slej slej
623
BLOG

Dlaczego Fizycy nie chcą widzieć oczywistych i prostych rozwiązań?

slej slej Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

    Poniższy tekst stanowi konkluzje nad ignorowaniem moich rozwiązań do jakich doszedłem próbując lepiej zrozumieć zachowanie swobodnie obracającej się bryły sztywnej. Według obecnych opinii świata Fizyki, mechanika obrotu bryły sztywnej jest w pełni poznana i nie ma tam nic nowego. Śmiem się z tym twierdzeniem nie zgodzić. Owszem obecna fizyka potrafi opisać zachowanie się bryły sztywnej, jednak nie potrafi nic powiedzieć o przyczynach charakterystycznego dla niej ruchu. Owszem obecna Fizyka potrafi powiedzieć jak się bryła obróci ale nie ma odpowiedzi na pytanie dlaczego obraca się tak a nie inaczej.


    Trochę teraz ponarzekam ale bardzo ważne jest aby zrozumieć dlaczego obecna Fizyka nie widzi oczywistych i tak prostych rozwiązań.

     Moje przekształcenia wzorów Eulera opisujące ruch bryły sztywnej są niezwykle proste i zapewne mógłby je dokonać licealista a może nawet gimnazjalista, gdyż poziom wiedzy z tych szkół wystarczy by je zrozumieć. Dlaczego więc żaden Fizyk wcześniej tego nie zauważył? Problem nie polega na skomplikowanym rozumowaniu a na szokujących z punktu widzenia Fizyki wniosków, które jeżeli okazały by się że są prawdziwe pokazały by że niektóre fundamenty Fizyki które obecnie uważa się za doskonałe, nie są kompletne. Jeżeli w fundamentach Fizyki jest coś co człowiek do tej pory nie dostrzegał wymusi to sprawdzenie wszystkiego co na tych fundamentach stoi. Całą Fizykę należało by sprawdzić od nowa czy brakujący element nie powoduje mylnych interpretacji. To nie jest tak że Fizycy nie umieją tego dostrzec to co ja zauważyłem, Fizycy nie chcą tego zobaczyć i o tym słyszeć, gdyż jeżeli mam racje to wstrząśnie to rzeczywistością w jakiej Fizycy żyją.

     Powiecie że „buńczuczne słowa”, ja na to odpowiem tak: ani ja ani nikt inny nie ma wpływu na to jak bryła sztywna się zachowuje, jako człowiek mogę ją zrozumieć i opisać ale nie mogę zmienić jej zachowania, wszyscy Fizycy razem wzięci też nie mają takiej możliwości. Jeżeli mam racje to ignorowanie mnie nie zmienia zachowania bryły sztywnej, jeżeli racji nie mam to choćby wszyscy Fizycy świata mi pomagali nic to nie da.

     Problem jaki za chwilę poruszę wymaga rzetelnej, naukowej i obiektywnej weryfikacji. Bezproduktywna jest intuicyjne szacowanie że to niemożliwe i debatowanie nad moją osobą jako autora tego pomysłu, bo jest to nieistotne.

     Co ja na to poradzę że nie było mi dane zostać Fizykiem ale mimo to zauważyłem moment siły w równaniach Eulera? Z tego momentu siły można wyliczyć działającą siłę. W wahadle stożkowym siła ta zgadza się dokładnie ze składową pionową siły dośrodkowej. Co prawda siłę dośrodkową należy wyliczyć moją metodą a nie tą co jest w podręcznikach ale udowodnijcie mi że moja metoda jest błędna:)

     Rozesłałem około 300 maili z opisem mojego pomysłu do pracowników naukowych większości Polskich uczelni technicznych. Dostałem tylko cztery odpowiedzi i wywiązały się z tego jedynie dwie ogólne dyskusje, które jednak jak na razie nic konkretnego nie dały. Wielu Polskich naukowców narzeka że w Polsce nie ma innowacyjnych pomysłów które można by rozwijać, jednocześnie kiedy postawić im się przed nosem całkiem nowe rozwiązania to pozostają oni na nie ślepi. Lepiej narzekać że nie da się nic nowego zrobić aniżeli wziąć się do roboty i coś nowego spróbować zrobić.


Czego Fizycy dostrzec nie chcą?


Mamy prostą zależność


M = Iɛ =Iω2


moje przekształcenie wzorów Eulera



Ixɛx = Iyωyωz – Izωzωy = Mx

Iyɛy = Izωzωx – Ixωxωz = My

Izɛz = Ixωxωy – Iyωyωx = Mz


     Rozmawiałem już z kilkunastoma dobrymi Fizykami i to co mnie zdziwiło to że każdy z nich twierdzi że człon Iyωyωz na pewno nie jest momentem siły, czyli M mimo że M=Iωω. Jeżeli nie jest to M to ja zadaje pytanie, co to jest? Oczywiście nikt na to pytanie odpowiedzieć nie chce.

     Przedstawiam jeszcze poniżej efekt Dzanibekova i wykres prędkości kątowych na osiach głównych bryły sztywnej podczas tego efektu, zamieszczone na blogu Profesora Jadczyka (link poniżej) który obecnie tym problemem się zajmuje.




image


http://arkadiusz.jadczyk.salon24.pl/718481,efekt-motyla-fiknie-czy-nie-fiknie


     Na wykresie ewidentnie widać że wykres prędkości kątowych nie są funkcjami liniowymi, czyli ewidentnie mam do czynienia z przyspieszeniami kątowymi ɛ. Fizycy twierdzą że nie ma tam żadnych przyspieszeń kątowych ani momentów siły bo według obecnej wiedzy jest to niemożliwe ale przedstawione przeze mnie fakty twierdzą inaczej, że w obrocie bryły sztywnej są wewnętrzne momenty sił powodujące przyspieszenia kątowe. Dla świata Fizyki taki wniosek to herezja i na nic dowody eksperymentalne.

     Przyznam że bardzo mnie irytuje takie zachowanie świata Fizyki, to oni mają tytuły naukowe i to oni decydują co jest czym. Jeżeli stwierdzą że Iyωyωz to nie M, to temu kto twierdzi inaczej pozostaje jedynie przytaknąć, jednak ja twierdzę że przyroda nie za bardzo się przejmuje co o niej sądzą ludzie i rządzi się swoimi prawami od ludzkich niezależnie.


     Inną moją herezją jest stwierdzenie że wektor prędkości kątowej ω nie musi być prostopadły do wektora sił dośrodkowych (w tym przypadku sił więzów) a wektorem zachowujący pełne zasady iloczynu wektorowego jest wektor krętu L. To L jest zawsze prostopadły zarówno do wektora pędu jak i sił dośrodkowych.

     Na poparcie mojej tezy analizuje rozkład wektorów w realnym wahadle stożkowym które jest niejako weryfikacją eksperymentalną mojej tezy. Zrozumienie tych rozkładu wektorów wymagało porównywanie wielu materiałów i zajęło mi mnóstwo czasu gdyż wszędzie gdzie szukałem było to nieuporządkowane i niejednoznaczne. Jak do tej pory nikt nie uznał jeszcze tego schematu ale nikt też nie odważył się poddać go krytyce. Według mojej wiedzy i najlepszej woli tak właśnie to wygląda i zdaje się że nikt wcześniej nie poskładał tego w ten sposób.

image

    Jeżeli ramię wahadła stożkowego nie jest w pozycji prostopadłej do wektora prędkości kątowej ω i dla uproszczenia umieścimy je poza działaniem grawitacji to wektor ω nie można wyznaczyć za pomocą iloczynu wektorowego. Dlaczego tak się dzieje? Nie wiem ale jest to fakt oparty na rzeczywistym obiekcie fizycznym stojący w sprzeczności z wiedzą podręcznikową. A wiedza podręcznikowa jest tylko spisem ludzkich interpretacji rzeczywistości, przez co mogą one zawierać błędy. Podręcznik czy prawo człowieka nie może być kryterium prawdziwości.


     Długo zastanawiałem się dlaczego Fizycy mając do wyboru interpretacje podręcznikową i sprzeczny z nią eksperyment, to za punkt odniesienia biorą jednak podręcznik. Zapewne wiąże się to z pewną słabością ludzkiego umysłu. Nasz umysł ewoluował w całkiem innym środowisku i jest właśnie do niego przystosowany. Zadaniem umysłu było znalezienie pokarmu, wody i przeżycie w naturalnym środowisku i w takich warunkach bardzo dobrze się sprawdziła strategia szukania schematów, takich jak gdzie można znaleźć wodę i pokarm które zazwyczaj był w podobnych miejscach. Jednak znajdywanie nowych rozwiązań polega na łamaniu starych schematów i ludzki umysł do tego nie jest przystosowany.

     Czytałem kiedyś bardzo ciekawy artykuł jak to ludzki umysł nie nadaje się do gry na giełdzie. Charakterystyką giełdy jest nieprzewidywalność a ludzki umysł nieustannie szuka schematów i na błędne schematy się łapie, dlatego tez maklerów zastępuje się komputerami które analizują sytuacje w sposób algorytmu czyli obiektywnie i nie podlegają sugestią. Ludzki umysł kiedy uzna jakiś schemat za prawdziwy, subiektywnie będzie odrzucał racjonalne dowody przeczące temu aby nie przyznać się przed sobą że popełnił błąd uznając ten schemat za prawdziwy.

     Stawiając się w sytuacji doświadczonego Fizyka który przez całą swoją karierę często przez dekady za punkt odniesienia stawiał podręcznik i strategia ta odnosiła sukces, nie do pomyślenia jest myśl że podręcznik może się mylić w tak fundamentalnej sprawie. Taka jest natura człowieka i trzeba umieć to zrozumieć.

     Do Fizyków, to nie moja wina jeżeli podręcznik w tej kwestii się myli, ja absolutnie nie twierdzę że jest tak jak napisałem ale jest sporo pytań na które nie ma odpowiedzi. Jeżeli nie ma odpowiedzi znaczy się że są rzeczy których nie rozumiemy, ten kto znajdzie odpowiedzi poszerzy obecną wiedzę a nie ją zniszczy, nie traktujcie tego tekstu jako wrogiego nauce, bo ma on na celu motywować do poszukiwania odpowiedzi.


    Moje pomysły są rozsiane w różnych miejscach a tekst ten miał je złączyć w jednym miejscu. Niestety zamiast podsumowania wyszło marudzenie. Jednak w tym tekście wylałem swoje frustracje i teraz postaram się w niedługim czasie napisać podsumowanie mojego pomysłu już bez zbędnych żalów.

    Zamieszczam go na forach internetowych bo o dziwo moje poprzednie notki mimo że nie mają licznych czytelników, to jak się okazało jakimś cudem na uczelnie techniczne dotarły.


    Pozdrawiam Fizyków i mam nadzieje że w końcu przestaną intuicyjnie zaprzeczać że jest to nie możliwe i profesjonalnie zagadnienie wyjaśnią.


Wstępne podsumowanie mechaniki punktu bryły sztywnej

http://przestrz.salon24.pl/771163,mechanika-obrotu-punktu-bryly-sztywnej

slej
O mnie slej

Wiem że nic nie wiem a to już coś

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie