gzew gzew
365
BLOG

Czy informacje ZUS o stanie konta sa prawdziwe?

gzew gzew Gospodarka Obserwuj notkę 1

Na emeryturę się jeszcze nie wybieram ale jak każdy otrzymuję z ZUS informację o stanie konta. Ostatnio przeglądnąłem te informacje i stwierdziłem, że te cyferki to się tam biorą niewiadomo skąd. Kapitał początkowy i jego waloryzacje są zgodne z tym co sobie sam wyliczyłem. Gorzej jest ze składkami. Zadzwoniłem na infolinię ale tam miły głos poinformował mnie, że mam wysłać pismo do ZUS-u w celu wyjaśnienia.

Od 2003 roku otrzymuję informacje o składkach za poprzednie lata. Informacje o składkach za rok 2001  otrzymałem 2 razy. W jednym przypadku bez dwóch miesięcy (maj i czerwiec), ale to były informacje o kwocie wpłaconej bez podania stanu konta.

W listopadzie 2008 r. otrzymałem pierwszą informację o zwaloryzowanych składkach za lata 1999-2006. Wg moich obliczeń na koncie powinno być mniej niż wyliczył ZUS. Tak na oko wygląda mi to, że do kwoty uzbieranej do roku 2006 dodano to co zostało wpłacone w 2007 roku. Trochę dziwne.

Następna informacje dotyczyły składek za rok 2008 i stanu konta na 31.12.2008 r. oraz składek za 2009 i stanu konta na ostatni dzień 2009 roku. W obu przypadkach kwoty podane są niższe niż wyliczyłem i wygląda to tak, że na koniec 2009 roku na koncie są zwaloryzowane składki za lata 1999-2008 czyli prawidłowo ale bez składek za rok 2009. Na stronie ZUS jest podany sposób obliczania stanu konta i śmiem twierdzić, że wyliczenia nie są zrobione zgodnie z podanym tam sposobem.

Podawany stan konta na koniec danego roku nie uwzględnia składek wpłaconych w danym roku.

Nie wiem ile lat jeszcze ZUS się będzie „informatyzował” ale wg mnie końca tego procesu niestety nie widać.

gzew
O mnie gzew

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka