Coraz więcej seniorów otrzymuje emeryturę na konto bankowe, fot. senior.gov.pl
Coraz więcej seniorów otrzymuje emeryturę na konto bankowe, fot. senior.gov.pl

Emerytury polskich seniorów coraz częściej trafiają na konta bankowe, a nie do ręki

Redakcja Redakcja Emerytury Obserwuj temat Obserwuj notkę 58

Coraz rzadziej zdarza się, że listonosz przynosi emeryturę do domu. Już ponad 73 proc. seniorów otrzymuje świadczenie z ZUS na konto w banku - wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeszcze dziesięć lat temu z takiej możliwości korzystał co drugi emeryt.

Emeryci coraz rzadziej wybierają gotówkę

Według GUS, liczba emerytów i rencistów pobierających świadczenia z ZUS i KRUS wyniosła w 2017 r. prawie 9 milionów.

- Z danych NBP wynika, że 57 proc. osób powyżej 59 roku życia ma konto w banku. Wśród klientów Zakładu ich liczba jest jednak znacznie większa. Już 73 proc. osób otrzymuje emeryturę na konto bankowe - poinformował podkreślił rzecznik Zakładu Wojciech Andrusiewicz. Może to oznaczać, że pieniądze przelewane są na konta wskazane przez emerytów, a niekoniecznie ich własne.

ZUS zauważa, że wypłaty świadczeń na rachunki bankowe stopniowo rosną. Jeszcze w 2005 roku było ich nieco ponad 40 proc., a w 2008 roku – połowa. Świadczenie w formie bezgotówkowej najczęściej pobierają mieszkańcy północnej i północno-zachodniej Polski. - Najgorzej pod tym względem sytuacja wygląda w rejonie Radomia, Tarnowa i Nowego Sącza, gdzie nieco ponad połowa emerytów wybiera gotówkę - podkreślił Andrusiewicz.

image
ZUS walczy z wykluczeniem cyfrowym seniorów, fot. nik.gov.pl

ZUS chce zminimalizować koszty przelewów

Przelew emerytury na konto to większe bezpieczeństwo dla emerytów, a dla ZUS mniejsze koszty obsługi świadczeń. - Wypłaty emerytur i rent w formie gotówki kosztują ZUS ok. 240 mln złotych, natomiast za przelewy na konto Zakład nie wydaje ani grosza - powiedział Andrusewicz.

ZUS walczy z wykluczeniem cyfrowym i finansowym seniorów zgodnie z zaleceniem Komisji Europejskiej. Dlatego wspólnie z komercyjnymi bankami przygotowuje oferty, które mają zachęcić seniorów do zakładania kont bankowych. Zwycięskie podmioty oferują starszym klientom Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dostęp do w pełni darmowych rachunków bankowych.

Wśród wymogów stawianych potencjalnym partnerom jest posiadanie minimum 600 placówek bankowych, zapewnienie bezpłatnego dostępu do środków finansowych (wypłaty w placówkach bankowych i bankomatach) oraz prowadzenie kampanii informacyjnej o zaletach konta bankowego przez okres 24 miesięcy.

Dlaczego seniorzy nie posiadają konta w banku

Banki nie nie mają specjalnej oferty dedykowanej klientom po 60 roku życia. Jedynie niektóre proponują drobne obniżki za prowadzenie rachunku. Według badań NBP najrzadziej konto osobiste posiadają osoby w wieku 65 lub więcej. Osoby starsze
jako przyczyny nieposiadania konta wskazują na brak zaufania do banków, wysokie koszty lub skomplikowaną obsługę konta. Ponadto są przyzwyczajone do trzymania pieniędzy w gotówce lub twierdzą, że mają za mało oszczędności, by widzieć korzyści płynące z posiadania konta czy płacenia kartą.

Wiele osób boi się, że nie poradzi sobie z wypłatą pieniędzy z bankomatu i zapamiętaniem PIN-u, czyli z najprostszymi operacjami bankowymi. Równie często seniorzy wyrażają obawę, że padną ofiarą ataku złodzieja po podjęciu gotówki z bankomatu. Badania wykazały również, że osoby 70+ ufają wyłącznie tradycyjnym formom płatności. Zapłata w okienku kasowym poczty i odebranie podstemplowanego pokwitowania to dla nich jedynie pewny i bezpieczny sposób opłacania rachunków.

Z kolei instytucje finansowe niespecjalnie widzą w grupie seniorów potencjał finansowy i to z dwóch co najmniej powodów. Po pierwsze, starsi klienci korzystają z niewielu produktów bankowych, zwłaszcza kredytowych, są więc dla banków mało opłacalni. Po drugie – są tradycjonalistami, jeśli chodzi o formę kontaktu z bankiem. Nie korzystają z Internetu i aplikacji mobilnych, wolą przyjść do oddziału, preferują papierowe wyciągi z konta... Tymczasem dla banków utrzymywanie tradycyjnych kanałów komunikacyjnych jest coraz bardziej kosztowne - wolą komunikować się z klientami za pomocą bankowości elektronicznej.


źródło: PAP/najlepszekonto.pl

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo