Cezary Krysztopa Cezary Krysztopa
678
BLOG

Ja mam rację

Cezary Krysztopa Cezary Krysztopa Polityka Obserwuj notkę 57

   Ręka do góry kto uważa, że ma rację? Wszyscy? No tak, ja też podniosłem. A teraz ręka do góry komu zdarzyło się w jakiejś kwestii zmienić zdanie. Mniej rąk, no tak, nie lubicie się do tego przyznawać a przecież to wstyd tylko dla krowy. Myślący człowiek ma prawo się mylić a jeżeli potrafi się przed sobą i przed innymi do pomyłki przyznać to tylko dowodzi tego że jest myślący i potarfi przyjąć logiczne argumenty. Ja wiem, na salonie24 uchodzi to za oznakę słabości ale nią nie jest, odwagi:)!  Nie? No trudno:)

   We wczorajszym numerze "Rzeczpospolitej" Pan Bronisław Misztal ujął w mądre zdania ( o tu ) myśl, która chodzi mi po głowie od dłuższego czasu. Otoż problemem i polskiej polityki jako takiej i nas jako wyborców jest to, że coraz bardziej zamykamy się w bąblach grup o podobnych poglądach i w coraz mniejszym stopniu konfrontujemy swoje poglądy z innymi przedkładając środowiskowe lizanie się po przyrodzeniach nad dyskusję z innymi od naszych światopoglądami.

   Konsekwencje takiej tendencji są przynajmniej dwie. Pierwszą jest gwałtownie postępująca radykalizacja poszczególnych grup wynikająca z tego, że w ramach takiej zamkniętej grupy o dość jednorodnych poglądach premiowani są ci, którzy mają odwagę wyrażać je w sposób jak najostrzejszy i jak najbardziej wyrazisty. Drugą konsekwencją jest zanik umiejętnosci dyskusji. Nie istnieje bowiem potrzeba dyskusji w ramach grupy. Wystarczy potakiwanie i wzajemne hołdy. Nie istnieją również żadne punkty styczne poszczególnych bąbli, które mogłyby umożliwić dyfuzję jakiegoś poglądu. 

   Kultywując takie zwyczaje nie można mieć nadziei na efektywną budowę państwa, w którym przecież zmieścić się muszą ludzie o różnych poglądach. Mam rację, prawda?;)

 

1

>>> Wypromuj również swoją stronę

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka