Jak Gen Z kształtuje nowoczesne kawiarnie?
Jak Gen Z kształtuje nowoczesne kawiarnie?

Jak Gen Z kształtuje nowoczesne kawiarnie?

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Najmłodsze pokolenie wchodzące właśnie w dorosłość to temat wielu rozterek i debat. Charakteryzuje się bowiem stylem życia odmiennym od któregokolwiek ze wcześniejszych pokoleń, a ich konsumpcyjne nawyki całkowicie odmieniają wiele branż: od modowej przez nieruchomościową aż po kawową.

W artykule  przyjrzymy się produktowi społecznemu, lifestylowemu, energetycznemu, jakim jest nowoczesna kawa. Sposób, w jaki “zetki” (czyli urodzeni w latach między 1995 a 2012) przyjmują kofeinę jest bowiem zupełnie inny niż wcześniej. Został w końcu ukształtowany przez coraz szybszy i bardziej dynamiczny świat. Nic więc dziwnego, że młodzi dorośli zamiast tradycyjnego espresso i przeglądania gazet wolą butelkowane cold brew i odcinek podcastu w drodze do pracy. 

Jak gen Z zmienia rynek kawy i wreszcie, czy będzie to pokolenie, które metaforycznie zabije kawiarnie, jakie znamy? To pytania, na które poznamy dziś wspólnie odpowiedź.

Szybka kawa na wynos

Nastał koniec czasów gwarnych kawiarni, w których każdego ranka lokalni mieszkańcy spotykali się i gawędzili przy espresso. Gen Z oczekuje kawy w biegu, na wynos. Nie dziwi więc fakt, iż coraz częściej na ulicach miast możemy zauważyć małe kawiarenki, które oferują tylko taką opcję! 

Jednak wraz z coraz większą obecnością młodych dorosłych na rynku gwałtownie wzrosła na popularności jeszcze jedna gałąź branży kawowej: gotowa kawa w butelkach. Dziś niemal w każdym małym sklepiku dostać możemy gotowe cold brew (czasem nawet z ziaren speciality, produkcji najlepszych polskich palarni), ice latte czy frappe. Coraz więcej palarni wprowadza tego typu opcje do swojej oferty, tworząc produkty, takie jak puszkowane nitro coffee. 

Kawa musi być estetyczna

Popularność mediów społecznościowych wśród najmłodszego pokolenia jest niekwestionowana. Z serwisów takich jak Instagram czy TikTok każdego dnia korzystają miliony młodych ludzi. Każdego dnia kreują oni nowe kawowe trendy - wystarczy sięgnąć pamięcią do roku 2020, gdy świat oszalał na punkcie dalgona coffee (kawa w połączeniu z wodą i cukrem). 

Doznania smakowe są nie mniej ważne niż doznania estetyczne. Nowoczesne kawiarnie, pragnące przyciągnąć do siebie młodą demografię, muszą więc wyróżniać się nie tylko jakością naparów, ale też estetyką, która dobrze zaprezentuje się w poście na portalu społecznościowym. 

Ekologia - świadome picie kawy

Młodzież jest świadoma problemów ekologicznych z jakimi będziemy już niedługo zmagać się jako społeczeństwo bardziej niż jakiekolwiek inne pokolenie. Nie ma co się oszukiwać: kawa to branża, która przykłada się do zmian klimatu w ogromnym stopniu. Zaangażowanie młodych ludzi w ruch klimatyczny, wysoki poziom świadomości społecznej, a także wypromowanie przez nich trendów takich jak zero waste sprawiło, iż kawiarnie muszą zacząć wdrażać proekologiczne rozwiązania. Co więcej: to już się dzieje!

Zastanów się, kiedy ostatni raz widział_ś w kawiarni plastikową słomkę. Możemy założyć się, iż nie było to w ciągu ostatnich kilku lat. To jedna z wielu ekologiczno-kawiarnianych “rewolucji”, za które współodpowiedzialne jest pokolenie Z. #BezSłomki to rozpromowana w roku 2018 akcja, mająca na celu zwrócenie uwagi na środowiskowe szkody powodowane przez plastikowe słomki. W jej wyniku wprowadzono wiele nowatorskich rozwiązań: słomki metalowe, biodegradowalne, a nawet… makaronowe! Nowe pokolenie to awangarda zmiany!

Młodzi zwrócili też uwagę na problem mikroplastiku w kubkach. W ten sposób powstała akcja #zwłasnymkubkiem. Kawiarnie chcąc promować zachowania proekologiczne zaczęły oferować zniżki dla osób, które decydując się na zakup kawy na wynos przyniosą swój własny kubek. Dziś taką zniżkę oferuje nawet sieć sklepów Żabka. To mały krok w kierunku walki ze zmianami klimatu, jednak krok niezwykle istotny.

Jaki rynek kawowy wykreuje nowe pokolenie?

To pytanie, na które odpowiedź przyniesie nam jedynie czas. Jednak na podstawie trendów kreowanych przez najmłodsze pokolenie możemy domyślać się, jakie zmiany mogą zachodzić. Przede wszystkim kawiarnie chcąc dopasować się do ekologicznego stylu życia “zetek” zaczną priorytetyzować rozwiązania proekologiczne: kawa ze zrównoważonych upraw, minimalizacja zużycia i recykling (dziś w Polsce funkcjonują już lokale, które posiadają nawet kompostowniki na odpady!), promowanie świadomych postaw konsumenckich, tego wszystkiego możemy zacząć spodziewać się w najbliższej przyszłości.

Można się też spodziewać położenia większego nacisku na szybkość, wydajność i efektywność. Kawa w biegu coraz bardziej przypada do gustu młodym ludziom - w końcu nie muszą na nią długo czekać. Wyższy stopień automatyzacji procesu parzenia, jak i produkcja kaw butelkowanych, gotowych do wypicia od razu, to kolejny trend, który z pewnością w najbliższej przyszłości podchwyci większa liczba lokali.

Nie należy też zapominać, iż znaczna część młodych ludzi decyduje się na dietę wegańską i wegetariańską. Branża kawowa zauważyła ten trend: na tegorocznych Mistrzostwach Świata Baristów po raz pierwszy dozwolono na użycie alternatyw dla mleka, jak napoje sojowe, migdałowe, owsiane, i tym podobne. Możemy się spodziewać, iż kawiarnie zaczną oferować coraz szerszy wybór tego typu alternatyw.

Choć generacja Z jest pod względem spożywania kawy inna niż którekolwiek ze wcześniejszych pokoleń, nie zabije ona kawiarni, jakie znamy. Należy się jednak spodziewać dużych zmian, które możemy przewidzieć obserwując aktualne trendy. Jakiej więc przyszłości może oczekiwać kawa? Odpowiedź na to pytanie przynieść nam może tylko czas.


FOT: Jak Gen Z kształtuje nowoczesne kawiarnie?