Raj w wersji 2.0, w LxFactory, w Lizbonie, fot. K. Radwańska
Raj w wersji 2.0, w LxFactory, w Lizbonie, fot. K. Radwańska
Katarzyna Radwańska Katarzyna Radwańska
2153
BLOG

Dokąd zmierza cywilizacja? Symulakra wartości w neomarksizmie kulturowym cz.2 [esej]

Katarzyna Radwańska Katarzyna Radwańska Rodzina Obserwuj temat Obserwuj notkę 51

Oto dalsza część eseju o przyszłości cywilizacji, która odchodząc od korzeni, kształtuje się w nowy, wymuszający przynależność sposób. Zapraszam do kontynuacji lektury, a na koniec o dodatkową minutę uwagi na aktualizację z czerwca 2020 roku. Przyjemnej lektury, a dla tych którzy nie czytali początku, zapraszam do, części pierwszej. 

Część 1 dostępna tutaj.

    Uwolnienie seksualności miało swoje przełożenie także w promocji innych teorii, między innymi ideologii gender, ewoluującej od nośnego hasła równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Koncepcja, której twórczynią w fazie ideologicznej była Judith Butler, odnosi się do posiadania mylnie, bo nie dwu-biegunowo odbieranego pojęcia płci biologicznej, ale subiektywnie definiowanej tożsamości płciowej jako „głęboko odczuwane wewnętrzne i indywidualne doświadczenie płci społecznej”. Zatem zasadne wydaje się wnioskowanie, że efektem rewolucji seksualnej, a tym samym osiągniętym celem jest jej globalizacja. Dzieję się to w instytucjach międzynarodowych, na uniwersytetach oraz innych organizacjach o zróżnicowanej strukturze. Jest to możliwe, gdyż wówczas młodzi aktywiści to osoby wykształcone, mające narzędzia naukowe oraz niezbędną do odpowiedniego kreowania rzeczywistości wiedzę, gdyż wspomniana rewolucja tym różni się od innych, że została przeprowadzona od góry do dołu, zatem to elity zatrudnione w instytucjach, rządach, radach, organizacjach, uniwersytetach, NGOs, a nawet Kościele stworzyły siatkę połączoną. Dokładnie przemyślaną i wypracowaną strategię działania i komunikacji, której celem jest zbudowanie nowego porządku świata. Aktywizm lobby seksualnego można obserwować w zmieniającej się etyce, z tej zbudowanej na wartościach judeo-chrześcijańskich oraz postmodernistycznej, która jest jakby wykrzywieniem poprzedniego porządku. Jednym z radykalniejszych kroków w kierunku wprowadzenia przymusu nowego porządku były Zasady z Yogyakarty czyli zbiór 29 zasad planu globalizacji rewolucji seksualnej, przygotowanej przez grupę ekspertów, niesłusznie podpierających się akceptacją i autorytetem Organizacji Narodów Zjednoczonych. Najważniejsze z postulatów dotyczą promocji zachowań nieheteroseksualnych (LGBTI), zniesienie dwubiegunowej tożsamości płciowej, „małżeństwa” homoseksualne z prawem do adopcji, przywileje dla osób LGBT. Przedstawione postulaty zostały przeforsowane za pomocą jasno wyklarowanych metod zafałszowywania polegających m.in. na fałszywej legitymizacji, manipulacją pojęciami, pozorami zgodności z prawem międzynarodowym. Zaś głównymi metodami działania aktywistów są: podważenie suwerenności narodowej, finansowanie organizacji LGBTI przez ONZ i UE , spektakularne procesy w imię praw człowieka, zmiana zasadniczych przekonań społecznych, społeczne i prawne represje wobec opornych. Znane są też narzędzia aktywistów postrewolucyjnych, zogniskowanych wokół zbudowania strategii na podwalinach Zasad z YK" (G.Kuby).

Symulacja wartości 

Obserwowane zmiany można podsumować jako nadawanie nowych znaczeń zjawiskom oraz pojęciom, co francuski filozof społeczny Jean Baudrillard zdefiniował jako SYMULAKRUM (symulakr), które zniekształca opisywaną prawdę, by przesłonić brak głębszej rzeczywistości. Redaktor Witold Gadowski znany z komentarzy na temat sytuacji polityczno-społecznej w Polsce i na świecie twierdzi, że jest to narzędzie neomarksistów, a więc aktywistów rewolucji seksualnej. W Europie Zachodniej pochłoniętej głębokim kryzysem chrześcijaństwa, dokonywany jest zatem, swoisty gwałt na wartościach konstytuujących kulturę. Główne pojęcia, które obecnie przechodzą kryzys definicji,  a więc są poddane symulacjom to m.in: wolność, rodzina, małżeństwo, miłość, sprawiedliwość, równość.  

#ThisIsFamily 

Sprowadzając dyskusję do przykładów, warto zaznaczyć, że w perspektywie komunikowania porządku świata szalenie istotny wydaje się przekaz reklamowy. Warto zauważyć, że cechuje go chwilowość, a jednocześnie odwołujący się do przyszłości, nie teraźniejszości. Mimo iż reklama jest raczej niepożądanym elementem, jej obecność, a co za tym idzie, także treści są dla odbiorcy niemal tak samo naturalnym przesłaniem, jak elementy klimatu (M.Hopfinger, Warszawa 2002). Społeczeństwo zostało pozbawione prawa wyboru, a więc poddane zniewoleniu. Przykładem niech będą reklamy zawierające symulakra podstawowych wartości ukształtowanych przez chrześcijaństwo, jako podwalin wysokorozwiniętej cywilizacji zachodnioeuropejskiej. Szczególnie promowane w przekazach reklamowych, także na terenie Polski, która w środowiskach aktywistów LGBTI jest rodzina. Jako najbardziej podstawowa komórka społeczna została poddana redefinicji. Jest to możliwe poprzez narzucanie większości większych praw mniejszości ruchów LGBTI. W 2019 roku marka River Island w Wielkiej Brytanii promowała nową kolekcję w kampanii #ThisIsFamily (pol. #ToJestRodzina) prezentując odzwierciedlenie brytyjskiego modelu rodziny, opartej nie na związku kobiety i mężczyzny połączonych relacją małżeńską, ale różnych modelach relacyjności miedzy ludźmi różnej bądź tej samej płci, bądź osób samotnych. Viktor Pyk, dyrektor kreatywny w Studio Bvld, realizującym kampanię wskazuje, że „River Island jest to marka, która zawsze stara się być częścią swoich klientów. Mając to na uwadze, stworzyliśmy kampanię #ThisIsFamily – prawdziwą celebrację i redefinicję tego, czym jest rodzina – nigdy wcześniej nie zdefiniowana i ciągle się zmieniająca”.  

image
Wyjście z Hagia Sopgia w Stambule jako alegoria duchowości w relacjach społecznych. Ludzie wychodzący z muzeum-świątyni, w lustrze odbijająca się Matka Boża, obok Konstantyn i Justynian Wielki, dwóch Wielkich cesarzy Konstantynopola. Ludzie podążający w stronę wartości, potrzeb ponadmaterialnych, które są podobnym, ale tylko odbiciem. Prawda zostaje za mijającymi. 


Podsumowując, (część 1 i 2) warto nadmienić, że aktualnie cywilizacja zachodnioeuropejska przeżywa głęboki kryzys tożsamości. Podwalinami dotychczasowego porządku społecznego w mienionych stuleciach była kultura chrześcijańska wprowadzająca w społeczeństwie ład oparty na etyce i respektowaniu wartości. Jednakże pod wpływem symulakrów umiejętnie tworzonych przez neomarksistów kulturowych wywodzących się ze szkoły frankfurckiej, dążących do oczyszczenia społeczeństwa i jego globalizacji, tak by było sterowalne, kontynent przeżywa kryzys cywilizacyjny oraz kulturowy. Rysuje to pesymistyczną wizję destrukcyjną zarówno Europy jak i społeczeństwa. Jedyną nadzieją, która jest niepodważalna i daje wierzyć, że nie dokona się całkowity upadek jest Duch Święty. 

Dodatek z 2020 r.: Powyższy tekst, choć dla wielu z Państwa wyda się zbiorem teorii spiskowych lub niezgrabnie połączonych wywodów naukowych paranoików, którzy w takiej konfiguracji nie mają z sobą nic wspólnego, chciałabym uspokoić. Jak w każdym tekście to 'nic wspólnego', ma swoją kontynuację w czerwcu 2020 roku. Durex w Międzynarodowy Dzień Seksu, 7 czerwca, wypuścił nową kampanię - w której jedną z par prezentujących nowe warianty prezerwatyw jest najpopularniejsza para tęczowego internetu w Polsce. Portale branżowe donoszą o skandalicznej decyzji TVP, o nieemitowaniu spotu. Andrzej Duda podpisuje co prawda Kartę Rodziny, ale poparcie dla największego kontrkandydata również idzie w siłę. Zdecyduje prawdopodobnie II tura, w której Polacy zagłosują albo przeciw, albo za. Miesiąc parad zastąpił jednak dni bulwersujących obrazów i antypokojowych haseł. Coraz częściej i szerzej mówi się, że śmierć Georga Floyda nie była przypadkiem. Podstawiony, przestępca lub policjant. Ale jak to możliwe, że w państwie prawa wyrok na zasadzie samosądu odbywa się na ulicy? Jak wszędzie, tak i w policji zdarzają się patologie, które trzeba eliminować. Z drugiej strony, jak to możliwe, że recydywistę nazywa się Przyjaznym Georgem. Na koniec jak to możliwe, że śmierć jednego człowieka, choć winna politowania, rozbudza ogólnoświatowe protesty, a ilość tragedii mnoży się nie przez setki, ale setki tysięcy incydentów? Tak samo, jak przypadkowe nie są dantejskie sceny z amerykańskich i coraz częściej także europejskich ulic. Stan Minneapolis likwiduje policję, firma Lego wycofuje ze sprzedaży ludziki przedstawiające policjantów. Demontuje się pomniki przywódców, których honor splamił kolonializm i rasizm. Jednak ludzkość nie lubi próżni. Potrzebuje azymutu, tylko czy kompasem nowego świata mają być ofiary przestępstw? Żyjemy w czasach, kiedy poprawność polityczna króluje, a wymiar kary/represji zleży od szerokości geograficznej. Czy chcemy, czy nie, na naszych oczach odbywa się nowe przetasowanie. Tylko kto i kiedy odważy się powiedzieć - SPRAWDZAM? 

Bibliografia:

Skoczyński J., Koneczny, Teoria cywilizacji, Warszawa 2003. 

Kuby G., Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013.

Lewis C.S., Die Abschaffung des Menschen, Einsiedeln 2003.

Platon, Państwo Prawa, Kęty 1999, s. 273.

Malinowski A., Współczesny neomarksizm, Warszawa 1983. 

Malinowski A., Szkoła frankfurcka a marksizm, Warszawa 1979. 

Hopfinger M., Nowe media w komunikacji społeczne w XX wieku, Warszawa 2002. 

Schramm T., Tożsamość Europy a chrześcijaństwo, Poznań 2005. 

Sowiński S., Zenderowski R., Europa drogą Kościoła. Jan Paweł II o Europie  i Europejskości, Wrocław 2002, s.7. 

Kłoczkowski J., Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004, s.43.  

Woods Jr. T.E., Jak Katolicki Kościół zbudował zachodnią cywilizację, Kraków 2006. 

Gadowski W., Nadchodzi największa wojna, „Niedziela Ogólnopolska” 38/2017, s. 41. 

Karoń K., Historia antykultury, Kraków 2018, s. 380. 

Golka M. Kultura jako system, Warszawa 1992. 

http://m.wirtualnemedia.pl/m/artykul/para-mezczyzn-tulacych-niemowle-i-haslo-this-is-family-w-nowej-reklamie-river-island 


*cytowane wypowiedzi D.Cosic, J. Schmidta oraz o. Patryka Osadnika OMI pochodzą z materiału video przygotowywanego w ramach reportażu o kryzysie Kocioła Katolickiego w Europie Zachodniej. Rozmowy były przeprowadzane w kwietniu 2019 roku.

 


Polka z kosmopolitycznymi zapędami na przyszłość. Córka, której w domu coraz mniej. Absolwentka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Magister dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz licencjonowana turystka religijna z dyplomem Wydziału Teologicznego. W świecie nauki nie powiedziała ostatniego słowa. Dumna beneficjentka programu Erasmus+ (Włochy, Portugalia, Turcja). Zapalona wolontariuszka. Aktywistka i liderka w katolickich grupach młodzieżowych. Kocha sport, w każdej wolnej chwili podróżuje i nigdy nie stroni od polityki. Pracowita, wygadana, a na scenie lew. Poglądowo, konserwatystka, choć z podziwem odkrywająca wszystko, co inne. Lub prawie wszystko. Pracowita, z przebłyskami geniuszu, ale potrzebuje nieustannej motywacji. Uwielbia zadawać pytania, a chociaż nie musi wiedzieć, lepiej jak wie.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo