Potworniusz Potworniusz
302
BLOG

Co się stało ze sztuką teatralną?

Potworniusz Potworniusz Kultura Obserwuj notkę 4

 Byłem nieco zaskoczony zachowaniem publiczności w Teatrze Starym w Krakowie. Piszę - nieco, bo kiedyś musiał przyjść ten pierwszy raz, kiedy publiczność zaczyna się buntować przeciw złamaniu zasad w sztuce.

Dzisiaj przeczytałem felieton Piotra Zaremby na stronie "WPolityce.pl": wpolityce.pl/dzienniki/jeden-taki/67247-po-awanturze-w-krakowie-zacznijmy-od-tego-ze-jan-klata-nie-powinien-byc-dyrektorem-teatru-starego-nawet-jeden-dzien

Jednak muszę dodać coś od siebie, co od lat mi leży na sercu, bo nie jest mi obojętna sztuka Teatru. I piszę te słowa mocno smutny.

Wielu współczesnych reżyserów nie rozumie istoty teatru i różnic pomiędzy nim a filmem. Teatr to sztuka umowności i symbolu. Kiedy odrzuca te swoje atrybuty staje się karykaturą filmu, który opiera się na bezpośredniości przekazu.

Potłuczona lalka potrafi nam więcej powiedzieć o istocie przemocy niż gwałt zbiorowy na scenie, ale do tego trzeba dojrzeć. Tu nie chodzi o łamanie tabu, tu chodzi o odrzucenie tej formy sztuki jaka jest Teatr.

Teatr, który w przeciwieństwie do sztuki filmowej jest żywym dialogiem z widzem. I który zawsze uczył myślenia. Co się z tym wszystkim stało?

Dlaczego dzisiaj twórcy teatralni nie podejmują dialogu z widzem, gry o jego duszę, lecz chcą go tylko skopać nie dając nic w zamian?

Co się stało z nami takiego, że przyzwalamy na tą deprecjację? Że nie walczymy o dobry teatr i o rodzimych dramaturgów, którzy by chcieli powalczyć o coś więcej niż tantiemy?

Pozostawiam te pytania otwarte.

 

Pozdrawiam serdecznie. 

Potworniusz
O mnie Potworniusz

Potłuczony życiowo, ale jeszcze niedobity optymista. Nieco przerażony stanem debaty publicznej w Polsce. Lubię jak ludziom dobrze się wiedzie. Chciałbym by ludzie władzy widzieli społeczeństwo jako całość, organizm. Szukam ludzi podobnie myślących i ludzi, z którymi mogę się nie zgadzać, ale też szanować. Zajmuję się historią muzyki filmowej, a także genealogią Polski, zwłaszcza Grodzieńszczyzny. Bliskie są mi także sprawy społeczne, zwłaszcza problematyka wykluczenia społecznego. Jednym z ważniejszych priorytetów mojego życia jest upowszechnianie wiedzy o historii kultury, czego konsekwencją jest współpraca z Wikipedią, a wcześniej z Filmwebem czy Programem III Polskiego Radia. Mój egotyzm pozwala mi przypuszczać, że jestem ostatnim żywym wierzącym heretykim w moim kraju, a do tego mistykiem. Więcej pewnie wyjdzie na jaw poprzez moje niezborne pisanie. Kocham też Ziemię Grodzieńską i jej dzieje. http://forum.rodygrodzienskie.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura