geoal geoal
1761
BLOG

Amnezja Zespołu Lasek-Lipiec

geoal geoal Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 41

Osoba zajmująca się badaniami wypadków lotniczych musi wykazać się nieskazitelną opinią, wiedzą fachową, gdyż jest ostatnią instancją, wyrokującą o przyczynach wypadku, ot takie oczywistości. W przypadku katastrofy smoleńskiej w ostatnich dniach przypomniano o tzw. "polskich dowodach". Taśma z Jak-40, uszkodzona przez specjalistów d/s badania katastrof lotniczych a później obrobiona medialnie przez specjalistów z prokuratury. Polski rejestrator, odczytany przez pracowników firmy ATM a później obrobiony medialnie przez specjalistów d/s badania katastrof lotniczych, z pracownikami ATM włącznie. Dwaj specjaliści z ATM w swej ekspertyzie dla KBWL oraz prokuratury czyli autorzy występowali jako biegli

zapis danych na kasetach ATM-MEM jest skompresowany i ma unikalny format. Znajomość tego formatu jest ograniczona do kilku pracowników producenta (firmy ATM PP Sp. z o.o.) przez co ewentualną manipulację zapisu na kasecie, zwłaszcza w krótkim czasie należy uznać za niemożliwą.
Amnezja Zespołu Lasek-Lipiec

Strona internetowa specjalistów d/s badania katastrof lotniczych zawiera filmik wyjaśniający niuanse rejestratora ATM-QAR

Piotr Lipiec wyjaśnia rolę rejestratorów w badaniu wypadku:
rejestruje dane w sposób bardzo zaszyfrowany, tak więc odczyt ich nie mógł być zrealizowany w laboratorium w Rosji ijedynie tylko w laboratorium polskiej firmy, firmy ATMtakie dane mogły być odczytane
Amnezja Zespołu Lasek-Lipiec

Słowa te wypowiada Piotr Lipiec, który:

W 1998 roku rozpoczął pracę w PLL LOT SA w Dziale Analiz Parametrów Lotu, gdzie były odczytywane i analizowane zapisy z pokładowych rejestratorów lotu dla wszystkich rejsów całej floty firmy LOT oraz Eurolot. W 2002 roku rozpoczął pracę na stanowisku Inspektora Bezpieczeństwa Lotniczego, gdzie był odpowiedzialny za odczyty i analizę rejestratorów lotu ale także za odczyty i analizę rejestratorów rozmów. W Dziale Bezpieczeństwa Lotniczego prowadził badanie okoliczności i przyczyn zdarzeń lotniczych, opracowywał raporty i analizy dotyczących bezpieczeństwa lotniczego.

Ten "ekspert" w 2011r., w uznaniu dokonań za pracę w KBWLLP powołany został do PKBWL, której przewodniczy jego zwierzchnik w Zespole Laska. Niewątpliwi fachowcy, więc mają wiedzę, że ATM PP Sp. z o.o. współpracuje z Komisją Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo Policji, Lotnictwo Straży Granicznej) oraz Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych (Lotnictwo cywilne), co też każdy internauta może wyszukać na stronie internetowej tejże firmy. Tylko co z LOT-em, nie współpracują?.

OKAEL Sp. z o.o.
ul. Gordona Benetta 2
(Lotnisko Chopina, k. siedziby Petrolotu)
02-159 Warszawa


Czarne skrzynki to nasza specjalność od 30 lat. Jeśli dla Was są one problemem, my Wam w tym pomożemy. Zrobimy odczyt, diagnostykę lub analizę parametrów lotu. Oferujemy pomoc doraźną lub stałą współpracę. OKAEL znaczy obiektywna kontrola lotów, a to oznacza większe bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.
OKAEL Sp. z o. o. kontynuuje w powyższym zakresie prace byłego Działu Analiz Parametrów Lotu PLL "LOT", zwanego wcześniej Obiektywną Kontrolą Lotów. Utworzenie OKL było koniecznością w świetle wypadków, do których doszło w latach 80-tych z udziałem samolotów LOT-u, głównie typu Ił-62M. Było to jednocześnie, wśród innych zaleceń powypadkowych, realizacją jednego z wymogów ówczesnej władzy lotniczej. Wprowadzenie działań naprawczych i monitorujących pod koniec lat 80-tych w połączeniu z nowatorskimi rozwiązaniami rodzimej firmy ATM, a także rozważna polityka w zakresie bezpieczeństwa i jakości w obszarach operacyjnych i technicznych umożliwiły LOT-owi blisko dwie i pół dekady latania bez katastrof. Złożyło się na to m.in. codzienne sumienne wykonywanie obowiązków przez pracowników OKL, którzy od tamtej pory wykonali ponad
milion dwieście tysięcy analiz niemal wszystkich lotów, jakie wykonały samoloty PLL "LOT". Nasi pracownicy mają ponad 30-letnie doświadczenie w odczytach i analizach rejestratorów parametrów lotu oraz rejestratorów rozmów, w odtwarzaniu przebiegu wypadków i zdarzeń lotniczych, przygotowaniu okresowych raportów przekroczeń, a także tworzeniu aplikacji wspomagających działalność operacyjną. Zachęcamy do zapoznania się z treścią naszej strony i zapraszamy do współpracy!

30 lat w branży i dr Lasek czy mgr inż Lipiec, pracujący całkiem niedawno na Okęciu, nie słyszeli o tej firmie?. Firmie, która reklamuje swe usługi:

Dokonujemy odczytów rejestratorów szybkiego dostępu QAR takich firm jak:
    - ATM
Możemy dokonać odczytu rejestratora zabudowanego w samolocie lub wybudowanego na czas przeglądu w naszym laboratorium. Możemy również poddać analizie zrzut z QAR lub zawartość czarnej skrzynki przesłaną internetem (e-mail, ftp) lub na nośniku danych.
Na podstawie wymogów zawartych w aneksach ICAO oraz przepisów technicznych EUROCAE ED55, ED56 i ED112 dokonujemy sprawdzenia poprawności zapisów rejestratorów wypadkowych oraz deszyfrację wykonanych okresowych prac obsługowych na rejestratorach.


Panowie z ATM też nie wiedzieli z jaką żmiją współpracują, żmiją która nawet za srebrniki przyjmuje via e-mail pliki z ATM-QAR i niezwłocznie odsyła wyniki?. Piotr Lipiec nie spotkał się nigdy z ludźmi tworzącymi skład OKL np.

Ryszard Witkowski- wieloletni Kierownik Działu Obiektywnej Kontroli Lotów, później Działu Analiz Parametrów Lotu, specjalizuje się w tworzeniu analiz eksploatacyjnych i technicznych dla różnych typów samolotów, brał udział w pracach polskich i zagranicznych komisji badania wypadków i zdarzeń lotniczych, posiedzeniach panelu rejestratorów lotu ICAO w Montrealu, konferencjach awioniki i wielu projektach, w których wykorzystywane były dane z rejestratorów parametrów lotu; absolwent specjalności lotniczej Politechniki Rzeszowskiej; pilot lotniowy, szybowcowy i samolotowy.

Dziennikarze TVP Info w marcu 2014r wypytywali p.Witkowskiego o czarne skrzynki, tyle że malezyjskigo boeinga, który zakończył lot nad Oceanem Indyjskim, nie skorzystali z okazji by popytać o polskie sprawy. To fachowiec uczestniczący w specjalistycznych konferencjach awioniki, wygłaszający referaty (cytowania dotyczące budowy K3-63), więc nie powinien rzucać słów na wiatr w ofercie handlowej prezentowanej w internecie. Aby rozwiać swe wątpliwości w sprawie możliwości odczytu kasety rejestratora ATM-QAR zapytałem w firmie OKAEL

Po zapoznaniu się z Państwa ofertą, zamieszczoną na stronie internetowej okael.com.pl, gdzie oferowany jest odczyt z rejestratora ATM-QAR proszę o odpowiedz na następujące kwestie:
1.W przypadku przesłania kasety z rejestratora ATM-QAR, jaki jest czas wykonania odczytu oraz czy możliwe jest przesłanie plików wynikowych na wskazany adres mailowy
2. W przypadku przesłania mailowego plików odczytu, wykonanych we własnym zakresie, w jakim czasie dokonujecie Państwo analiz parametrów lotu

Odpowiedź członka Zarządu firmy

Odczyt kasety i przesłanie pliku zajmuje ok. 1h ( w godzinach pracy),.
Tyle samo trwa deszyfracja i analiza parametrów z jednego odczytu.
Do wymiany plików używamy też serwera ftp.


Te same rejestratory ATM od 30 lat latają pod rosyjskim niebem i banderą, a przez ten czas Aeroflot nie wykształcił fachowców dla odczytu kasety, nie mówiąc o jej zapisie przez zdolnych rosyjskich informatyków?. Specjaliści d/s badania katastrof lotniczych każą nam w to wierzyć, choć sami nie mają złudzeń. A prokuratorzy łykają te prawdy jak pelikany.

O technicznych aspektach szyfrowania zapisu w technologii z lat 80-tych XX wieku czyli z czasów ZX Spectrum, Atari, Amstrad, Commodore i pierwszych IBM-ów już pisałem. Swoją drogą ciekawi mnie czy Piotr Lipiec wygłosił swoje śmiałe tezy w dniach 18-20 września 2013r podczas VII Konferencji Awioniki w Krasiczynie, warto poszukać, natomiast nie mam złudzeń jakim autorytetem cieszy się p.Lipiec, gdy z legitymacją PKBWL przystępuje do wykonywania czynności służbowych w PLL "LOT".
    
źródła
http://www.okael.com.pl/oferta.html
http://www.tvp.info/14544004/czarne-skrzynki-moga-nie-rozwiazac-tajemnicy-samolotu
http://www.okael.com.pl/referaty.html
http://geoal.salon24.pl/602992,lasek-kontratakuje-czyli-powietrzne-wojny

geoal
O mnie geoal

"Idź wyprostowany wśród tych, co na kolanach"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka