Zachęcony rozważaniami J. Flisa nad rzeczywistymi progami wyborczymi, sporządziłem sobie na prędce kalkulator przelicząjący głosy na mandaty w okregach. W ten sposób znałem rozkład mandatów już po ogłoszeniu 100% wyników. Jeśli komisje okręgowe liczą mandaty stosując ustawę à la lettre, z ciągami ilorazów to nie dziwię się, że potrzebują aż dobę, ale mamtematycznie jest to zadanie dość proste.
Taki kalkulator pozwala bardzo łatwo zasymulować wyniki, przy dodaniu głosów oddanych w każdym okręgu na PJN i PR do głosów PIS. Wybory, to nie tylko matematyka i pisałem o tym niedawno, ale daje to jednak pewien przybliżony wskaźnik. Gdyby głosy PJN i PR znalazły się w PIS wyniki wyborów w postaci ilosci mandatów w Sejmie byłyby nastepujące :
PiS |
SLD |
RPAL |
PSL |
PO |
MN |
168 |
26 |
37 |
27 |
201 |
1 |
Niby róznice nie są ogromne, ale jednak. Przede wszystkim zupełnie inne warunki koalicyjnosci wokół PO. Nie byłoby mowy o koalicji PO-PSL.
Przy okazji relne progi, jakie znalazły zastosowanie w tych wyborach, czyli procentowa ilość głosow potrzebna dla uzyskania pierwszego mandatu (w przybliżeniu) :
Nr okręgu |
% głosów na 1 mandat |
1 |
6,62% |
2 |
8,95% |
3 |
5,39% |
4 |
6,18% |
5 |
5,72% |
6 |
5,51% |
7 |
6,50% |
8 |
6,40% |
9 |
7,90% |
10 |
8,54% |
11 |
6,40% |
12 |
8,88% |
13 |
5,53% |
14 |
7,17% |
15 |
8,53% |
16 |
7,96% |
17 |
8,51% |
18 |
6,85% |
19 |
4,42% |
20 |
6,67% |
21 |
6,57% |
22 |
7,05% |
23 |
5,47% |
24 |
5,83% |
25 |
6,50% |
26 |
5,95% |
27 |
8,03% |
28 |
9,80% |
29 |
7,82% |
30 |
8,33% |
31 |
6,21% |
32 |
7,85% |
33 |
5,02% |
34 |
10,22% |
35 |
8,08% |
36 |
6,20% |
37 |
8,40% |
38 |
9,62% |
39 |
8,00% |
40 |
10,23% |
41 |
6,56% |
Podobnie jak w 2007 roku, tylko w okregu nr 19 - Miasto na prawach powiatu: Warszawa (oraz obwody głosowania za granicą) próg realny był niższy od ustawowego (przy założeniu, że ustawowe 5% jest spełnione w skali kraju, oczywiście). W wszystkich innych okregach trzeba było więcej niż 5% dla zdobycia pierwszego mandatu. Najwięcej w okregach Nr 34 (Elbląg) i 49 (Koszalin), bo ponad 10%, czyli dwukrotnie więcej niż ustawowe 5%.