Skorpion48 Skorpion48
843
BLOG

Protokół do Układu Polska-USA w sprawie odszkodowań za mienie

Skorpion48 Skorpion48 Polityka Obserwuj notkę 2

   Zgdnie z obietnicą załączam ostatni dokument związany z podpisanym w 1960 roku Układem o odszkodowania za mienie zawartym pomiędzy Rządami Polski i USA.

 

                                                                    Protokół

 

      Przedstawiciele Ministerstwa Finansów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej oraz Stanów Zjednoczonych, mając na uwadze realizację postanowień Artykułu 5-go Układu pomiędzy Rządami Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej oraz Stanów Zjednoczonych, dotyczącego Roszczeń obywateli Stanów Zjednoczonych, zawartego w Waszyngtonie w dniu 16 lipca 1960 r., spotkali się w Warszawie i uzgodnili co następuje:

       W celu wykonania postanowień Artykułu 5-go Układu dotyczącego Roszczeń Rząd Stanów Zjednoczonych wyznaczy specjalnego reprezentanta oraz jego zastepcę, którzy będą wchodzili w skład Ambasady Stanów Zjednoczonych, jako urzędnicy dyplomatyczni, odpowiedzialni przed Ambasadorem Stanów Zjednoczonych.

      Reprezentant Stanów Zjednoczonych pełnić będzie rolę łącznika pomiędzy " Foreign Claims Settlement Commission" Stanów Zjednoczonych a Ministerstwem Finansów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, zwanym dalej Reprezebtantem Polskim, które będzie dostarczać informacji przewidzianych w Artykule 5-ym Układu dotyczącego Roszczeń. Reprezentant Stanów Zjednoczonych, pełniąc swoje czynności przy pomocy odpowiedniego zespołu współpracowników, będących również członkami zespołu pracowników Ambasady, wyznaczonymi do tego celu będzie kierować zapytania na piśmie do Polskiego Ministerstwa Finansów i/lub do jego wyznaczonych przedstawicieli - oraz pozostawać będzie z nim w łączności w celu uzyskania informacji nezbędnych do sprawdzenia bądź oddalenia roszczeń, objętych wymienionym Układem.

      1. Reprezentant Stanów Zjednoczonych pełnić będzie swe czynności tak długo, jak długo wymagać tego będzie wykonanie postanowień Artykułu 5-go, lecz jeżeli Kongres Stanów Zjednoczonych zkreśliłby termin dla zakończenia prac związanych z zaspokojeniem roszczeń, Ministerstwo Finansów zgadza się w miarę mozliwości współdziałać z "Foreign Claims Settlement Commission" dla ułatwienia tej Komisji wywiązania się z jej obowiązków.

      2. Ministerstwo Finansów wyraża zgodę i gotowość udzielania wymaganych informacji, opartych na istniejących dokumentach oraz innych dostępnych danych - w czasie nie dłuższym niż 6 miesięcy od otrzymania prośby o taką informację. Każda taka prośba winna szczegółowo wykazywać, jakich informacji potrzebuje "Foreign Claims Settlement Commission" dla ustalenia tytułu prawnego, stanu i wartości mienia, na którym opiera roszczenie.

      3. Dla ułatwienia "Foreign Claims Settlement Commission" określenia wartości małych miejskich i wiejskich posiadłości, Reprezentant Polski dostarczy Reprezentantowi Stanów Zjednoczonych informacji o przedwojennych cenach gruntów ornych i leśnych różnych klas, położonych w różnych rejonach kraju, o cenach placów miejskich oraz o cenach typowych budynków mieszkalnych miejskich i wiejskich jak również o wartościach typowych małych przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych, zakładów rzemieślniczych itd., opartych na szacunkach ubezpieczeniowych oraz na innych dostępnych danych. Jeżeli tak sporządzony szacunek wartości określonego mienia z rodzaju wyżej wymienionych, okazałby się, wskutek szczególnych warunków niewystarczającym dla celów "Foreign Claims Settlement Commission", to Reprezentant Polski dostarczy wszystkich dostępnych danych o przedwojennej wartości takiego określonego mienia.

      4. Na prośbę Reprezentanta Stanów Zjednoczonych Reprezentant Polski dostarczać będzie szacunki mienia znacjonalizowanego, tak jak zostały one sporządzone przez władze polskie w dniu przejęcia tego mienia. Reprezentant Polski dostarczać będzie przez swych przedstawicieli w miarę możliwości, informacji co do rozmiarów i stopnia szkód, poniesionych przez dane mienie w wyniku wojny oraz okupacji przez nieprzyjaciela.

      5. Uzgodniono, że inspekcje i badania na miejscu przeprowadzane będą gdy "Foreign Claims Settlement Commission" uzna informacje dostarczone stosownie do paragrafu 3 i 4 - za niewystarczające do ustalenia faktów, niezbędnych dla oceny wchodzącego w grę roszczenia. W takich przypadkach stosować się będzie następujący sposób postępowania:

           a) Reprezentant Stanów Zjednoczonych przedkładać będzie Reprezentantowi Polskiemu prośbę na piśmie o przeprowadzenia badania na miejscu, wskazując okoliczności, które takie badanie będzie miało ustalić

           b) Nie później niż w ciągu jednego miesiąca od otrzymania takiej prośby, Reprezentant Polski uzgodni z Reprezentantem Stanów Zjednoczonych zakres i czas takiego badania lub dostarczy takich dodatkowych materiałów, informacji i danych dotyczących tej sprawy, które mogą - według oceny " Foreign Claims Settlement Commission" - uczynić takie badanie zbędnym.

           c) Reprezentant Polski będzie towarzyszyć Reprezentantowi Stanów Zjednoczonych przy dokonywaniu inspekcji i badań na miejscu. Reprezentant Polski powiadamiać będzie Reprezentanta Stanów Zjednoczonych o tym, że określone wymagane badania nie mogą byc przeporowadzone z uwagi na zakazy przepisów polskich.  

      6. Reprezentant Stanów Zjednoczonych przekazywać będzie Reprezentantowi Polskiemu kopię każdego roszczenia zgłoszonego w terminie określonym przez "Foreign Claims Settlement Commission" zgodnie z przepisami Stanów Zjednoczonych, jak również kopię ostatecznej decyzji "Foreign Claims Settlement Commission" w odniesieniu do zgłoszonych we właściwym terminie roszczeń, wniesionych na zasadzie Polsko-Amerykańskiego Układu dotyczącego Roszczeń.

      7. Reprezentant Stanów Zjednoczonych przekazywać również będzie Reprezenrtantowi Polskiemu następujace dokumenty:

           a) papiery wartościowe emitowane przez osoby prawne a stanowiące własność takich osób, które uzyskują zaspokojenie roszczeń opartych na nacjonalizacji lub innego rodzaju przejęciu przez Polskę całej własności takich osób prawnych.

           b) podpisane przez osoby wnoszące roszczenia uwierzytelnione zrzeczenie się na rzecz Państwa Polskiego ich praw z tytułu udziału w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub podobnych, jeżeli udziały te nie są oparte na akcjach - jak również praw opartych na przejęciu własności lub utracie używania i korzystania z mienia położonego w Polsce - jeżeli osoby takie uzyskają zaspokojenie roszczeń swoich opartych na tego rodzaju prawach.

           c) uwierzytelnione zrzeczenia się podpisane przez osoby, które uzyskują zaspokojenie roszczeń opartych na długach przedsiębiorstw znacjonalizowanych lub przejętych przez Polskę oraz roszczeń opartych na długach, które stanowiły obciążenie mienia znacjonalizowanego lub w inny sposób przejętego przez Polskę.

      8. "Foreign Claims Settlement Commission" zgadza się pokrywać koszty poniesione przez Ministerstwo Finansów przy sporządzaniu uwierzytelnionych lub foto statycznych kopii dokumentów urzędowych lub akt oraz koszty specjalnych usług polskich inżynierów, architektów i innych techników w przypadku, gdy usług takich zażąda Reprezentant Stanów Zjednoczonych.

 

      Podpisano w Warszawie, dnia 29 listopada 1960 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

 

 

   P.S.

    Trzy opublikowane przeze mnie dokumenty, a więc - Układ w sprawie odszkodowań, Załącznik i obecnie Protokół świadczą o bardzo precyzyjnej umowie i weryfikacji roszczeń. Teraz mamy do czynienia z czymś zupełnie innym o czym świadczą chocby poniższe cytaty i wypowiiedzi.

    Proszę zwrócić uwagę na sugestie roszczeniowych środowisk żydowskich, które sugerują, że: "...procedura zwracania majątków musi byc przeprowadzona w sposób niebiurokratyczny, prosty, przejrzysty i owocujący realnymi korzysciami".Przedstawiciele Amerykańskiego Komitetu Żydów chcieliby także:"...aby wnioski o odszkodowanie do polskich władz mozna było składać w języku angielskim, w sposób mozliwie uproszczony, bez koniecznosci przedkładania dokumentów". Czyli najlepiej pewnie by było, gdyby wystrczyło zwykłe oświadczenie osoby zainteresowanej, że jej przodkowie posiadali taki to a taki majatek i....trzebas go oddać.

    Ale do takiej hucpy doprowadził wieloletni trening " politycznie poprawnych idiotów", którzy uwierzyli, że 3,5 mln przedwojennych Żydów posiadalo majatek wielkości całej Polski, a ich iewolnikami byli Polacy, którzy nie posiadali żadnego majatku i....mieli prawo tylko mieszkać.

   



Skorpion48
O mnie Skorpion48

Normalny.Rządy PO w liczbach Dług publiczny Polski... reżimowe media milczą... 910 742 558 552 PLN

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka