Parę lat temu byłem na wakacjach w Austrii i jedną z atrakcji, którą zwiedziłem była Grossglockner Hochalpenstrasse. Jest to droga o długości około 48 km łącząca od północy Fusch na wysokości 805m, poprzez Fuscher Törl na wysokości 2428m npm i Hochtor na wysokości 2504m npm. z Heiligenblut na wysokości 1301 m npm. od południa.
Koncepcja tej wysokogórskiej trasy została stworzona w 1924 roku. Pomyślana była jako droga o bogatych walorach widokowych i wysokim poziomie technicznym a głównym jej celem miało być przyciągnięcie do Austrii bogatych turystów z zagranicy. Niestety kryzys ekonomiczny spowodowany przegraną wojną światową ( obszar i siła gospodarcza cesarstwa została zredukowana do 1/7) spowodował, że plan inżyniera z Karyntii Franca Wallacka ograniczył się do wytyczenia trasy.
Momentem przełomowym był światowy kryzys gospodarczy w 1929 roku. Budowa tej drogi dawała nadzieje na nowe miejsca pracy.
Roboty rozpoczęto 30 sierpnia 1930 roku. Przez pięć kolejnych lat trwającego na świecie kryzysu zatrudnienie znalazło 3200 robotników a do tego świetne zarobki stanowiące 3-krotną pensję nauczycielską.
Latem 1934 roku budowniczowie dotarli pod Fuscher Törl na wysokości wysokość 2404m i okazało się, że koszty budowy były …o 130.000 euro niższe niż przewidywał kosztorys. Z zaoszczędzonych środków wybudowano drogę na Edelweissespitze – najwyższy punkt trasy 2571 mn.p.m.
Cała droga została ukończona 3 sierpnia 1935 r.
Całkowity koszt budowy tej trasy to ok. 53,5 mln. Euro wg cen dzisiejszych.
Jak widać można za państwowe pieniądze coś zaplanować i zrealizować zgodnie z planem a nawet i ciut więcej.
Źródło: Clemens M. Hutter - “Grossglockner Hochalpenstrasse”, wydanie 2007 r.