Siukum Balala Siukum Balala
2665
BLOG

Cytrynowy demokrata z Alei Przyjaciół

Siukum Balala Siukum Balala Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 85

image

Po trzech historycznych notkach okolicznościowych, wracamy dziś do naszych pasji, do motoryzacji. Bo to będzie wiodący temat maja na tym blogu. Dziś kolejne " enfant prodige " Andre Citroena. Wybór auta nie jest przypadkowy, bowiem było to auto w Polsce - w specyficznym okresie jej historii - niezwykle popularne i nikogo obojętnym nie pozostawiało. Wzbudzało emocje, zachwycało wyrostków, imponowało, wzbudzało zazdrość u pasjonatów motoryzacji, przejażdżka takim autem była marzeniem. Oczywiście nie dla wszystkich.

image

Pewnie gdzieś tam w Alei Przyjaciół  przewiozło 7 - letniego Adasia, którego brat Stefan wrócił właśnie z roboty, podwieziony przez kolegów z zaprzyjaźnionego resortu legendarną czarną " Cytryną " A może wiozło małego Jasia, który szybciej mówi niż myśli, gdzieś na Plac Defilad, aby sobie poćwiczył pod okiem taty podawanie kwiatów tow. Tomaszowi ? A gdzieś tam ciężarny Sewek gramoli się na tylną kanapę ? Tak to było auto, to był komfort, to była legenda. Jednak nie dla wszystkich. Niektórym  widok czarnej, odchylonej zawadiacko, limuzyny mroził krew w żyłach. To nie tata wrócił z pracy, to po tatę przyjechali. Czy jeszcze zobaczy ojca ? Czy zajmie się ojcem jakiś hipotetyczny sędzia Stefan... i już taty nie zobaczy ? To był ten czas. Dla wielu podróż legendarną " Cytryną " to była podróż w jedną stronę. Miało NKWD swój " czornyj woron " a nasze Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego swoje czarne " Cytryny "
image

To auto pod kamienicą wróżyło kłopoty

Pewnie czytelnicy domyślają sie już, że chodzi o Citroena Traction Avant, auta bardzo popularnego  wśród funkcjonariuszy UB. Lubianego  za swoją szybkość, komfort jazdy i pozwalającego się pewnie prowadzić. Bez jakichkolwiek obaw o wypadnięcie z drogi. Taki miało charakter i bardzo odpowiadało charakterowi UB - eków. Ich też można było być pewnym i wiadomo było co po nich można się spodziewać. Citroen Traction Avant było najbardziej nowoczesnym, najbardziej zaawansowanym technicznie autem swoich czasów. Było bez wątpienia  awangardą motoryzacji w połowie XX wieku i być może dlatego Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego zdecydowało się na zakup tego auta.

image

Tak mógł wyglądać park maszyn w MBP

Budowa awangardowego systemu, wymagała aut awangardowych. Ulubione auto gangsterów, Gestapo i funkcjonariuszy MBP. Gestapowcy, gangsterzy i ubowcy to zawody pokrewne, więc wybór auta nie dziwi. Jednak nie tylko, bo zawzięty i szybki Traction Avant " kolaborował "  również z Wehrmachtem, trafiając aż pod Stalingrad, gdzie w głębokim śniegu dowiódł wyższości przedniego napędu, nad wałem i dyferencjałem umieszczonym z tyłu. Kto jeździł zimą, w śniegu autami z napędem przednim ten zna ów walor. " Wgryzanie " się w śnieg i parcie do przodu to cecha tego napędu.

image
...ten dotarł za krąg polarny


Zostawmy jednak historię i wykorzystanie tego niezwykłego auta przez historię w sposób - przez jego konstruktorów - nie przewidziany.

image


Przyjrzyjmy się, zamiast tego, awangardowym rozwiązaniom technicznym, autorstwa zespołu projektowego firmy Citroen. Szefem zespołu był ten sam człowiek, któremu zawdzięczamy bohatera poprzedniej notki - Citroena 2 CV - Andre Levebvre.

image
En Avant !

image

Samochód, który widzimy za oknem tak naprawdę nie różni się wiele od Citroena Traction Avant. Dodatek elektroniki, wielopunktowy wtrysk zamiast gaźnika i zmiana bryły to zmiany ważne, szczególnie dwie pierwsze, ale nie one decydują o komforcie jazdy. Citroen TA miał w sobie to wszystko co mają współczesne auta, a nawet więcej, bowiem ostatni wypust z lat 50 - tych XX wieku, miał hydropneumatyczne zawieszenie, pozwalające wyeliminować klasyczne amortyzatory. A jak się tym jeździ ? Bajka.

image

Cóż można tu dodać ? Nic

Traction Avant był rewolucją w motoryzacji i wyznaczył kierunek jej rozwoju po dziś dzień. Czy wyobrażamy sobie w dzisiejszych czasach samochód na ramie ? Oczywiście nie. Zawieszenie samonośne nie tylko zmniejszyło wagę pojazdów, co wraz z przesunięciem silnika do tyłu w TA, pozwoliło na zmianę środka ciężkości, w konsekwencji pozwoliło autom  zwiększyć prędkość bez ryzyka wypadnięcia z drogi. Przedni napęd i przeguby homokinetyczne ? Rozwiązanie stosowane do dziś. Przedni napęd eliminuje kanał wału napędowego, dając w rezultacie więcej miejsca w przestrzeni pasażerskiej.

image

Proszę zwrócić uwagę na samopowrotny przełącznik kierunkowskazów i lewarek biegów w kierownicy. Lewarek w kierownicy, więcej miejsca dla pasażerów. Choć to rozwiązanie jest dziś passe.

image

W czasach mniej restrykcyjnych, na dwóch kanapach Citroena TA mogło sobie spokojnie podróżować 6 szczupłych osób. Przed wojną armia francuska zakupiła od Citroena kilkaset pojazdów. W muzeum operacji " Dynamo " w Dunkierce widziałem na archiwalnych zdjęciach kilkanaście Citroenów TA, więc niewykluczone, że tym autem uciekało przed Niemcami aż sześciu francuskich żołnierzy naraz. Cóż znaczy mądrość sztabowców i zręczna, przemyślana taktyka. Dziś podróż w sześć osób jest oczywiście niemożliwa  z uwagi na przepisy jak i wzrost średniej wagi przeciętnej europejskiej rodziny i zapasionych sierżantów.

image

...wszyscy nie uciekniecie. Dowództwo nie zadbało o sprzęt ucieczkowy

Niezależne zawieszenie, oznaczające że każdy wahacz sobie, zwiększało komfort jazdy. Wahacz i amortyzator ze sprężyną to rozwiązanie stosowane i dziś, choć zastąpione bardziej nowoczesną kolumną MacPhersona. Czy wyobrażamy sobie dziś auto na resorach ? Wyobrażamy sobie, bo znamy Poloneza, ale cóż to była za sylwetka ? Sorry, ale to mogło się podobać chyba tylko Edwardowi Babiuchowi i Waldemarowi Pawlakowi, który wieszczył wielki renesans Poloneza. Skończyło się na intratnym kontrakcie gazowym i zachodniej limuzynie, już bez resorów. Te pióra tak pękają.

Hydrauliczne hamulce to dziś standard, choć nie zawsze tak było. Każdy jest geniuszem swoich czasów. Geniuszem był np. Henry Ford, jednak i on był geniuszem tylko swoich czasów, wzbraniając się przed kupnem patentu i montowaniem hamulców hydraulicznych w Fordzie T.
- Co ? Wy będziecie uczyć mnie jak się produkuje samochody ? Ja ich wyprodukowałem 15 mln... tu mi kaktus wyrośnie.
Nie wyobrażamy sobie dziś hamulców mechanicznych i klocków dociskanych cięgnami. Podobnie nie wyobrażamy sobie układu kierowniczego bez wspomagania. Choć servo kierownicy jest dziś standardem, to w TA jego nie było. Była za to przekładnia zębata zwana dziś " maglownicą " która pozwalała na dość swobodny obrót kołem kierownicy.

image

Proszę zwrócić uwagę na " klimę " lat 30 - tych XX wieku. Mechanizm uchylania przedniej szyby.

Czy ktoś jeździł autem ze skrzynią biegów bez synchronizacji ? To dubeltowe wysprzęglanie i  "przygazówki " w celu wyrównania obrotów przekładni zębatych przy schodzeniu biegami w niższe przełożenia. Który kierowca tego nie potrafił robić nazywany był " dentystą " bo rwał zęby w zębatkach skrzyni biegów. Tych problemów nie miał kierowca Citroena TA, późniejsze modele miały już synchronizowaną skrzynię biegów. Choć stare instrukcje pojazdów, nawet tych z synchronizacją, zalecały podwójne wysprzęglanie, w celu zwiększenia żywotności synchronizatorów. Kto dziś się tym przejmuje, albo choć zdaje sobie sprawę z obecności w jego cacku, synchronizowanej skrzyni biegów ? To tak od ręki o jednym z " cudownych dzieci " Andre Citroena, genialnego inżyniera i twórcy nieśmiertelnego znaku " dwóch chevronów " na atrapie - jak mówi się w Anglii.

image
Citroen TA w wersji cabrio. To auto ma pośredni związek z francuską literaturą, zaprojektowane przez Jeana Daninosa, potomka greckich emigrantów, brata pisarza Pierre`a Daninosa. Jean Daninos współpracował z Citroenem przy projektowaniu Traction Avanta, po wojnie zajął się projektowaniem bardzo luksusowych samochodów o dziwnej nazwie Facel Vega. Facel Vega z uwagi na cenę nie zawojowało jednak rynku, szkoda. Bo było autem niezwykle urodziwym, z linią która podobałaby się i dziś. W wypadku drogowym samochodem Facel Vega zginął Albert Camus.

imageFacel Vega HK500  UWAGA ! troll " miedza " to zdjęcie pochodzi z sieci, żebyś się nie trudził z szukaniem autora


Nie tylko Citroen TA był genialny i awangardowy, awangardowe było jego przygotowanie i wdrożenie do produkcji, oraz wybudowanie w pół roku potężnej fabryki w Paryżu, dającej możliwość produkowania 1000 samochodów na dobę, co niestety nigdy nie zostało osiągnięte. Choć była to w owym czasie największa fabryka samochodów w Europie. Ogromne koszty związane z budową fabryki i pracami projektowymi nad Citroenem TA doprowadziły w rezultacie do bankructwa firmy Andre Citroena. Postęp kosztuje, awangardowe rozwiązania kosztują, wdrażanie nowych nieznanych wcześniej technologii kosztuje, a wiemy że cierpliwość banków dla postępu  wyczerpuje się w momencie pojawienia się na koncie przedsiębiorcy wielkiego znaku " minus " więc upadek Citroena był nieuchronny.

image
Nowoczesność nowoczesnością, ale przedłużenie wału i dodanie korby było wymogiem tamtych czasów. Nowoczesny " Żuk " również dysponował tym rozwiązaniem.


Tak naprawdę jeżdżąc dziś Citroenem jeździmy samochodem rodziny Michelin z Clermont - Ferrand, bo to oni przejęli fabrykę. Największy wierzyciel Citroena, dostawca opon. Też nowatorska rodzina, czy wyobrażamy sobie świat i pęd współczesnych automobili bez opon radialnych ?

Niestety nie pomieściłem w notce - zgodnie z planem - biografii Andre Citroena, byłaby notka zbyt długa, choć Andre Citroen zmarł dość młodo, wykończony zgryzotą związana z użeraniem się z bankami i związkami zawodowymi.

PS. Jedną ma jeszcze rzecz Citroen Traction Avant, której nie ma wiele współczesnych aut. Zapalniczkę i popielniczki w drzwiach.

Ech, ten komfort niegdysiejszy i swoboda. W samolotach pozwalali palić, a dziś to nawet samoloty nie latają.

PS2. Citroena Traction Avant zwano czasem " demokratką " myląc go z Chevroletem Fleetmasterem, zakupionym przez komunistyczne władze dla PZPR - owskich bonzów. Te auta też pojawiały się często w Alei Przyjaciół, na Klonowej, Puławskiej, czy w Natolinie, wszędzie tam gdzie zamieszkiwali, bądź przebywali budowniczowie najbardziej nowoczesnego ustroju świata, który nie potrafił jednak zbudować równie nowoczesnego  auta i trzeba było zwracać się z podaniem do tych wstrętnych kapitalistów, by kupić jakąś porządną brykę.


Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie