31 obserwujących
574 notki
618k odsłon
322 odsłony

Zaprzeczanie faktom level hard.

Wykop Skomentuj15

Na Salonie nigdy nie mogę się nudzić i chyba właśnie dlatego tutaj zostałem, w jakim innym miejscu miałbym tyle wrażeń? Zawsze, gdy sądzę, że nic już mnie nie może zaskoczyć - znajdzie się ktoś, kto wyprowadzi mnie z tego mylnego błędu.

Tym razem padło na blogera @Stary Prokocim, który pod moją poprzednią notką zamieścił komentarze, że w Glaciers National Park wbrew opiniom naukowców rośnie powierzchnia lodowców. Cóż, nie jestem w stanie sprawdzić wszystkiego a już na pewno nie w godzinę czy nawet trzy, ale to, co odnalazłem nie potwierdza słów Prokocima. Nie, jest dokładnie odwrotnie, niż by chciał mój adwersarz.

"Czyli nic złego się nie stanie? Będzie się ocieplać, żadnej wyspy nie zatopi,a lodowce w Glacier National Park będą się powiększać?https://www.salon24.pl/u/srodowiskowiec/967494,spelnione-proroctwo-onz

Sprawdziłem więc, na ile mogę, czy faktycznie lodowce we wspomnianym Glacier National Park się powiększają. I z tego, co udało mi się w dość krótkim czasie odszukać wynika, że jest to kłamstwo, fake news. Widzicie, "informacje" o wzroście powierzchni lodowców w tamtym miejscu świata można odnaleźć praktycznie tylko w prawicowej prasie popularnej i to też nie wszędzie, część dużych i poważnych tytułów albo nie podaje takiej informacji albo robi to w dużo bardziej stonowanym stylu - między wierszami.

Nie ma natomiast takich informacji w źródłach naukowych (poza jednym ale o nim za chwilę): czasopismach, periodykach itp. Może się mylę, ale przeszukując poważne tytuły jak Science, czy Nature nie odnalazłem żadnych danych o powiększaniu się lodowców w Montanie. Wręcz przeciwnie w źródłach naukowych można przeczytać o przyśpieszającym ubytku lodu w tamtym regionie świata i ogólnie na całym świecie.

Dla mnie najlepszym źródłem danych jest z pewnością Amerykańska Służba Geologiczna USGS, która podaje stan lodowców we wspomnianym miejscu od 1966 do 2015 roku na podstawie danych satelitarnych i zdjęć lotniczych. Podaje też rekonstrukcje maksymalnego zasięgu lodowców podczas Małej Epoki Lodowcowej również na podstawie zdjęć satelitarnych i lotniczych - linie dawnego zasięgu lodowców bardzo dobrze widać w terenie i wie to każdy geolog i glacjolog.:

https://www.usgs.gov/data-tools/area-named-glaciers-glacier-national-park-gnp-and-flathead-national-forest-fnf-including

Z tabeli jednoznacznie wynika, że w latach 1850 - 2015 z 37 nazwanych (odpowiednio dużych) lodowców wszystkie topniały. Najmniejszy ubytek powierzchni wyniósł 9% ale były i takie, gdzie zniknęło 90% powierzchni lodowca! Większość to przedział 40 - 70%. 

To może od 2015 roku przybyło tam nieco lodu, jak twierdzi Prokocim? Nie, też nie znalazłem takich danych!

Skąd więc "informacje" o wzroście powierzchni lodowców w Glacier National Park w Montanie, USA? Cóż, zaciekawiło mnie to na tyle, by stracić około dwie godziny czasu. Wygląda na to, że Prokocim czyta popularny wśród denialistów blog Anthonego Wattsa (któremu udowodniono kilka kłamstw...). A Watts z kolei przywołuje stronę Uniwersytetu LysanderSpooner...

...I cóż, powiedzieć, że ta nazwa wydała mi się dziwna, to nic nie powiedzieć. Jednak nazwa jeszcze o niczym nie świadczy, prawda? Przecież może to być porządny, renomowany uniwersytet o którym w Polsce mam prawo nic nie wiedzieć, prawda?

Spróbowałem więc dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Pierwszy krok to sprawdzenie zakładki "o nas" na ich stronie internetowej. Oto, co ukazało mi się po wprowadzeniu adresu do googla:

image

A w szerszym ujęciu:

image

Czyli prawdopodobnie jedyne źródło, na jakie powołuje się Watts i część prawicowych serwisów, to jakiś szemrany uniwersytet położony w zwykłym domu gdzieś niemal na odludziu.

"Uniwersytet" prowadzi pan Roger Roots, polityk, libertarianin, doktor kryminologii (? to muszę sprawdzić jeszcze, nie ma o nim za wiele w sieci). Czy ma wykształcenie z zakresu klimatu, glacjologii, geologii? Nie, najmniejszego! A mimo to prowadzi jakiś program mający udowodnić, że "nauka rządowa kłamie w sprawie lodowców" (sic!)

http://lysanderspooneruniversity.com/glacier-chasing-in-glacier-national-park/

Czepiam się tego dziwnego "uniwersytetu" gdyż nie ma żadnej bibliografii, badań, podanych naukowcow, współpracownikow, partnerów badawczych - nie ma nic... poza wspomnianym Rogerem Roots'em. A mimo to szereg prawicowych portali powołuje się na tę stronę, z tego co widzę...

Przypomniało mi to o słynnej Petycji Oregońskiej, gdzie okazało się, że jej inicjator ma swoją siedzibę... w szopie gdzieś w USA...


Wykop Skomentuj15
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości