Tomasz Urbaś Tomasz Urbaś
766
BLOG

Wynagrodzenia dla blogerów

Tomasz Urbaś Tomasz Urbaś Gospodarka Obserwuj notkę 3

Wśród blogerów wrze. Coraz częściej zadają pytanie: dlaczego portal blogerski zarabia na reklamach, a bloger za swoją twórczość nie otrzymuje honorariów autorskich? To prawdziwy powód dla, którego redakcja Nowego Ekranu musiała zakneblować mi usta.

Z komercyjnością portali związane są wątpliwości, co do polityki redakcyjnej (promowanie publikacji na stronie głównej), cenzury oraz jawności misji portalu i jego właściciela. Rozważmy dwa modelowe rozwiązania prowadzenia portalu blogerskiego: korporację oraz społeczność internautów.

Model korporacyjny

Decyzje

W modelu korporacyjnym właścicielem portalu blogerskiego jest nastawiona na zysk korporacja (głównie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna). W korporacji ostateczne decyzje podejmuje jej właściciel, który najczęściej jest zewnętrznym inwestorem finansującym przedsięwzięcie. Organy korporacji, jak zarząd, czy redakcja są pośrednikami właściciela. Jak coś właścicielowi nie spodoba się to dokona zmiany zarządzających na odpowiadających jego potrzebom.

Ryzyko zmiany polityki będzie zawsze istniało, z uwagi na zmienność wizji właściciela lub samą zmianę właściciela (sprzedaz korporacji). Ryzyko może zmniejszyć samoograniczenie się właściciela w formie ustanowienia np. regulaminu. Ale będzie to tylko samoograniczenie,  właściciel korporacji może zmienić ustalone przez siebie reguły gry.

Do własności korporacji czasami dopuszcza się niektórych blogerów. Jednak ich prawa najczęściej są ograniczone do granic iluzji szczupłością obejmowanego kapitału oraz uprzywilejowaniem akcjonariuszy założycieli, co do głosu.

Inną formą współuczestniczenia blogerów w życiu korporacji są nieformalne ciała o charakterze doradczym. Ich nieformalność przekłada się na brak podstaw do stanowienia, a tym samym generalnie na słabość pozycji w strukturze korporacji.

Promowanie postów i cenzura

Decyzje o wyróżnianiu postów poprzez publikację na stronie głównej najczęściej podejmuje  powołana przez właściciela redakcja na podstawie własnych kryteriów zbieżnych z polityką właściciela. Uprawnienie to kusi promowaniem własnej twórczości, tym częstszym im władze redakcji mają większe ambicje medialnego zaistnienia.

Uzależnienie redakcji od właściciela skutkuje również szczególnym traktowaniem jego artykułów. Gdy właściciel uzna jakieś swoje przesłanie za godne promowania, redakcja najczęściej temu się podporządkowuje pod rygorem zwolnienia.

Identyczne zasady jak przy publikacji obowiązują przy cenzurze wpisów. Decyduje wola właściciela najczęściej ujawniania za pośrednictwem redakcji. Bywa, że staje się to szczególnie jaskrawe przy próbie publikacji przez blogera notek nieprzychylnych właścicielowi korporacji.

Prawa autorskie

W modelu korporacyjnym przyjęło się, że blogerzy w bardzo szerokim zakresie przenoszą nieodpłatnie na korporację autorskie prawa majątkowe. W interesie finansowym korporacji leży jak najszersze eksploatowanie twórczości blogera. Jest to źródło ruchu na korporacyjnym portalu, a tym samym podstawa do uzyskiwania przez korporację przychodów z reklam. Blogerowi pozostaje satysfakcja z opublikowania wpisu.

Zasady przenoszenia praw autorskich na korporację najczęściej są określone w regulaminach. Bloger przy rejestracji na portalu nie ma możliwości negocjacji warunków. Albo je przyjmuje, albo nie publikuje. Zapewnia to stabilność modelu korporacyjnego.

Przychody

Reklamy są zamieszczane na portalu na podstawie umowy korporacji z reklamodawcą, w tym z agencjami reklamowymi. Przychody z reklam stanowią zatem własność korporacji. Wysokość przychodów jest uzależniona od popularności portalu, a ta zależy od jakości postów blogerów i liczby blogerów.

Portale blogerskie plasujące się na ok. 300 miejsce w Polsce pod względem ruchu mają szansę przy aktywnej i efektywnej sprzedaży na przychody z reklam rzędu ok. 50 tys. zł miesięcznie. Osiągnięcie takiej pozycji jest możliwe nawet po kilku miesiącach działalności.

Koszty

W modelu korporacyjnym o zakresie ponoszenia kosztów decyduje polityka właściciela. Właściciel oczekuje zamortyzowania się dokonanych nakładów inwestycyjnych oraz generowania nadwyżek finansowych pozwalających na wzrost wartości korporacji.

Portal blogerski w modelu korporacyjnym jest tworzony najczęściej na podstawie kupionego zamówionego oprogramowania. Prawa autorskie do niego i jego koszt wpływa na zmniejszenie ryzyka powstania konkurencyjnych portali zakładanych przez niezadowolonych blogerów.

W korporacji może powstać kilka centrów kosztów. Środki pochłaniają m.in. organy statutowe, redakcja i administracja. Mają one tendencję do rozrastania się i konkurencji o zasoby korporacji.

Ambicje właściciela bywają większe niż biznes blogerski. Naturalną drogą rozwoju może być konglomerat medialny. Nakłady na jego stworzenie pochłaniają ewentualne nadwyżki finansowe, a często wymagają dodatkowego finansowania zewnętrznego.

Tantiemy dla blogerów

Uwarunkowania funkcjonowania korporacji jako właściciela portalu blogerskiego minimalizują szanse blogerów na wynagrodzenie za eksploatowaną przez korporację twórczość. Zasadą jest nieodpłatność.

Na drodze wyjątku dyskrecjonalną decyzją właściciela (rzadziej redakcji) mogą być wynagradzani niektórzy autorzy, zwłaszcza Ci których twórczość generuje większy niż przeciętnie ruch na portalu. Wysokość tantiem jest wynikiem negocjacji.

Model społecznościowy

Decyzje

W społecznościowym modelu portalu blogerskiego podmiotem prowadzącym portal jest nienastawiona na zysk osoba prawna głównie stowarzyszenie lub spółdzielnia. Jej członkami są wszyscy blogerzy, którzy w dowolnej chwili wyrażą chęć przystąpienia do takiej społeczności.

Decyzje podejmowane są na zasadzie jeden bloger jeden głos. Najczęstszą formą ich formalnego wyrażania jest walne zebranie udzielające absolutorium i wybierające władze statutowe. Internet umożliwia również podejmowanie decyzji przez głosowanie blogerów w innych sprawach tradycyjnie rozstrzyganych przez organy kadencyjne.

Promowanie postów i cenzura

W modelu społecznościowym decyzje o promowaniu postu podejmują czytelnicy i blogerzy.

Decyzja jest zalgorytmizowana. Jej kryteriami jest ruch wygenerowany przez post, ocena innych blogerów oraz publicznie znane tematy (tagi) promowane danego dnia.

Cenzura jest ograniczona do przypadków naruszenia prawa.

Prawa autorskie

W społecznościowym modelu portalu blogerskiego, bloger udziela portalowi licencji wyłącznie do publikacji utworu na portalu. Licencja ma charakter odpłatny.

Inne ekspozycje utworu wymagają odrębnej zgody blogera i ustalenia ich warunków, w tym finansowych. Autor ma pełną swobodę eksploatacji swojego utworu poza portalem blogerskim.

Przychody

W modelu społecznościowym podmiotem uzyskującym wpływy z reklam jest nie nastawiona na zysk osoba prawna. Udział blogerów w przychodach z reklam zapewnia korzystne sprzężenie zwrotne. Im artykuły będą lepsze, im będzie ich więcej, im będzie czytało ich więcej czytelników, tym ruch na portalu wzrośnie, wzrosną wpływy z reklam i wynagrodzenie blogera.

Informacja o pozyskanych przychodach, wygenerowanym ruchu jest dostępna dla blogerów on line.

Koszty

Koszty w społecznościowym portalu blogerskim są ograniczone stricte do prowadzenia portalu. Dzięki zautomatyzowaniu podejmowania decyzji redakcyjnych oraz braku pozaportalowych ambicji można je poważnie ograniczyć. Ograniczone są również nakłady na infrastrukturę informatyczną, którą można oprzeć na rdzeniu zbudowanym wokół systemu do zarządzanie treścią (CMS) na licencji otwartej.

Koszty są poddawane ocenie społeczności blogerów w statutowy sposób. Informacja o nich jest dostępna dla blogerów on line.

Tantiemy blogerów

Model społecznościowy zakłada reorientację portalu na blogerów. Zapewnienie im wynagrodzenia za prawa autorskie staje równie ważnym celem jak samo umożliwienie publikacji w medium elektronicznym. Źródłem wynagrodzenia jest nadwyżka przychodów z reklam nad oszczędnie ponoszonymi kosztami.

Najlepsi blogerzy zapewniają portalowi ok. 5 % ruchu. Przy portalu plasującym się na ok. 300 miejscu w Polsce pod względem ruchu umożliwia to uzyskiwanie wynagrodzenia za prawa autorskie rzędu ok. dwóch  tysięcy złotych miesięcznie.

Tantiemy autorskie są preferencyjnie opodatkowane. Zryczałtowany koszt uzyskania przychodu wynosi 50 %. Dzięki temu efektywna stawka podatku dochodowego od osób fizycznych jest na poziomie 9 %.

Dyskusja

Czy powinna powstać społecznościowa alternatywa dla modelu korporacyjnego? Czy jej powstanie zrodziłoby nową jakość w internecie? Czy w relacjach z komercyjnymi portalami zadziałałby efekt synergii, czy rozpoczęłaby się konkurencja? Rozpoczynamy dyskusję w formie komentarzy. Niepubliczne przemyślenia i pomysły proszę kierować na adres:tomasz.urbas@ruchwig.pl

Urodzony w 1970 w Gdyni. Żonaty, ojciec trzech synów. Absolwent Finansów i Bankowości Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalista prawa nieruchomości. Od 1998 wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości. Nagrody i wyróżnienia: 1987 finalista Olimpiady Fizycznej 1993 Nagroda rektora UG II stopnia 1994 Nagroda rektora UG I stopnia 1995 I lokata ukończenia studiów na UG 1995 wyróżnienie w konkursie „Rzeczpospolitej” oraz Coopers & Lybrands na artykuł o kierunkach rozwoju gospodarki polskiej do 2005. Miłośnik książek, nauk ścisłych i historii.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka