Waits+ Waits+
33
BLOG

Poważka.

Waits+ Waits+ Kultura Obserwuj notkę 12

Obok freakowych dżwięków generowanych przez różnych "muzycznych szaleńców"- uwielbiam też muzykę zwaną poważną..

Henryk Mikołaj Górecki.

Jego 3 Symfonia i inne utwory- kwartety smyczkowe skomponowane dla Kronos Quartet, czy utwory na chór- to poezja..

3 Symfonii uzbierałem już chyba 5 czy 6 wykonań..

Najsłynniejsze- to nagranie dla Warnera- z Dawn Upshaw ..

Lubię szczególnie wykonanie pod dyrekcją Kasprzyka- nagrane dla EMI. Wokal- Zofii Kilianowicz. Dziś sobie wysłuchałem znowu - niesamowita sprawa..

3 Symfonia ma w sobie cos niesamowicie wciągającego.. Spokój a jednocześnie dynamika..

Góreckiego- mogę też polecić Kwartety Smyczkowe.. Do tej pory wydano 3.

1 i 2 są już od dawna na rynku- a 3 dopiero w tym roku się pojawił..

1 i 2 Kwartet genialnie zinterpretował nasz Kwartet Śląski.. Myślę że nawet lepiej od adresatów czyli Kronos Quartet.. Choć słowo-lepiej" może tu nie być na miejscu. Myślę że po prostu inaczej..

Sentyment do wykonania Kwartetów przez Slązaków wynika u mnie z prostej przyczyny- ich poznałem wczesniej..;)

Co jeszcze z twórczości Pana Henryka można polecić?

"O Domina Nostra"- utwór na organy i wokal.. Doskonałe wykonanie znajduje się na płycie nagranej dla ECM Na organach- Christopher Bowers-Broadbent, a na wokalu- Sarah Leonard..

 

Wśród innych kompozytorów mam też ulubieńców..

 

Messiaen, Debussy, Chopin, Bach, Sibelius,Strawiński,Schubert,Brahms,.

O nich innym razem kilka zdań skrobnę..

Waits+
O mnie Waits+

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura