JA-woJOWnik JA-woJOWnik
122
BLOG

idea JOW jest bardzo prosta

JA-woJOWnik JA-woJOWnik Polityka Obserwuj notkę 20

Idea jednomandatowych okręgów wyborczych jest prosta. Podstawą tej idei jest liczba mandatów do obsadzenia.

Jeżeli w Konstytucji przyjęto, że sejm liczy 460 posłów - trzeba podzielić terytorium państwa w taki sposób, aby utworzyć dokładnie 460 okręgów wyborczych.

Jak to zrobić ?

Sposób jest prosty. Ideą JOW jest reprezentatywność społeczeństwa w sejmie. Od razu dodam, że ordynację wyborczą JOW ograniczamy do wyboru posłów do sejmu i to wszystko. Nie ma jednak przeciwskazań, by te zasady stosować przy okazji innych wyborów, ale nie będą one przedmiotem rozważań.

Jeżeli polskie społeczeństwo liczy około 38-40 milionów osób, to tę liczbę należy podzielić przez 460.

I tak otrzymamy wskazówkę, że jeden okręg wyborczy powinien liczyć między 80 a 90 tysięcy mieszkańców. Granice okręgu wyborczego należy poprowadzić tak, aby w jego granicach znajdowały się całe gminy. Liczba 80-90 tysięcy mieszkańców w zasadzie odpowiada liczbie mieszkańców jednego powiatu.


cdn.

JA-woJOWnik
O mnie JA-woJOWnik

Prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa jest pochodną właściwych relacji społeczno-gospodarczych w państwie

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka