slavvkowski slavvkowski
548
BLOG

PIH przeciwko tysiącom polskich sklepikarzy i ich rodzinom? Dlaczego?!

slavvkowski slavvkowski Gospodarka Obserwuj notkę 12

Za Wikipedia;

Eurocash S.A. (GPWEUR) – sieć dyskontowych hurtowni (tzw. cash and carry), stanowiąca jednostkę dominującą Grupy Eurocash; grupa obejmuje m.in. Eurocash Cash&Carry i Eurocash Serwis(przed zmianą KDWT)[2]. Punkty dystrybucyjne Eurocash znajdują się we wszystkich województwach; spółka jest liderem rynku dystrybucji w Polsce[3][4], jak również (począwszy od 2012) drugim co do wielkości dystrybutorem artykułów spożywczych w Polsce[5]. Największy pakiet akcji (44%) przedsiębiorstwa znajduje się w posiadaniu Portugalczyka Luisa Amarala, który w 2003 roku nabył spółkę od swojego byłego pracodawcy – portugalskiego przedsiębiorstwa Jerónimo Martins. Akcje spółki notowane są (od lutego 2005) na GPW w Warszawie[6].

 

  • Eurocash Cash&Carry – sieć ponad 160 hurtowni koncentrujących się na obsłudze małych i średnich sklepów spożywczo-chemicznych; jest franczyzodawcą „Sieci Sklepów abc” – największej sieci małych sklepów osiedlowych w Polsce, liczącej ponad 6100 placówek[9];
  • Eurocash Franczyza – spółka zajmująca się rozwijaniem sieci franczyzowej Delikatesy Centrum (ponad 800 sklepów w 2014 r.; największe zagęszczenie znajduje się w południowo-wschodniej Polsce)[10];
  • Eurocash Dystrybucja – wiodący w Polsce dostawca produktów szybkozbywalnych (ang. FMCG) do stacji benzynowych i niewielkich sklepów osiedlowych. Lider na hurtowym rynku dystrybucji produktów szybkozbywalnych w Polsce[11][12] (dysponuje łącznie 500 000 m² powierzchni magazynowej i flotą 650 samochodów dostawczych). Od 4 kwietnia 2014 Eurocash S.A. połączył się z Tradis sp. z o.o., który tym samym zmienił się w Eurocash Dystrybucja[13].
  • Eurocash Gastronomia – lider na rynku polskim w dystrybucji produktów szybkozbywalnych (ang. FMCG) do rynku HoReCa (branża hotelarska, restauracyjna i cateringowa), wyspecjalizowany w kompleksowej obsłudze sieci restauracyjnych średniej klasy (casual dining) oraz typu fast food, jak również stołówek pracowniczych i hoteli[14];
  • Eurocash Serwis – lider na polskim rynku aktywnej dystrybucji produktów impulsowych (m.in. kawa, herbata, papierosy, tytoń i akcesoria tytoniowe, słodycze, baterie, karty telefoniczne oraz leki dostępne bez recepty; ponad 130 filii)[15][16];
  • Eurocash Alkohole – największa sieć dystrybucji alkoholu w Polsce; zaopatruje sklepy detaliczne oraz segment HoReCa[17];
  • PolCater – spółka prowadząca działalność na rynku gastronomicznym; zajmuje się zaopatrzeniem sieci restauracyjnych, kawiarni oraz hoteli z sektora HoReCa[18];
  • PSD, Partnerski Serwis Detaliczny, spółka wywodząca się z Tradis zrzeszająca Spółdzielniami Spożywców Społem. Grupa PSD stworzyła projekt sklepów Gama, która zrzesza ponad 170 sklepów.
  • PayUp Polska – spółka joint venture, utworzona przez portugalską spółkę Pay Up Desenvolvimento oraz Grupę Eurocash; zajmuje się dystrybucją usług elektronicznych dla konsumentów, które są realizowane przez sieć terminali płatniczych. Oferuje doładowania telefonów, płatności rachunków (np. za gaz, prąd, telefon czy mieszkanie), usługę akceptacji kart płatniczych, cashback, bezpieczne płatności w Internecie (Ukash, Paysafecard) oraz doładowania energetyczne[19].

Jest to też największy franczyzodawca w sektorze spożywczym, zrzeszający takie sieci jak Lewiatan, ABC, Groszek, Delikatesy Centrum.

To ta firma walczy tak zawzięcie o te "polskie sklepy". Dowiedziałem się, że podobno w swoich oddziałach kolportują pismo z odezwą - protestem do polskiego rządu?

Tworzenie monopolu nie jest dobre ani dla polskiego rynku, ani polskich handlowców. Uzależnienie od jednego podmiotu, dostawcy, powoduje patologie rynkowe i społeczne. Nie jest prawdą, że bez Eurocash i ich sieci polski handlowiec sobie nie poradzi. Wręcz przeciwnie. Zrzeszanie sklepów, powoduje się kurczenie rynku, dla innych konkurentów, polskich hurtowni, co prowadzi do zawężania wolnego wyboru i wypierania konkurencji.

Prowadzi też do sytuacji, w której polscy handlowcy tracą niezależność. Na południu Polski, jeden z franczyzobiorców Eurocash, prowadzący ponad sześćdziesiąt sklepów Delikatesy Centrum, "sprzedał" 50% swoich udziałów temu gigantowi. Można się już tylko domyślać, dlaczego.

Jeżeli te zmiany mają sprzyjać polskim sklepom, i wyrównać ich szanse w stosunku do dużych sieci handlowych, nie można dopuścić do tego, by sieci franczyzowe nie płaciły nowego podatku.

PIH pisze ;

W latach 90. narzekano, że polscy sklepikarze przegrywają, bo nie umieją się zorganizować i współpracować. To była prawda, ale to się zmieniło.  Polski handel nauczył się walczyć, polscy przedsiębiorcy stawili czoła o wiele większym gigantom i dzięki temu ciągle połowa polskiego handlu odbywa się w polskich sklepach. Niewiele sobie zdaje z tego sprawę, ale to europejski fenomen! 

Niech Panowie z PiH wymienia te polskie sieci franczyzowe, które się zorganizowały pod wspólnym szyldem i które stawiły czoło tym gigantom. Dla tysięcy polskich handlowców ważna jest niezależność, tego nie daje franczyza. 

Można łączyć sklepy pod wspólnym szyldem, jak to robią polskie hurtownie dystrybucyjne, w tzw miękkiej franczyzie, gdzie właściciel sklepu ma pełną autonomię w możliwości zakupu towaru z różnych źródeł, a korzysta z możliwości franczyzodawcy tylko w niektórych wspólnych akcjach. Te sklepy nie zapłacą podatku.

Nie będę już przypominał ile tysięcy polskich małych sklepów musiało się zamknąć, bo nie wytrzymały narzuconych przez franczyzodawce warunków. Różnorodność handlu, jest bardzo ważnym elementem rynku, musi być na nim miejsce dla każdego rodzaju działalności. Dla mnie polskie małe sklepy, to sklepy niezależne, samodzielne, sklepy, gdzie właściciel może sam decydować o swoim asortymencie, może reagować na potrzeby lokalnych gustów klientów i zaopatrywać się u lokalnych dostawców. Takie sklepy w moim i mam nadzieję rządu zamyśle, powinny nie być obciążone podatkiem , który ma wyrównać ich szanse na polskim rynku. Takimi sklepami nie są franczyzobiorcy, którzy pracują na gigantów takich jak portugalski Eurocash. Tak samo jak Polacy zarzadzający ; franczyzobiorcy, amerykańskim McDonaldem.

 

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Eurocash-kupil-50-proc-udzialow-Firmy-Rogala-franczyzobiorcy-sieci-Delikatesy-Centrum-3478149.html

Sieć Makro...http://www.sklepy-odido.pl/

 

 

 

 

slavvkowski
O mnie slavvkowski

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka