Abdul-Malik Badreddin al-Huti w kolażu graficznym ze sloganem Huti
Abdul-Malik Badreddin al-Huti w kolażu graficznym ze sloganem Huti
valsidlav valsidlav
750
BLOG

Letnie kolonie dla dzieci prowadzone przez rebeliantów Huti w Jemenie

valsidlav valsidlav Świat Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Dnia 5 Sierpnia 2019 roku Centrum Prasowe Ansar Allah (ar. Poplecznicy Boga, ruch Huti) udostępniło materiał filmowy przedstawiający zakończenie letniego obozu dla uczniów w Sanie1. W meczecie Al Saliha dzieciom rozdano zielone opaski ze sloganem Huti, tzw. Okrzykiem (الصَّرْخَة), czyli słowami “Bóg jest wielki! Śmierć Ameryce! Śmierć Izraelowi! Przekleństwo na Żydów! Zwycięstwo Islamu!2,3. Owo hasło jest kluczowym elementem indoktrynacji młodego pokolenia ideologią Huti4.

image
Mapa rozmieszczenia sił w Jemenie. Kolor żółty: Huti; kolor zielony: rząd jemeński; kolor szary: Al-Kaida Półwyspu Arabskiego. Stan na 5 Sierpnia 2019 r. Źródło: RiskIntelligence https://twitter.com/riskstaff/status/1159388784229666818

Do 3672 ośrodków rozmieszczonych na terenie kontrolowanym przez Huti zostało zapisanych 251 234 uczniów5. Zostali oni podzieleni na pięć grup: pierwszą - przygotowawczą (المستوى التمهيدي) i kolejne cztery po kolei (tzn. poziom pierwszy, poziom drugi, poziom trzeci i poziom czwarty)6. Część ośrodków jest otwarta dla dzieci obu płci, natomiast niektóre przyjmują jedynie chłopców zdolnych do noszenia broni7. Oprócz indoktrynacji religijnej celem takich kolonii jest werbunek do wojska i wysłanie dzieci-żołnierzy na linię frontu8.

image
Zajęcia w obozie letnim prowadzonym przez Huti; Źródło: MEMRI https://www.memri.org/reports/houthi-schools-summer-camps-and-childrens-magazine-instill-hatred-us-israel-and-jews-glorify

Dnia 8 Sierpnia 2019 roku The Middle East Media Research Institute (MEMRI) opublikowało artykuł na temat metod nauki przez Ruch Huti (https://www.memri.org/reports/houthi-schools-summer-camps-and-childrens-magazine-instill-hatred-us-israel-and-jews-glorify)9. Przytoczę teraz kilka zamieszczonych tam przykładów, a osoby chcące zgłębić temat zapraszam do odwiedzenia powyższej strony.

Podręcznik używany podczas tegorocznych zajęć zawiera fragment promujący śmierć męczeńską i dżihad. Zadaniem dzieci było przeczytanie na głos zdań. Wśród nich było na przykład następujące:


Gdy naród kocha śmierć męczeńską, jego wrogowie nie posiadają niczego, czym mogliby go zastraszyć.


W tym samym podręczniku znajdował się tekst zatytułowany “Dżihad dla Allaha”, który brzmiał następująco:


Dżihad dla Allaha jest jedną z bram do Raju […] Jest to największa łaska. Allah zalecił dżihad dla Niego i obiecał nam pomoc i podporę, jak jest napisane w Koranie [22:40]: «[...] Bóg pomoże z pewnością tym, którzy Jemu pomagają10». Przez dżihad dla Boga, wierzącemu mudżahidowi [Muzułmaninowi] dane jest zadowolenie Boga i zdobywa on wielkość, zwycięstwo, pomoc, lub męczeństwo dla Allaha, bycie zdolnym do życia blisko Boga [i cieszenie się] wysokim statusem, i wejście do Raju. Przez dżihad, wierzący [Muzułanie] pokonują swoich wrogów - Amerykę, Izraela, i ich agentów - a ojczyzny uwolnione zostają od tyranów i kryminalistów. Przez [dżihad,] prawda zatriumfuje, a kłamstwo przegra i będzie zmiażdżone. Podejmijmy dżihad dla Allaha, a będziemy wśród jego zwolenników!

Następnie dzieci mają za zadanie odpowiedzieć na pytania do tekstu:

  • Jaka jest największa łaska?
  • Czy Allah zalecił nam prowadzenie dżihadu dla Niego?
  • Co Allah obiecał nam jeśli będziemy prowadzić dla Niego dżihad?
  • Jak osiąga się wielkość i zwycięstwo?
  • Co otrzymują męczennicy umierający dla Allaha?

image
Podręcznik. Ćwiczenie na pisanie i czytanie. Od góry: Nie ma boga prócz Allaha; Mahomet jest wysłannikiem Boga; Bóg jest wielki; śmierć Ameryce; śmierć Izraelowi; ...; Źródło: MEMRI https://www.memri.org/reports/houthi-textbooks-include-invective-against-u.s.-jews-israel

W edukacji Huti bardzo ważne jest również powtarzanie ich sloganu, czyli “Bóg jest wielki! Śmierć Ameryce! Śmierć Izraelowi! Przekleństwo na Żydów! Zwycięstwo Islamu!”. Zalecane jest wypowiadanie go w każdej możliwej okazji. W ten sposób dzieci szybko uczą się podstawowych założeń Ruchu. MEMRI opisuje historię 16-letniego Mansura Al-Akhali, który został wielokrotnie uderzony i przeklęty z powodu koszulki, na której miał wydrukowaną flagę Stanów Zjednoczonych Ameryki.


Wśród zajęć znajduje się również wychowanie fizyczne bazujące na szkoleniu wojskowym. Według zaleceń uczniowie mają być w stanie gotowości do walki i być zdolni do wytrzymywania w trudnych warunkach11.


Tego typu działania nie są niczym nowym dla Ruchu Huti, który już pod koniec zeszłego tysiąclecia, wtedy pod nazwą “Wierząca Młodzież”, tworzył letnie obozy uczące dzieci wierzeń i zwyczajów Zajdytów12 (odłam Szyizmu, który praktykują Huti). W latach 1994-1995 pomiędzy 10 a 15 tysięcy dzieci uczestniczyło w takich obozach13. Z rana przeprowadzano tam zajęcia z Koranu i Zajdyzmu, natomiast po południu odbywały się zajęcia sportowe14.


Również i w zeszłym roku miały miejsce obozy letnie prowadzone przez Ruch Huti. Wtedy to, 10 Sierpnia 2018 roku, Arabia Saudyjska zbombardowała na północy Jemenu autokar wypełniony dziećmi15. Sprawa odbiła się głośnym echem również w polskich mediach16. Dzieci te były właśnie uczestnikami letniego obozu organizowanego przez Huti.

image
Yahya Al Houthi, minister edukacji Huti, z dziećmi na obozie letnim; źródło: twitter @caryl_karen https://twitter.com/caryl_karen/status/1151646599787024385

PODSUMOWANIE:

Poprzez zmasowaną indoktrynację dzieci, Huti tworzą podwaliny swojego państwa. W przypadku zostania pokonanym przez Koalicję Saudyjską, ich uczniowie będą problemem w nowo-odbudowanym państwie i mogą stać się przyczyną kolejnego konfliktu, a także stanowić zagrożenie terrorystyczne.


Obie strony konfliktu w Jemenie korzystały z dzieci-żołnierzy, jednak Ruch Huti rekrutuje ich o wiele więcej niż Koalicja Saudyjska, dodatkowo często korzystając z przymusu17,18. Takie działania mogą skutkować problemami z nawiązaniem relacji między rebeliantami, a państwami, które szanują konwencje praw człowieka i dziecka (o ile będzie istniała chęć nawiązania takich relacji). Państwa te mogą być też bardziej skore do nakładania sankcji na bojowników Huti, a także na Iran.


PRZYPISY:

  1. https://twitter.com/AnsarAllahMC/status/1158456701756067840
  2. Slogan ów w 2003 roku stał się znakiem rozpoznawczym Huti. Warto zwrócić uwagę na podobieństwo do irańskiego okrzyku z czasów rewolucji “Śmierć Ameryce! Śmierć Izraelowi!” (https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/02/iran-yemen-houthis-axis-of-resistance.html)
  3. https://almashhadalaraby.com/news/110632
  4. https://www.memri.org/reports/houthi-schools-summer-camps-and-childrens-magazine-instill-hatred-us-israel-and-jews-glorify
  5. https://almashhadalaraby.com/news/110632
  6. https://almashhadalaraby.com/news/110632
  7. https://almashareq.com/en_GB/articles/cnmi_am/features/2019/07/29/feature-02
  8. https://www.alsahwa-yemen.net/en/p-30572
  9.  Dla osób zainteresowanych tematem polecam również artykuł MEMRI z 2018 roku, w którym przedstawili materiały edukacyjne Huti https://www.memri.org/reports/houthi-textbooks-include-invective-against-u.s.-jews-israel
  10.  Koran, przełożył Józef Bielawski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2015, str. 402
  11. https://almashhadalaraby.com/news/110632
  12.  Stephen W. Day “Regionalism and Rebellion in Yemen. A Troubled National Union”, Cambridge University Press 2012, str. 215
  13.  Barak A. Salmoni, Bryce Loidolt, Madeleine Wells “Regime and Periphery in Northern Yemen. The Huthi Phenomenon“ https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2010/RAND_MG962.pdf str. 99
  14.  Barak A. Salmoni, Bryce Loidolt, Madeleine Wells “Regime and Periphery in Northern Yemen. The Huthi Phenomenon“ https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2010/RAND_MG962.pdf str. 99
  15. https://www.mintpressnews.com/exclusive-look-inside-saudi-arabia-strike-on-school-bus-in-yemen/247432/
  16.  Na przykład: https://www.tvp.info/38472183/bedzie-sledztwo-ws-ataku-na-szkolny-autobus-w-jemenie, https://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/jemen-atak-bombowy-na-szkolny-autobus,862080.html, http://wyborcza.pl/7,75399,23771261,jemen-kilkadziesiat-dzieci-zginelo-w-wyniku-nalotu.html
  17. https://www.chinadailyhk.com/articles/202/112/209/1545203660127.html
  18. http://www.arabnews.com/node/1497301/middle-east


BIBLIOGRAFIA:

https://twitter.com/AnsarAllahMC/status/1158456701756067840

https://almashhadalaraby.com/news/110632

https://www.memri.org/reports/houthi-schools-summer-camps-and-childrens-magazine-instill-hatred-us-israel-and-jews-glorify

https://almashareq.com/en_GB/articles/cnmi_am/features/2019/07/29/feature-02

https://www.alsahwa-yemen.net/en/p-30572

https://www.memri.org/reports/houthi-textbooks-include-invective-against-u.s.-jews-israel

Koran, przełożył Józef Bielawski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2015

Stephen W. Day “Regionalism and Rebellion in Yemen. A Troubled National Union”, Cambridge University Press 2012

Barak A. Salmoni, Bryce Loidolt, Madeleine Wells “Regime and Periphery in Northern Yemen. The Huthi Phenomenon“ https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2010/RAND_MG962.pdf

https://www.mintpressnews.com/exclusive-look-inside-saudi-arabia-strike-on-school-bus-in-yemen/247432/

https://www.chinadailyhk.com/articles/202/112/209/1545203660127.html

http://www.arabnews.com/node/1497301/middle-east


valsidlav
O mnie valsidlav

KORESPONDENT WARSZAWSKI I ZAGRANICZNY | Zainteresowany bezpieczeństwem międzynarodowym, Bliskim Wschodem, krajami arabskimi (szczególnie Jemenem) i matematyką. Lubię merytoryczną krytykę. Uwaga: moje wypowiedzi nie zawsze pokrywają się z moimi poglądami. | Warsaw is my country.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka