz w jakiej chcesz być relacji. Prawo do wolności myśli, opinii oraz wyrażania ich: dopóki Twoje działania nie naruszają praw i wolności innych ludzi, masz prawo do wyrażenia siebie w sposób, jaki jest spójny z Tobą i z Twoimi pragnieniami". Podkreślane jest też to, że seksualność i związane z nią prawa są nieodłącznym elementem życia, a sam popęd seksualny jest naturalny i jego zaspokajanie prowadzi do dobrostanu. Broszura opisuje też masturbację, różne formy orientacji seksualnej, transpłciowość, tożsamość seksualną itp. Poruszana jest tam też kwestia higieny intymnej, antykoncepcji, płodności, planowania ciąży, profilaktyce przeciw chorobom płciowym i kwestie związane z bezpiecznym i satysfakcjonującym współżyciem.


Kontrowersji jednakże nie brakuje. WHO mówi, że edukacja seksualna dziecka powinna zacząć się przed 4 rokiem życia.  WHO proponuje zakres tematów, który ma być dopasowany jest do rozwoju dziecka.  Według WHO wiedza o seksualności ludzkiej nie ma na celu „seksualizacji dzieci”, lecz ich ochronę przed realnymi niebezpieczeństwami. Z tego punktu widzenia, każde dziecko, bez względu na wiek winno zostać wyposażone w odpowiednią wiedzę, z uwzględnieniem swego stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego.

Grupa wiekowa Zakres edukacji: 

0-4 lat ✓  Rozwijanie świadomości różnorodności w obszarach: ciała, związków, rodziny, stylów życia. ✓  Doświadczanie radości i przyjemności w poznawaniu własnego ciała, w tym przyzwolenie na dotykanie miejsc intymnych.

4-6 lat ✓  Doświadczanie radości i przyjemności w poznawaniu własnego ciała, w tym przyzwolenie na dotykanie miejsc intymnych. ✓  Pokazywanie i rozwijanie szacunku w kontekście różnorodności norm związanych z seksualnością, świadomości posiadania wyborów, ale też ryzyka. ✓  Świadomość własnej tożsamości seksualnej. ✓  Informacje o różnych koncepcjach rodziny. 

6-9 lat ✓  Wybory dotyczące rodzicielstwa, ciąży, płodności i adopcji. ✓  Różne metody antykoncepcji. ✓  Wprowadzanie pojęć „akceptowalne współżycie za zgodą obu stron”. ✓  Seksualne prawa dzieci. ✓  Szacunek wobec różnych stylów życia, wartości i norm.

9-12 lat ✓  Informacje na temat przyjemności, masturbacji, orgazmu, różnych metod antykoncepcyjnych, ich stosowaniu i mitów dotyczących antykoncepcji. ✓  Doradztwo w zakresie antykoncepcji, skutecznego stosowania prezerwatyw i innych środków antykoncepcyjnych oraz nauka ich uzyskiwania. ✓  Tematy menstruacji, ejakulacji, cyklu owulacyjnego. ✓   Emocje moje i emocje innych, rozumienie konieczności postawienia granicy. ✓  Przyjaźń i miłość wobec osób tej samej płci.

12-15 lat ✓  Nauka odmowy niechcianych zachowań seksualnych. ✓   Informacje na temat różnicy pomiędzy tożsamością płciową a płcią biologiczną. ✓  Pomoc w rozwijaniu szacunku wobec różnorodności seksualnej i orientacji seksualnych. ✓  Znajomość ciała, wizerunku i wpływ na zdrowie ludzi, również akceptowanie różnic ciała. ✓  Cykl menstruacyjny, ciąża, partnerstwo. ✓  Prawa seksualne własne i innych osób.

15 lat i więcej ✓  Informacje na temat tożsamości płciowej i orientacji seksualnej. ✓  Zmiany psychologiczne w okresie dojrzewania. ✓  Komunikowanie się, negocjowanie i uczucia w związku. ✓  Krytyczne podejście do norm kulturowych i religijnych w odniesieniu do ciąży, rodzicielstwa itp. 


W mojej ocenie sytuacja jest bardzo poważna. Dokument składa się z 16 stron i o ile do 15 z nich nie mam zarzutów, to ostatnia, 16-ta strona jest kluczowa. Edukacja seksualna dzieci w zakresie większym niż zagrożenia molestowaniem i gwałtem nie powinna mieć miejsca. Osoby poniżej 15 lat i tak nie mają prawa do współżycia i oglądania pornografii. Jaki jest więc sens uświadamiać ich na te tematy przez wyżej wymienionym wiekiem. I nie chodzi tu o przytaczane przez prawicę niszczenie kultury, obyczajności i tożsamości seksualnej w tradycyjnym modelu rodziny. Problem jest o wiele bardziej złożony. Rozwijające się dziecko w wieku kilku lat jest nastawione na poznawanie świata, ludzi i wczesną edukację konieczną dla niego do opanowania umiejętności między innymi czytania, pisania, liczenia itp. Są to zdolności niezbędne do funkcjonowania w dzisiejszym społeczeństwie. Seksualność nie musi być rozwijana we wczesnym etapie rozwoju. Może być to wręcz niekorzystne, gdyż może dziecko rozpraszać od nauki i obowiązków. Okres nabuzowania hormonów następuje dużo później niż w wieku 4 lat. Tożsamość seksualna rozwija się u większości ludzi dopiero po 10 roku życia. To nastolatkowie zaczynają się interesować tą tematyką, a co za tym idzie na tym etapie ich rozwoju powinno się ich uświadamiać. Nie mam nic przeciwko tego typu edukacji, w ramach lekcji biologii w liceum, ewentualnie w 2 ostatnich klasach podstawówki, ale uczenie tego wcześniej jest bezsensu. Dzieci NIE potrzebują tej wiedzy. Dzieci NIE współżyją ze sobą. Dzieci NIE interesują się seksem. Dzieci NIE są wstanie zrozumieć i przeczytać w pełni świadomie tego co jest w broszurze. Dla kilkuletniego dziecka wyzwaniem jest zrobienie równania z matematyki, lub nauczenie się wierszyka. Dzieci NIE posiadają wystarczającej wiedzy, świadomości i inteligencji. Nauczanie tego typu się NIE opłaca społecznie i ekonomicznie. Ma to sens dopiero na późniejszym etapie edukacji. Tak samo jak szkoła powinna być świecka i nie powinno być w niej indoktrynacji religijnej, tak samo jak nie powinno się propagować ustrojów totalitarnych i anarchii oraz tak samo jak nie powinno się dzieci uczyć fizyki kwantowej w podstawówce, to nie powinno się prowadzić tego typu zajęć "edukacji seksualnej". Do tego nie jest to ani paranoja prawicy, ani skrajne opinie lewicowych ideologów. To są standardy określone przez WHO. W tej sytuacji odnoszę wrażenie że ludzie co to uchwalili powinni być gruntownie przebadani. 

Źródła:

http://odpowiedzialnygdansk.pl/wp-content/uploads/ZL/Zdrovve%20Love%20-%20broszura%20dla%20m%C5%82odzie%C5%BCy%20i%20m%C5%82odych%20doros%C5%82ych%20-%20ver.1.pdf

BMJ
O mnie BMJ

Moje blogi na Magna Polonia http://blog.magnapolonia.org/blogi/prawaidea/ Moja strona internetowa (obecnie nieobsługiwana) http://prawaidea.pl/

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo