Helena T. Helena T.
2145
BLOG

U bram Europy, czyli co mówią o Polakach spoty wyborcze

Helena T. Helena T. Polityka Obserwuj notkę 54

Telewizyjnym spotom wyborczym warto się przyglądać, bo to jeden z wiodących, a przy tym bardzo kosztowny materiał marketingowy używany w kampaniach wyborczych. Decydując się zatem na wypuszczenie spotu, partie opierają się na badaniach, dostosowując tematykę i formę do targetu (grupy docelowej), do której zamierzają dotrzeć.

W kampanii parlamentarnej 2011 wydatki partii na kampanię (w tym telewizyjną) wyniosły:

Partia

Wydatki ogólne na kampanię

Z tego na spoty wyborcze

Głównie w stacjach telewizyjnych

PIS

30,1 mln. złotych

12,6%

komercyjnych

PO

29,3 mln. złotych

26,6%

komercyjnych

SLD

24,2 mln. złotych

16,1%

komercyjnych

PSL

12,7 mln. złotych

6,1%

telewizji publicznej

Twój Ruch

1,7 mln. złotych

13,5%

komercyjnych

W przedstawionych w tabeli wydatkach poszczególnych partii widać dostosowanie wielkości budżetu do elektoratu (najbardziej „telewizyjny” elektorat mają zatem PO i SLD), brana jest też pod uwagę dostępność poszczególnych kanałów (stąd PSL zainwestował głównie w telewizję publiczną).

Czy w spotach wyborczych obecnej kampanii wydać, że partie wyciągnęły wnioski z wyników ostatniej kampanii wyborczej? Niestety, chyba tak. Jakie zatem wnioski wyciągnęły? Wygląda na to, że są one następujące:

Pkt. 1. Polacy nie są szczególnie mądrym narodem.

Pkt. 2. Przemówić do Polaków można:

a) budząc ich zazdrość i niechęć do innych

b) przemawiając do płytko rozumianej religijności i pop-patriotyzmu

c) odwołując się do nastoletniego buntu i niedojrzałości

d) bazując na niewyrafinowanym, rubasznym poczuciu humoru

e) epatując seksem

f) podrygując w rytmie disco-polo

Pkt. 3.  Polacy cenią sobie wyzwiska i wulgaryzmy.

Podajmy kilka przykładów, jak powyższe wnioski zostały wcielone w życie przez poszczególne partie w ich obecnej kampanii wyborczej (linki do spotów wyborczych - w nazwiskach kandydatów):

Europa + i Twój Ruch: Izabella Łukomska-Pyżalska 

Założenie spotu: Polacy cenią przystojne i zaradne kobiety, szczególnie, jeśli pozują one dla Playboy’a. W takich przypadkach nie przeszkadza im nawet nadmiar kwasu hialuronowego, który pięknie co prawda powiększa usta, wyraźnie jednak utrudnia wymowę. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2e)

Polska Razem: Marek Migalski 

Założenie spotu: Polacy doceniają niewybredny humor i nic ich tak nie bawi jak sugerowanie seksu europarlamentarzystów z asystentkami i asystentami. Działania europosła na niwie obrony praw człowieka, akademie liderów dla studentów i konkursy dla licealistów najlepiej jest zatem reklamować sugerując seks z ich uczestnikami. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2c, 2d, 2e)

Platforma Obywatelska: Michał Boni 

Założenie spotu: Intelektualiści, kulturoznawcy i socjologowie nie mają szansy na wybór do europarlamentu, jeśli nie będą się kojarzyć z czymś sympatycznym i swojskim. Nagłe zatem wychylenie się ministra z krzaków (na szczęście Boni sfilmowany jest tylko do połowy…) lepiej zbliży przeciętnego Kowalskiego do idei unijnych niż te nudy o potrzebie integracji i korzyściach. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2c, 2d i oby nie 2e)

Europa + i Twój RuchAleksandra Słomkowska 

Założenie spotu: Polacy lubią jędrny język, szczególnie jeśli obraźliwe określenia kierowane są do władzy. Poza tym przeciętny Polak ma daleko gdzieś sprawy międzynarodowe i generalnie wszystko, co nie dotyczy jego własnego podwórka. Jeśli zatem połączymy te dwie sprawy i zaczniemy krzyczeć, że mamy „w d*pie Krym”, powinniśmy dotrzeć do sporej części elektoratu. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2a, 2c, 2d, 3)

PIS: Karol Karski  

Założenie spotu: Polacy od czasów Gierka pasjami uwielbiają przechadzających się po falochronach i mleczarniach dygnitarzy, ukrywających swoje brzuszki w źle skrojonych, odstających garniturach. Jeśli towarzyszy temu muzyka disco-polo z tekstem jakby żywcem wyjętym z wieczorka zapoznawczego na wczasach w góralskich lasach, to Polakom trudno, naprawdę, sprawić większą frajdę. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2f)

Solidarna Polska: Beata Kempa 

Założenie spotu: Jeśli Polaków umiejętnie postraszymy ideologią gender, antywartościami, aborcją i edukacją seksualną, machając im przed nosem religijnym sztandarem, na pewno pójdą za nami. Jeśli zaczniemy podgrzewać tę inkwizycyjną atmosferę mówiąc o walce, obronie, ochronie, zalewie i sile,  wybory mamy wygrane. (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2a, 2b)

SLD i Unia Pracy: Grzegorz Gruchalski  

Założenie spotu: Polaków nie interesują poglądy, tylko kto komu jest w stanie przywalić. Dlatego jeśli założymy bokserskie rękawice i poskaczemy przed kamerą, zaczepiając przy tym słownie boksera i kandydata konkurencyjnej partii Adamka, powinniśmy stać się bardziej wiarygodni.  (W spocie uwzględnione zostały pkt. 1, 2a, 2d)

Kandydaci na europarlamentarzystów kuszą nas takimi walorami, jakie posiadają. My zaś wybierzemy tych z nich, którzy prezentują wartości, które są dla nas cenne.

To my, swoimi wyborami, decydujemy o tym, jaka będzie kolejna, przyszłoroczna, bardzo ważna kampania. Partie jedynie przeanalizują wyniki i dostosują przyszłą kampanię do naszych potrzeb. Możemy doczekać i merytorycznych debat, i kandydatek paradujących w kostiumach kąpielowych. Nasz wybór...

Helena T.
O mnie Helena T.

` ` .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka