Prezydent RP profesor Lech Kaczyński w 2008 r. wystąpił z inicjatywą ustawodawczą zmierzającą do uchwalenia nowej ustawy o spółdzielniach. Inicjatywa taka nie powiodła się, bowiem jego poprzednikowi Aleksandrowi Kwaśniewskiemu.
Prezydent L. Kaczyński w celu opracowania projektu nowej ustawy o spółdzielniach powołał Zespół Ekspertów w składzie: Prof. K. Pietrzykowski – przewodniczący, Prof. A. Jedliński – radca prawny, Prof. M. Wrzołek-Romańczuk – radca prawny, Prof. H. Cioch – adwokat, J. Mędrzecka – adwokat, dr P. Zakrzewski.
Opracowany przez ten Zespół projekt nowej ustawy o spółdzielniach (druk 657 z 2008 r.) zawierał przepisy części ogólnej i nawiązywał koncepcyjnie do pierwszej polskiej ustawy spółdzielczej z 1920 r.
W dziale XIII zatytułowanym „Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe” tego projektu uczyniono jeden istotny wyłom dotyczący spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (art. 106 pkt 18 i 19 – w załączeniu). Objęto je bowiem nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego .
Gdyby Sejm RP VI kadencji nie odrzucił inicjatywy Prezydenta RP L. Kaczyńskiego w pierwszym czytaniu, to Komisja Nadzoru Finansowego objęłaby nadzorem spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe już od stycznia 2009 r.
Teza, że Prezydent L. Kaczyński bronił SKOK-i przed nadzorem KNF jest po prostu nieprawdziwa. Teza ta pojawia się obecnie w mediach i jest lansowana na użytek kampanii wyborczej.
Model nadzoru nad SKOK-ami proponowany przez prezydencki projekt ustawy o spółdzielniach był bardziej efektywny, mniej kosztowny i wszedłby w życie kilka lat wcześniej od obecnej ustawy o SKOK-ach, co być może zapobiegłoby upadłości SKOK Wołomin, SKOK Wspólnota? Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych weszła w życie 27 października 2012 r. (Dz.U. 2012 poz. 855).
Od 1993 r. do 2008 r. SKOK-i dzięki Funduszowi Stabilizacyjnemu i własnemu systemowi ubezpieczeń wzajemnych radziły sobie z problemami finansowymi pojawiającymi się w niektórych SKOK-ach. Nikt w 2008 roku nie rozważał nawet potrzeby objęcia depozytów członków SKOK gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Wyciąg z projektu ustawy o spółdzielniach (druk 657)
(…)
„Art. 106. W ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
(…)
18) w art. 34 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
„2. Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje nadzór nad kasami oraz Kasą Krajową w zakresie i na zasadach określonych w ustawie, pod względem zgodności ich działalności z przepisami prawa i zachowania stabilności finansowej kas oraz realizacji przez Kasę Krajową ustawowych zadań zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w kasach oszczędności ich członków oraz stabilności finansowej kas.
- Czynności podejmowane przez Komisję Nadzoru Finansowego w ramach sprawowanego nadzoru polegają w szczególności na:
1) dokonywaniu oceny sytuacji finansowej kas, w tym badaniu wypłacalności, jakości aktywów, płynności płatniczej, wyniku finansowego kas,
2) badaniu jakości systemu kontroli wewnętrznej,
3) badaniu zgodności udzielanych kredytów, pożyczek pieniężnych i poręczeń oraz emitowanych przez Kasę Krajową papierów wartościowych z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
4) badaniu zabezpieczenia i terminowości spłaty kredytów i pożyczek pieniężnych,”;
5) badaniu przestrzegania warunków, o których mowa w art. 23 ust. 4, art. 24-25a, art. 25b i art. 30 ust. 2 i 3,
6) dokonywaniu oceny sprawowanego przez Kasę Krajową nadzoru nad kasami,
7) badaniu stosowanego oprocentowania kredytów i pożyczek oraz złożonych oszczędności i lokat,
8) badaniu przestrzegania, określonych przez Kasę Krajową, norm dopuszczalnego ryzyka w działalności kas oraz jednolitych procedur świadczenia usług i prowadzenia dokumentacji.”;
19) po art. 34 dodaje się art. 34a i 34b w brzmieniu:
„Art. 34a. 1.W ramach nadzoru nad działalnością kas Komisja Nadzoru Finansowego jest uprawniona do:
1) żądania udostępnienia przez kasę kopii dokumentów i danych, związanych z jej działalnością oraz zapoznawania się z ich treścią,
2) żądania udzielenia wszelkich informacji i wyjaśnień, dotyczących działalności kasy, przez członków władz statutowych, pracowników oraz inne osoby, związane z kasa umową zlecenia, umową o dzieło lub innym stosunkiem prawnym o podobnym charakterze.
- Komisja Nadzoru Finansowego, kierując pisemne żądanie, o którym mowa w ust. 1, wskazuje termin jego wykonania, powiadamiając o żądaniu i terminie jego wykonania Kasę Krajową.
- O stwierdzonych na podstawie uzyskanych informacji, wyjaśnień i dokumentów nieprawidłowościach w działalności kasy, Komisja Nadzoru Finansowego powiadamia Kasę Krajową, wyznaczając jej terminy do przeprowadzenia kontroli w kasie oraz do podjęcia działań zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Powiadomienie powinno zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o prawie zgłoszenia zastrzeżeń.
- Powiadomienie, o którym mowa w ust. 3 jest czynnością nadzorczą, która nie rozstrzyga co do istoty sprawy ani nie dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
- Kasa Krajowa, po przeprowadzeniu kontroli:
1) podejmuje działania, o których mowa w art. 41- 42, informując o nich Komisję Nadzoru Finansowego albo
2) zgłasza Komisji Nadzoru Finansowego umotywowane zastrzeżenia do treści powiadomienia, o którym mowa w ust. 3.
- Komisja Nadzoru Finansowego po rozpatrzeniu zgłoszonych zastrzeżeń może:
1) uwzględnić zastrzeżenia w całości lub w części,
2) nie uwzględnić zastrzeżeń, jeżeli są bezzasadne.
- W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części Komisja Nadzoru Finansowego, w drodze decyzji administracyjnej, nakazuje Kasie Krajowej podjęcie określonych działań, o których mowa w art. 41 – 42, wyznaczając jej w tym celu odpowiedni termin, nie krótszy niż 14 dni.
- W przypadku stwierdzenia, że Kasa Krajowa nie realizuje działań, wynikających z prawomocnej decyzji, o której mowa w ust. 7, Komisja Nadzoru Finansowego, po uprzednim upomnieniu na piśmie, może nałożyć na Kasę Krajową karę finansową w wysokości do 100.000 zł. Kara finansowa podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 34 b. 1. Kasa Krajowa corocznie przedstawia Komisji Nadzoru Finansowego:
1) sprawozdanie z działalności kas i Kasy Krajowej oraz sprawozdanie finansowe wraz z rachunkiem wyników kas i Kasy Krajowej oraz opinią biegłego rewidenta – w ciągu dwóch miesięcy od dnia zatwierdzenia tego sprawozdania przez walne zgromadzenie Kasy Krajowej,
2) sprawozdanie ze sprawowania nadzoru nad kasami wraz z informacją o programach naprawczych przedstawionych do zatwierdzenia oraz realizowanych w kasach,
3) sprawozdanie z gospodarowania funduszem stabilizacyjnym,
4) treść ustanowionych norm dopuszczalnego ryzyka w działalności kas oraz jednolitych procedur świadczenia usług i prowadzenia dokumentacji.
- Kasa Krajowa co trzy miesiące przedstawia Komisji Nadzoru Finansowego:
1) informację o czynnościach nadzoru nad kasami wraz z informacją o programach naprawczych przedstawionych do zatwierdzenia oraz realizowanych w kasach,
2) informację o stanie funduszu stabilizacyjnego.
- Komisja Nadzoru Finansowego, w wypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub braków w dokumentacji, o której mowa w ust. 1 i 2, może wezwać Kasę Krajową do ich usunięcia.
- Komisja Nadzoru Finansowego, po uprzednim wezwaniu Kasy Krajowej do podjęcia lub zaniechania określonej czynności lub zaniechania podejmowania czynności określonego rodzaju, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 7 i 8, i wyznaczeniu jej w tym celu odpowiedniego terminu, nie krótszego niż 30 dni, może po bezskutecznym upływie terminu, w drodze decyzji administracyjnej, nakazać Kasie Krajowej podjęcie lub zaniechanie określonej czynności lub na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy nakazać Kasie Krajowej zaniechanie podejmowania czynności określonego rodzaju, jeżeli niepodjęcie lub niezaniechanie takich czynności może zagrażać stabilności Kasy Krajowej.
- Komisja Nadzoru Finansowego lub upoważniona przez nią osoba jest uprawniona do żądania pisemnych lub ustnych informacji i wyjaśnień oraz okazania dokumentów lub innych nośników informacji, jak również udostępnienia danych związanych ze sprawowaniem przez Kasę Krajową funkcji stabilizacji finansowej i nadzoru nad kasami.
- W przypadku stwierdzenia, że Kasa Krajowa nie realizuje obowiązków lub zaleceń określonych w prawomocnej decyzji, o której mowa w ust. 4, Komisja Nadzoru Finansowego, po uprzednim upomnieniu na piśmie, może nałożyć na Kasę Krajową karę finansową w wysokości do 100.000 zł. Kara finansowa podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzory oraz zasady sporządzania i przekazywania sprawozdania z działalności kas i Kasy Krajowej, sprawozdania finansowego kas i Kasy Krajowej, rachunku wyników kas i Kasy Krajowej, sprawozdania Kasy Krajowej ze sprawowania nadzoru nad kasami wraz z informacją o przedstawionych do zatwierdzenia oraz realizowanych w kasach programach naprawczych i sprawozdania Kasy Krajowej z gospodarowania funduszem stabilizacyjnym, o których mowa w ust. 1, a także informacji Kasy Krajowej o czynnościach nadzoru nad kasami wraz z informacją o przedstawionych do zatwierdzenia oraz realizowanych w kasach programach naprawczych i informacji Kasy Krajowej o stanie funduszu stabilizacyjnego, o których mowa w ust. 2, zapewniając efektywność nadzoru sprawowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego w celu zapewnienia stabilności finansowej Kasy Krajowej i kas, nadzorowanych przez Kasę Krajową.”
(…)