Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska
126
BLOG

62. Wolność od siebie

Jadwiga Magnuszewska Jadwiga Magnuszewska Społeczeństwo Obserwuj notkę 5

Wolności totalnej nie ma. Jesteśmy zdeterminowani przynajmniej przez postać naszego JA, warunki psychofizyczne oraz warunki środowiska. Ci, którzy pracują nad swoim rozwojem, doświadczają siły zniewolenia przez postać JA. Trudno wprowadzić zmiany.

JA jest ograniczeniem, jak nie lubię szpinaku, czy muzyki symfonicznej to będę ich unikał. Jak mam nawyk popołudniowej drzemki, to po obiedzie będzie brało mnie na sen. Jak lubię narzekać, to trudno będzie mi się powstrzymać. Jak boję się małych pomieszczeń, to będę unikał windy. Postać naszego JA przzenika całe nasze życie i warunkuje wybory. Nie jesteśmy wolni w swoich wyborach. Dokładniej uściślając: czujemy się wolni, gdy wybieramy w zgodzie z postacią własnego JA.

Ludzkość wymyśliła marzenie, mechanizm wykraczania poza granice wyznaczone przez JA. Marzenia nas nagradzają dobrym samopoczuciem, obiecują jeszcze więcej, dają nam silną motywację, by przekraczać siebie.

Stąd tak ważne jest otaczanie się wspierającymi ludźmi. Przekonania, komponent JA, ograniczają nasze wybory. Zaufani ludzie o innych przekonaniach dostarczają nam propozycji, na które byśmy sami nie wpadli. JA jest naszym miejscem na Ziemi. Określa nasz stosunek do otaczającego nas świata, zajmuje pozycje w relacjach.

Wolność rozumiana jako wybór postaci JA, jest niemożliwa, podlegamy genetycznemu dziedzictwu i warunkom środowiska, które kształtują nas od narodzin. Ciężką pracą zmieniamy zdeterminowane ścieżki.

Pojawia się istotne pytanie: Czy ważniejsza jest dla nas wolność od JA, czy to, by nasze JA rozkwitło?

Określam siebie jako archeologa struktur i poszukiwacza znaczeń. Wydałam trzy książki: Panstrukturalną Teorię Wszystkiego, Holistyczny Umysł. Studium przypadku oraz Błyski świadomości. Można zamówić je u mnie. Zapraszam na moją stronę: psteoria.org oraz do mailowego kontaktu: psteoria@gmail.com. Dodam, że wszelkie teksty na moim blogu są moimi prywatnymi spostrzeżeniami na temat życia, nikogo nie cytuję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo