Kodeks Etyki Pracownika Naukowego 2012 / ciekawsze fragmenty.
1.1. Należy uznać, że strażnikiem i sędzią w sprawach etycznych jest indywidualne sumienie oraz sumienie zbiorowe.
1.2. Naukowcy muszą być bowiem świadomi swej szczególnej odpowiedzialności względem społeczeństwa i dobra ogółu ludzkości.
1.4. …główną inspiracją jest pogłębianie potwierdzonej wiedzy i poszerzanie jej horyzontu poza granice tego, co jest już znane a także dzielenie się nią z innymi.
1.7. Obowiązkiem naukowców jest uczynienie wszystkiego, co jest w ich mocy, by prowadzone przez nich badania służyły ogólnemu dobrobytowi ludzkości i dobru społeczeństwa.
2.9. Rzetelność w uznawaniu osiągnięć naukowych tych, którym się ono rzeczywiście należy, wyrażająca się poprzez właściwe podawanie źródeł i uczciwe uznawanie udziału należnego innym badaczom, niezależnie od tego czy są to współpracownicy, konkurenci czy poprzednicy;
3.1.1. Nie wolno ukrywać niewygodnych wyników badań, podważających stawiane hipotezy robocze, ani zatajać alternatywnych hipotez i sposobów ich interpretacji.
4.1.1. Fabrykowanie wyników polega na zmyślaniu wyników badań i przedstawianiu ich jako prawdziwych;
4.1.2. Fałszowanie polega na zmienianiu lub pomijaniu niewygodnych danych, przez co wyniki badań nie zostają prawdziwie zaprezentowane;
4.1. Popełnienie tych przewinień może przyczynić się do dyskwalifikacji ich sprawcy jako naukowca. Ich ujawnienie musi więc bezwzględnie prowadzić do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego.
4.3. Główna odpowiedzialność za postępowanie z ujawnionymi przypadkami nadużyć spada na pracodawców zatrudniających naukowców, a więc uczelnie, instytuty naukowe oraz publiczne i niepubliczne centra badawcze.
Niewłaściwe procedowanie w przypadkach ujawnienia nierzetelności, takie jak : nie zgłoszenie zaobserwowanego faktu przewinienia, próby zatuszowania sprawy, odwet na demaskatorach czy też naruszenie właściwych procedur – może zostać również sklasyfikowane jako rażące naruszenie podstawowych zasad etyki w badaniach naukowych.
5.1. W szczególnych przypadkach Komisja do spraw etyki w nauce może z własnej inicjatywy kierować sprawy dotyczące naruszeń zasad etyki w nauce przez pracowników uczelni, instytutów badawczych i jednostek naukowych PAN do właściwych organów tych jednostek z zaleceniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
http://www.instytucja.pan.pl/images/2013/Komisja_Etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_.pdf
... napisali to naukowcy naukowcom !
Jak pokazuje praktyka, albo czytanie prostych tekstów ze zrozumieniem jest dla naukowców poważnym problemem, albo Kodeks Etyki jest tylko fasadą i pozorem dla gawiedzi ? Jak mawiał klasyk Nikodem : trochę pucu nie zaszkodzi !
W fizyce barwy mamy obecnie wiek XVII ! W XVI w. jeszcze kolory były realne - taki mamy wsteczny postęp naukowy ! Wystarczyło paru mędrców z autorytetem !
Może scholastycy powinni jeździć na sympozja dyliżansem ?
Rozprawiają o czarnych dziurach w kosmosie, a nie znają elementarnych zjawisk i podstaw fizyki ! Każdy fizyk powinien chyba znać abecadło fizyki ? Tylko jak z profesorskiej Katedry wrócić do ławki w gimnazjum ? Jak scholastyk może uznać, że pomidor nie jest szary ale czerwony ? Taka herezja jest w scholastyce nie do pomyślenia, a cóż dopiero uznania jej za oczywisty prosty fakt naukowy !
Nikt nam nie wmówi że białe jest białe, czarne jest czarne, a czerwone jest czerwone ...