Novalijka Novalijka
2474
BLOG

Jak dobrze znasz język polski? Zagadki literackie

Novalijka Novalijka Kultura Obserwuj notkę 30

Na pomysł wpadłam podczas wyjątkowo nudnej, dwugodziennej szarpaniny z językiem polskim. Źródła wszystkich poniższych cytatów pochodzą z podstawy programowej przedmiotu dla klasy trzeciej liceum. Dla ułatwienia sięgnęłam po teksty z okresu 1939-2000. Należy podać tytuł i autora ;)

1. Odgadł partyzant - T. Gajcy,"Ukochanej"
Tą uliczką przywaloną głosem
smutnych skrzypiec i tramwaju dzwonkiem
nie powróci do nas prężna wiosna,
a z nią uśmiech i słowo miłosne.


2. Odgadł solon - M. Białoszewski, "Pamiętnik z powstania warszawskiego"
I w ogóle to jest jedyny sposób, zresztą nie sztucznie wykombinowany, ale jedyny właśnie naturalny. Przekazania tego wszystkiego. Przez dwadzieścia lat nie mogłem o tym pisać. Chociaż tak chciałem. I gadałem.

3. Odgadł solon - Cz. Miłosz, "W Warszawie"
Ale ten płacz Antygony
Co szuka swojego brata
To jest zaiste nad miarę
Wytrzymałości.


4. Odgadł mohairhead - T. Różewicz, "Lament"
Zwracam się do was kapłani
nauczyciele sędziowie artyści
szewcy lekarze referenci
i do ciebie mój ojcze
Wysłuchajcie mnie.


5. Odgadł solon - T. Borowski, "Proszę państwa do gazu"
- Widzisz, przyjacielu, wzbiera we mnie zupełnie niezrozumiała złość na tych ludzi, że przez nich muszę tu być. Nie współczuję im wcale, że idą do gazu. Żeby się ziemia pod nimi wszystkimi rozstąpiła. Rzuciłbym się na nich z pięściami. Przecież do jest patologiczne chyba, nie mogę zrozumieć.

6.
Jestem krewną tej rzeki,
która poniosła do ciepłego morza
to czym były zbryzgane kamienie podziemia
zmywane potem strumieniami wody


7. Odgadł Amstern - W. Szymborska, "Jeszcze"
Nie skacz w biegu, imię Dawida.
Tyś jest imię skazujące na klęskę,
nie dawane nikomu, bez domu,
do noszenia w tym kraju zbyt ciężkie.


8. Odgadł solon - Cz. Miłosz, "Traktat moralny"
I trzy tysiące lat się wplata
W twój sen i przeszłość opowiada,
A politycznym twym wybiegom
Wtóruje rechot Rabelais'go. 


9. Odgadł Liberator - A. Camus, "Dżuma"
Od dawna już czuję wstyd, śmiertelny wstyd, że i ja z kolei, choć z daleka, choć działając w dobrej woli, byłem mordercą.


10. Odgadł Amstern - S. Wyszyński, "Zapiski więzienne"
Dzieje się coś bardzo niewłaściwego; nie mogę mieć żalu do nikogo. Chrystus nazywał Judasza "przyjacielem". Nie mogę mieć żalu do tych panów, którzy mnie otaczają i byli dla mnie dość grzeczni. Oni mi przecież pomagają do dzieła, którego nieuchronność od dawna była oczywista dla wszystkich. Muszę doceniać to, co mnie od tych ludzi spotyka.

11. Odgadł solon - H. Poświatowska, "*** [zawsze kiedy chcę żyć krzyczę]"
zawsze kiedy chcę żyć krzyczę
gdy życie odchodzi ode mnie
przywieram do niego
mówię – życie
nie odchodź jeszcze

12. Odgadł mohairhead - E. Lipska, "Egzamin"
Egzamin konkursowy na króla
wypadł doskonale.

Zgłosiła się pewna ilość królów
i jeden kandydat na króla.


13. Odgadł solon - Z. Herbert, "Raport z oblężonego Miasta"
wiem monotonne to wszystko nie zdoła nikogo poruszyć

unikam komentarzy emocje trzymam w karbach piszę o faktach
podobno tylko one cenione są na obcych rynkach


14.
Zatoki potu zimne wonie perfum
bujne dekolty w sukniach atłasowych
zmięte koszule przetykane bawełną
pstre marynarki i nakrycia głowy
flauszowe płaszcze kurtki bez podszewki
spinki do włosów i srebrne łańcuszki
w małej kaplicy która ledwo mieści
stłoczone ciała aniołów i ludzi


15. Odgadł Amstern - M. Gretkowska, "Polka"
Nie mogę się jej doczekać. Zaraz potem wyrzuty sumienia: szykuję ją na śmierć. Te powstające w bólach i mdłościach łapki, oczy…umrą. Życie jest tego warte?


 

Novalijka
O mnie Novalijka

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura